Het is 18 nov 2024, 04:19

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
hefdak verwijderen Rapido Orline 1993 
Auteur Bericht

Bericht hefdak verwijderen Rapido Orline 1993
Goedemorgen,

doordat het hefdak rechts voor moeilijk gaat "lopen"wil ik het dak van de caravan verwijderen om te kunnen bekijken of er een lagertje kapot is.
Weet iemand een handige manier om het hefdak te lichten??

groet Tom Kapoen

04 mei 2010, 07:05
Profiel E-mail

Bericht Re: hefdak verwijderen Rapido Orline 1993
hoi ik ben zelf in het bezit van een orline 39.

het probleem met het moeilijk lopend dak is misschien wel op te lossen mbv een flesje siliconenspray (iets van 2,95 bij Aldi). ook ons dak liep aan 1 zijde wat stroef maar na de hele hande met deze spray ingespoten te hebben klapte het weer als vanzelf.
Het compleet eraf halen van het dak zou ik niet doen met enig beleid is het mogelijk om 1 van de geleidewieltjes uit zijn rail te halen (het is een beetje wrikken en wringen) en dan eventueel te vervangen. Zelf is het me al eens gelukt zonder dat ik het wilde door schuin aan een zijde uit te klappen 1 wieltje uit zijn lagering te halen dus volgens mij moet dit met een paar extra krachtige handjes wel lukken.
Mocht je toch het hele dak eraf willen halen dan is een takel en een aantal span en hijs banden nodig. vergeet niet dat het dak tamelijk zwaar is (meer als 150 kilo).

veel s6 ermee ik hoop dat je aan mijn bijdrage iets hebt gehad

grt paul

07 mei 2010, 12:32
Profiel E-mail
Bericht Re: hefdak verwijderen Rapido Orline 1993
Ik weet dat dit een oude Thread is maar een dak verwijderen is erg eenvoudig, tenminste bij een Esterel.
Bij een Rapido gaat dit op ongeveer dezelfde manier zie hier:

http://www.klappcaravanforum.de/viewtop ... =56&t=3886

De Orline heeft echter geen lagers in het dak maar geleiders. Deze zorgen vaken voor problemen vet kan daar helpen. Als de vet echter volledig weg is kan de geleider schade aanrichten aan de dakrails waar hij in loopt. Bij een Esterel zitten er rollagers in die voor minder problemen zorgen.

Christiaan

30 maart 2011, 21:18
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]