Het is 25 nov 2024, 05:10




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Slingeren van Rapido 38 Club 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 09 okt 2009, 19:41
Berichten: 3
Bericht Slingeren van Rapido 38 Club
Hallo mensen,
Ik heb een Rapido 38C uit 1991. Bij een eerder uitstapje had ik 2 fietsen achterop en kreeg al snel (bij spoorvorming) problemen met slingeren.
1 fiets eraf gehaald en in gangpad geplaatst; de 2e steviger vastgemaakt en toen was het OK.
Vandaag dezelfde opstelling, behalve dat de fiets binnen verder naar achter in het gangpad geplaatst was (tegen de keuken aan). De kogeldruk was bijna 75 kg. De auto is een Suzuki Liana met 1.6 motor.
Heeft iemand suggesties, wat ik verkeerd doe??

Bedankt vast,

Piet Zuidervaart


28 mei 2010, 20:50
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 09 okt 2009, 19:41
Berichten: 3
Bericht Re: Slingeren van Rapido 38 Club
Hallo,

Een kleine correctie: het is een Rapido 380T !

Groet,
Piet Zuidervaart


28 mei 2010, 20:57
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 15 jun 2009, 09:48
Berichten: 138
Bericht Re: Slingeren van Rapido 38 Club
Hallo allemaal,

bandenspanning caravan verhogen tot max. 20% boven het waarde wat op de zijkant van het band staat.
Reden ervoor is, dat Rapido banden monteert die net voldoende draagvermogen hebben.

Bandenspanning van de auto verhogen.
10-15% boven het waarde voor maximum belading/hoge snelheden.
Dat adviseerd tenminste Renault en het werkt.

_________________
Groetjes
Thomas&RĂ¼diger

We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)


04 jun 2010, 10:59
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 09 nov 2009, 22:25
Berichten: 21
Bericht Re: Slingeren van Rapido 38 Club
Beste Piet
Ik denk niet dat je kunt stellen dat je iets verkeerd doet. Er spelen veel zaken een rol. Ik heb ook dergelijke problemen gehad. Mijn eerste vraag is, hoe zijwind gevoelig is jouw auto? Onze oude Volvo 240 slingerde zonder caravan met windstoten en spoorvorming, totdat ik hulpveren had laten plaatsen en de bandenspanning op advies van een bandenspecialist standaard voor 0,2bar en achter 0,4bar harder hield dan in het instructieboekje stond. Verder ben ik benieuwd of je al een stabilisator op je dissel hebt zitten? Dat scheelt al een hoop. Bij mij bleek bij het slingeren van de caravan de kogeldruk niet het voornaamste, die was in orde. Wat van belang bleek was dat de massa aan de voor- en achterzijde van de caravan te hoog was. Naar mate de massa zich dichter bij de as bevindt heeft de caravan minder snel de neiging tot slingeren en verminder je vooral het in cadans steeds verder doorzwiepen. Je hebt al geprobeert de massa aan de achterzijde te verminderen door een fiets midden in de caravan te plaatsen. Maar hoeveel gewicht zit er nog in de bankkasten? Hoe zwaar is de auto geladen? Hoe zwaarder de auto is ten opzichte van de caravan des te minder kans er is dat de caravan de auto meeneemt. Dus wat is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan? Je kunt dit voor een lege caravn en uto globaal laten berekenen via www.caravantrekker.nl. In het menu onder het kopje berekeningen. Je kunt het bovendien voor een tientje heel nauwkeurig laten berekenen in hoeverre je de juiste combinatie hebt en waar je op moet letten. De berekening liet vorig jaar ongeveer een week op zich wachten. Ik vond met name de adviezen of toerentallen en versnellingkeuze erg verhelderend.
Ik hoop dat je iets met mijn informatie kunt. Succes


04 jun 2010, 22:03
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling