Het is 24 jun 2024, 13:54




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
bedstangen en planken 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 27 jan 2012, 21:53
Berichten: 2
Bericht Re: bedstangen en planken
Dag Bram,

Met een beetje handigheid is het spul heel goed zelf te maken.
Om jezelf straks niet tegen te komen is het van belang je aan de juiste maten te houden van zowel de stangen als de bedplaten. Het mooiste lijkt me bestaande te kopiëren. Ik kan momenteel niet goed bij mijn caravan, zodat ik nu geen maten kan doorgeven. Je kunt die denk ik echter ook zelf wel opmeten
• De bedplaten van WATERVAST en gelakt triplex zijn niet haaks, maar lopen aan de kopse kanten schuin af (zo uit mijn hoofd gesproken scheelt dat ± 5cm aan elke kant), waardoor je meer draairuimte hebt bij het opbouwen en afbreken en de kwetsbare wandbekleding langer heel blijft.
• De langste zijde van de platen is gelijk aan die van de bedbuis minus 2 cm speelruimte.
• Op een bedplaat zit één buis bevestigd.
• Het formaat van de platen is gelijk. Ik heb nooit een hangmat gezien voor het bovenbed, waar Paul en Marga over spreken. Daarvoor in de plaats kan ook een extra bedplank gebruikt kan worden. Dat lijkt me wel zo comfortabel en is ook sterker. Als je die niet nodig hebt kan hij plat op de vloer (met de buis achter) blijven liggen zonder dat je daar last van hebt.

• Aan de LANGSTE zijde van de ZITTING van de bank zit aan rand een smal aluminium railprofiel gepopnageld, waarin een 'gordijntje' met een dunne veter in de zoom kan worden geschoven. Dat staat netjes en houdt bagage onder de bank uit het zicht.
De bedbuis ligt pal tegen dit profiel aan en is ook aan de triplex plaat gepopnageld.
Voor de overliggende kortere zijde van de plaat wordt een LOSSE bedstang gebruikt.
In het midden van deze overliggende zijde is op ± 5 cm van de rand een gat geboord, bedoeld om de plaat met een vinger op te kunnen tillen bij het afbreken.
Daar vlakbij zit bij mij nog een gat van 1 cm doorsnee. Dit gat is het ‘slot’ en voorkomt ongewenst opwippen van de zitting. Het gat valt over de kop van een in de RUGLEUNINGBUIS geschroefd parkertje. Deels over dit gat zit aan de onderzijde van de zitting een smalle dunne metaalstrip, die achter de kop van de parker haakt, als de leuning rechtop tegen achterwand staat. Door de leuning een stukje naar je toe te trekken draait de parker van de strip weg en kan de zitting opgetild worden. Het klinkt misschien ingewikkeld, maar ook deze sluiting is ongelofelijk simpel, effectief en ook nog veilig voor het beddengoed.

• De bedstang van de RUGLEUNING zit op een buisdikte afstand vanaf de rand gemonteerd. De leuning komt met de buis NAAR JE TOE in de onderste bedsteunen te hangen, met de langste zijde onder. Op deze buis rust de buisloze zijde van de zitting. De breedte van de plaat wordt bepaald door de afstand van de buitenmaat van 2 buizen, als deze in de houders liggen, PLUS de breedte van de 'gordijnrails'.

• De bedstang moet licht van gewicht, maar zeker ook voldoende stevig en veerkrachtig zijn, omdat die ook in het midden 100 kg moet kunnen dragen.
Een in de houder passende ring van 2mm dikte en met een verzonken schroefgat is, zoals Gerrit Preuter beschrijft, eenvoudig op een buis te schroeven. Óf de diameter van de buis, óf die van het rondhout in de buis moet wel gelijk zijn aan de binnendiameter van de houder. Daarmee verdubbel je het steunoppervlak tot 4mm.

• Voor de onderbedden zou ik het idee van Chris volgen en een middensteun maken van een opstaande plank. (Zie zijn site) Zelf heb ik volstaan met een los steunpootje voor het midden van de voorzijde van de bank, omdat ik nooit een dubbel bed gebruikte. (houten pootje met een metalen u-stuk, dat om de bedbuis klemt) De achterzijde van de bank zakt niet door.

Volgens mij moet je aan de slag kunnen, zodra het weer dat toelaat. Succes!
Eventueel mag je ook wel in Leusden langskomen om te kijken.

Groeten,
Rob


01 feb 2012, 22:31
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 24 jan 2012, 20:54
Berichten: 8
Bericht Re: bedstangen en planken
Wauw!

Dat is nog eens een beschrijving!
Ik ga gewoon stap voor stap je uitleg op volgen.
Dan moet ik er toch wel uit komen!

Heel erg bedankt!

Groet Bram


02 feb 2012, 16:54
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 11 jan 2012, 21:12
Berichten: 16
Bericht Re: bedstangen en planken
Bram,

Kijk eens op vraag en aanbod op onze site. Ik heb er geen verstand van, maar ik las rapido export bedstangen etc... misschien is het wat je zoekt?

Groet
Frits

_________________
Rapido 31TDL


05 feb 2012, 16:35
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 24 jan 2012, 20:54
Berichten: 8
Bericht Re: bedstangen en planken
Hallo Frits,

Bedankt voor je tip, ik had ze nog niet gezien!
Helaas vind ik de vraagprijs wel erg hoog, misschien dat ze dit wel waard zijn hoor maar dat is mij echt veels te veel.
Voor dat geld maak ik er zelf wel een paar.

Toch bedankt!

Mvg Bram


06 feb 2012, 19:51
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 15 jul 2011, 12:57
Berichten: 12
Bericht Re: bedstangen en planken
Hallo Bram en Anouk,
Als jullie nog geen foto van de bedstangen hebben kijk even op marktplaats Caravan en Camperen (Camper Accessoires)onder Rapido. Staat een heel duidelijke foto, zal wel van een confort zijn maar dat is in deze niet belanrijk kijk snel want ze zijn zo weer weg succes m.v.grt.Bas


09 feb 2012, 11:44
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 28 maart 2009, 22:49
Berichten: 335
Woonplaats: Haarlem
Bericht Re: bedstangen en planken
Ik heb het plaatje vlug gekopieerd, kan zomaar verdwijnen.


Bijlagen:
Bedstang uiteinde klein.jpg
Bedstang uiteinde klein.jpg [ 30.16 KiB | 3887 keer bekeken ]

_________________
Van 1988 tot eind 2014 eigenaar van een Rapido Confort uit 1979. Nu een Elddis Odyssey 321. Maar nog steeds Rapido-enthousiasteling !
https://rapido.buzink.nl
09 feb 2012, 12:51
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 24 jan 2012, 20:54
Berichten: 8
Bericht Re: bedstangen en planken
Super!

Dank jullie wel!

Dat is inderdaad precies het plaatje wat ik zocht.
Nu heb ik een idee hoe het er origineel uit ziet.
Als het nu eens wat beter weer wordt, kan ik eindelijk aan de gang...


09 feb 2012, 18:22
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling