Auteur |
Bericht |
Rolhuisje
|
Problemen met sluiting van hefdak
Beste leden Sinds ¾ jaar ben ik het bezit van een Rapido Club 38 uit 1998. Bij het neerklappen van het dak moet veel kracht en snelheid gebruikt worden. Ik vraag mij af of het dak verbogen is of dat er iets met de scharnierconstructie versleten is. Wat mij verder op valt, is dat er bij gesloten dak licht tussen de zijwanden en het dak naar binnen komt. De rubber afdichtrand die nog erg soepel is sluit niet aan de buitenzijde niet aan op de romp van de caravan. Het lekt er niet ook niet tijdens zware regen op de snelweg. Kan iemand mij vertellen of het zware sluiten en die kier een gebruikelijk verschijnsel zijn? Zijn die mankementen zelf te verhelpen, ik ben behoorlijk handig, of moet het worden uitbesteed aan de importeur of een caravanbedrijf? Alvast bedankt voor de reactie. Groeten Hector
|
11 nov 2009, 19:00 |
|
|
tomruevel
|
Re: Problemen met sluiting van hefdak
Hoi,
welkom hier.
De deur was toch wel open tijden het naar beneden trekken van het dak?!! Of!!??? Met gesloten deur klukt het heelemaal niet.
De dichting sleut bij onze ook niet dicht. Dus het schemert er ook wat licht doorheen. Maar dat heeft ook geen problemen gemaakt.
_________________ Groetjes Thomas&Rüdiger
We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)
|
12 nov 2009, 22:34 |
|
|
Rolhuisje
|
Hallo Tom Bedankt voor jouw reactie. Ik heb er nooit op gelet of de deur bij het sluiten open of dicht is. Ik denk dat ik de deur bij het naar binnen gaan gewoon open laat staan. Waarom moet de deur volgens jou open zijn? Is de contructie van het caravanhuis niet stabiel? Groeten Hector
|
14 nov 2009, 13:17 |
|
|
wich95
|
Hallo
Wij hebben een Trigano Silver 420CP uit 2009; een nieuwe dus Ook daarvan sluit het dak niet tegen de romp aan. Overigens komt er wel een nieuw dak op omdat deze hol is. Hij staat nu in Frankrijk
Ik heb de deur wel altijd open; meer toeval......
|
15 nov 2009, 16:33 |
|
|
chris
Geregistreerd op: 28 maart 2009, 22:49 Berichten: 335 Woonplaats: Haarlem
|
Julie willen toch niet beweren dat de caravan lucht dicht is? Dat is niet goed voor je gezondheid. Bij de koelkast zijn ventilatie roosters en in het dak toch ook.
_________________ Van 1988 tot eind 2014 eigenaar van een Rapido Confort uit 1979. Nu een Elddis Odyssey 321. Maar nog steeds Rapido-enthousiasteling ! https://rapido.buzink.nl
|
16 nov 2009, 01:59 |
|
|
lars
|
hallo ben zelf in bezit van club 32 van 1986 als je de twee borgpennen aantrek gaat dak al iets omhoog zodat het makelijk verder omhoog gaat maar ! bij het zakken heb je dus tegen druk oftewel even een snel en stevig rukje om door laatste stukje te trekken zodat hij weer in borg pennen valt. en dat licht onder het rubber door als je op het dak kijkt zul je waarschijnlijk op alle vier de hoeken plastick u profieletje's zien die onder het rubber door lopen die zorgen voor ventilatie van dak zodat het niet beschimmelt als hij wat langer stilstaat en daar door zie je ook een beetje licht de profieletje's zitten ook op de nieuwere rapido groet lars
|
16 nov 2009, 23:36 |
|
|
chris
Geregistreerd op: 28 maart 2009, 22:49 Berichten: 335 Woonplaats: Haarlem
|
Hallo Lars, zijn die profieltjes niet voor de waterafvoer bij het rijden?
_________________ Van 1988 tot eind 2014 eigenaar van een Rapido Confort uit 1979. Nu een Elddis Odyssey 321. Maar nog steeds Rapido-enthousiasteling ! https://rapido.buzink.nl
|
16 nov 2009, 23:50 |
|
|
lars
|
hallo chris voor zover mij uit gelegd als rapido buiten gestald staat ken er water onder komen van daar alleen onder de hoeken ken vocht en water weer weg komen voor staling rapido ook niet water pas weg zetten maar iets schuin naar achteren heeft naar wat ik weet niets met rijden temaken je zou juist zeggen dat er eerder water onder kan komen tijdens rijden toen ik het zag heb ik ernaar gevraag het leek mij niet orgineel maar het hoord er wel op heb het later bij andere ook gezien groet lars
|
17 nov 2009, 00:22 |
|
|
okapi
Geregistreerd op: 23 apr 2009, 20:27 Berichten: 54 Woonplaats: Veenendaal
|
Ik lees: "Het neerklappen van het hefdak moet met kracht en snelheid om te lukken". Klopt; je moet tegen de hefveren in trekken EN je moet de borgpen uit de weg duwen. Het eerste kun je niets aan doen. Om het uit de weg duwen van de borgpen te helpen kun je zowel het schuine vlak aan het dak die de pen weg moet duwen als de pengeleiding insmeren met "kettingspray". Als je dan nog, bij het neerklappen, de borgpen alvast met de hand een beetje uittrekt, dan gaat e.e.a. plotseling een stuk gemakkelijker. Succes. Francis
_________________ Okapi Hef CP42T http://www.rohr-benelux.com http://www.lequeuxgenea.eu
|
20 feb 2010, 10:05 |
|
|
tomruevel
|
Hoi, nee heelemaal dicht is die caravan niet. Maar die roosters zijn toch wat te klein om die hoevelheid lucht tijdens het sluiten te laten doorstromen. Dit effect kenden wel al von onze Eriba. Dak sluiten met de deur dicht betekende dat het tentgedeelte van het hefdak naar buiten puilde en klem zat. En het hefdak niet te vergerndeln was.
_________________ Groetjes Thomas&Rüdiger
We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)
|
24 feb 2010, 21:12 |
|
|