|
Het is 21 nov 2024, 23:11
|
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|
dakvenster zonder dak te verhogen?
Auteur |
Bericht |
Wolf
|
dakvenster zonder dak te verhogen?
Ik wil graag een dakvenster plaatsen in mijn Rapido Golf. Daar mijn rapido 1.98m meet en onder de 2m moet blijven, vind ik geen standaard venster. Ik ben van plan om zelf iets te maken met plexiglas. Is er iemand die dit reeds gedaan heeft en me wat raad kan geven? Het venster moet niet open kunnen, het dient enkel om meer daglicht te hebben.
_________________ - Rapido Golf 380 van 1993: - Pedal Power Deep Detachable: - Lowa bottinnen.
|
08 mei 2016, 19:06 |
|
|
Fam. Preuter
Geregistreerd op: 28 maart 2009, 20:34 Berichten: 72 Woonplaats: Eindhoven
|
Re: dakvenster zonder dak te verhogen?
Beste Wolf,
De enige optie die ik zie, is een plaat doorzichtig materiaal er op lijmen. Het eerste waar ik aan denk is glas met siliconenkit. Siliconenkit is flexibel en hecht goed op glas. Hoe het hecht op het dak van de rapido weet ik niet. In de caravan zaak is vast ook wel goede kit te krijgen. Je moet in ieder geval een flixibel blijvende kit hebben die liefst ook nog bestand is tegen het uv-licht van de de zon. Misschien dat carglas iets weet. Die lijmen ook weer autoruiten in een auto.
Voor dat je lijmt, reinig je het te lijmen oppervlak goed, daarno goed ontvetten (met ontvetter geschikt voor bij de kit). Dat bepaalt voor meer dan 75% het uiteindelijk lijm resultaat.
Misschien dat plexiglas ook kan, maar ik weet hoe goed dat bestand is tegen zonlicht. Het is lichter dan gewoon glas.
_________________ Gerrit Preuter
In bezit van van een Rapido Confort Bezoek ook eens mijn website over mijn tractor
|
09 mei 2016, 19:05 |
|
|
Wolf
|
bedankt voor je reactie. Je vraagt je af of plexiglas goed bestemd is tegen zonlicht? Ik dacht dat alle dakvensters die zich op caravans bevinden van plexiglas waren? Volgens mij is plexiglas ook flexibeler en mede daardoor sterker.
Mijn idee was om na het uitzagen van een gat, een aluminium kader(dikte 2mm) op het dak te lijmen met polymeren (vb. Tec7); deze kader laat ik dan een paar cm's overhangen in het gat en daaraan lijm ik langs binnen het plexiglas, ook met polymeren. Als ik een plaat rechtstreeks op het dak lijm, zoals jij schrijft, denk ik dat het hoger wordt. (ik moet nu al af en toe eens laten corrigeren van classe 2 naar 1 aan de tolpoorten in Frankrijk)
Heeft nog niemand zoiets hier gedaan?
Ik heb hier nog wat stukjes plexiglas, stukje kunststof en aluminium liggen, zodat ik al eens de sterkte kan testen als ik dat aan mekaar lijm.
_________________ - Rapido Golf 380 van 1993: - Pedal Power Deep Detachable: - Lowa bottinnen.
|
09 mei 2016, 20:54 |
|
|
HanK
|
Over het dakvenster kan ik je geen advies geven, maar vwb. tariefklasse 1 of 2, het zou kunnen dat de achterkant van de caravan hoger is dan 2,01 mtr, doordat de kogeldruk hoog is cq. de kogel van de trekhaak laag door zware belading. Heb dat ook gehad en daarna hulpveren laten plaatsen. Tot nu toe geen problemen meer. Ook helpt het om wat rustiger door de poort te rijden zodat de combinatie vrij strak blijft en niet deint.
_________________ Rijden met Renault Kangoo II en Trigano 310 TDL.
|
10 mei 2016, 18:39 |
|
|
Fam. Preuter
Geregistreerd op: 28 maart 2009, 20:34 Berichten: 72 Woonplaats: Eindhoven
|
TEC 7 lijkt me een goede keuze. Ik begrijp nu ook beter hoe je het wilt oplossen.
Eingenlijk zou je een Z-vorm _|^ profiel moeten hebben. Die kun je met de ene kant (lip) op het dak lijmen en op de andere kant je de plexiglasplaat lijmen. Op die manier werkt de zwaartekracht in je voordeel.
Succes met je klus.
_________________ Gerrit Preuter
In bezit van van een Rapido Confort Bezoek ook eens mijn website over mijn tractor
|
10 mei 2016, 20:16 |
|
|
Wolf
|
inderdaad een Z-profiel zou beter zijn, ik denk wel zoiets te kunnen vinden.
|
10 mei 2016, 20:57 |
|
|
tomruevel
|
Hoi,
als er een dakvenster geplaatst wordt dan lijkt het niet verstandig het niet in dubbel uit te voeren. Omdat bij enkel glas makkelijk gecoindvorming is. Bijv. tijdens regen of lagere temperaturen.
En dat is zeker ook bij het ingelijmde frame zo.
_________________ Groetjes Thomas&RĂ¼diger
We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)
|
02 jun 2016, 19:28 |
|
|
Wolf
|
bedoel je met gecoindvorming condensatie? Een Rapido Golf heeft nergens dubbel glas, dus dat probleem kennen we inderdaad.
|
02 jun 2016, 20:51 |
|
|
tomruevel
|
Hoi, ja dat was het woord. Wat ik er nou geschreven heb!!!????
_________________ Groetjes Thomas&RĂ¼diger
We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)
|
03 jun 2016, 23:40 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|