Re: Slingeren van Rapido 38 Club
Beste Piet
Ik denk niet dat je kunt stellen dat je iets verkeerd doet. Er spelen veel zaken een rol. Ik heb ook dergelijke problemen gehad. Mijn eerste vraag is, hoe zijwind gevoelig is jouw auto? Onze oude Volvo 240 slingerde zonder caravan met windstoten en spoorvorming, totdat ik hulpveren had laten plaatsen en de bandenspanning op advies van een bandenspecialist standaard voor 0,2bar en achter 0,4bar harder hield dan in het instructieboekje stond. Verder ben ik benieuwd of je al een stabilisator op je dissel hebt zitten? Dat scheelt al een hoop. Bij mij bleek bij het slingeren van de caravan de kogeldruk niet het voornaamste, die was in orde. Wat van belang bleek was dat de massa aan de voor- en achterzijde van de caravan te hoog was. Naar mate de massa zich dichter bij de as bevindt heeft de caravan minder snel de neiging tot slingeren en verminder je vooral het in cadans steeds verder doorzwiepen. Je hebt al geprobeert de massa aan de achterzijde te verminderen door een fiets midden in de caravan te plaatsen. Maar hoeveel gewicht zit er nog in de bankkasten? Hoe zwaar is de auto geladen? Hoe zwaarder de auto is ten opzichte van de caravan des te minder kans er is dat de caravan de auto meeneemt. Dus wat is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan? Je kunt dit voor een lege caravn en uto globaal laten berekenen via
www.caravantrekker.nl. In het menu onder het kopje berekeningen. Je kunt het bovendien voor een tientje heel nauwkeurig laten berekenen in hoeverre je de juiste combinatie hebt en waar je op moet letten. De berekening liet vorig jaar ongeveer een week op zich wachten. Ik vond met name de adviezen of toerentallen en versnellingkeuze erg verhelderend.
Ik hoop dat je iets met mijn informatie kunt. Succes