Het is 16 nov 2024, 22:41

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
krik 
Auteur Bericht

Bericht krik
Wat wordt er geadviseert om als krik te gebruiken? potkrik, schaarkrik, Alko-krik of het Ko-jack systeem? Dit gezien de kleime ruimte tussen chassis en grond

29 aug 2010, 10:52
Profiel E-mail

Bericht Re: krik
Je gebruikt de pootjes toch als krik?

30 aug 2010, 20:49
Profiel E-mail WWW

Hoi,

pootjes!!!!! Nooit, zijn ze niet voor gemaakt.

We hebben een antaal krikken door.
Schaarkrik werkt wel, maar is in het begin meoilijk omhoog te draaien, als ie nog bijna plat zit.
En krik zoals op werkplaasten, met wieltjes erorder doet het best. Maar meesjouwen.

We hebben nu dit:
http://www.camperpoint.de/index.php?page=Thread&threadID=4871&highlight=ballonwagenheber

Dik tevreden.

We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)

30 aug 2010, 23:10
Profiel E-mail

Die balonnen ken ik, daar zetten ze gekantelde vrachtwagens mee rechtop. Wat ben je van plan? :D

Ik heb een Confort en doe het altijd (nou ja, alleen als het nodig is) met de pootjes. Maar een Confort is ook een stuk lichter dan een Hefdak. Het gaat prima als je ze een beetje gelijkmatig opdraait op een niet te ruwe ondergrond (plankje b.v.).
Het staat zelfs zo in mijn handleiding uit 1979 (zie mijn website onder Techniek - Chassis).

Bijlagen:
vrachtwagen balon.jpg
vrachtwagen balon.jpg [ 9.16 KiB | 8261 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door chris op 31 aug 2010, 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

30 aug 2010, 23:31
Profiel E-mail WWW

chris schreef:
Wat ben je van plan? :D

Hoi je weet maar nooit.

Op die ballon kwam ik omdat de schaarkrik toch een relativ onstabile oplossing is.
Ik moest bijna onder de caravan gaan liggen om de slinger te kunnen draaien.

Op de ballon wiebelt de caravan ook ietsje.
Maar dat ie afschiet......ik denk van niet.

We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)

31 aug 2010, 09:39
Profiel E-mail

Beste Heinootje en alle andere Rapidolovers,

Ik ben ook nieuwsgierig. Op dit moment heb ik een potkrik en een opzetstuk zodat het chassis er niet af kan glijden. Ik overweeg ALKO-steunbeugels te (laten) plaatsen en een ALKO-krik aan te schaffen.

Graag meer reacties op dit thema!

groet

Manuel

02 sep 2010, 15:00
Profiel E-mail

Toen ik 10 jaar geleden mijn hef gekocht heb, heb ik direct de AL-KO steunen en dito krik gekocht en geplaatst.
Als je de caravan aangekoppeld laat, is ie zeer stabiel en makkelijk te krikken.

Omdat ik een torsieas heb, moet ik deze ook ieder jaar doorsmeren.
Dus met de AL-KO krik opkrikken, dan houten blok onder de as voor mijn veiligheid en 3 slagen van de vetpomp per nippel.
2 nippels per zijde.
Zo komt het vet waar die hoort.
Als je de caravan niet opkrikt, komt het vet niet waar die hoort.

http://www.lequeuxgenea.eu

30 sep 2010, 09:28
Profiel E-mail

Even een korte reactie,

wij gebruiken een alko krik plus aanpassingen ( zin steuntjes) op het chassis.

past prima, geeft (gevoel van) degelijkheid, verhindert mogelijk weggijden van krik onder chassis,

groeten,

Pieter.

24 aug 2011, 11:49
Profiel E-mail

Hoi,
Wij gebruiken al 10 jaar z'on garagekrik. Is inderdaad wat groot/zwaar. Deze hebben we in de auto liggen .
Hebben 1 keer deze nodig gehad vanwege een klapband . Kan hem zo onder de caravan schuiven geen probleem . Tevens op plekken waar de caravan op een schuine plaats staat voor het wiel op te vullen.

24 aug 2011, 22:02
Profiel E-mail
De uitdraaipoten van een hefdak zullen van een zwaardere kwaliteit zijn als van een Confort. Deze zijn echter nooit bedoeld om als krik te gebruiken. Je zult niet de eerste zijn die op die manier zijn uitdraaisteun naar de kloten helpt.
Ik gebruik daarvoor gewoon de krik van mijn auto (schaarkrik) en hoef zodoende niets extra's mee te slepen wat je waarschijnlijk nooit nodig zult hebben. Zolang ik met een Esterel onderweg ben (meer dan 10 jaar) of met een aanhangwagen (meer dan 30 jaar) heb ik nog nooit een wiel hoefen te vervangen. Zolang je de banden in een goede konditie houdt (regelmatig vervangen en de juiste spanning) zullen de meesten van ons waarschijnlijk nooit een lekke band krijgen.
Voor diegene die geen schaarkrik bij hun auto hebben maar een speciaal voor die auto gemaakte krik adviseer ik om gewoon voor de goedkoopste en makkelijk mee te nemen oplossing te kiezen. Hier zijn al enige voorbeelden genoemd waaruit een ieder zijn keuze zou kunnen maken.

Christiaan

25 aug 2011, 23:04
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende