|
Het is 24 nov 2024, 17:20
|
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|
esterel top volume OF rapido orline 34 ???
Auteur |
Bericht |
jim
Geregistreerd op: 09 aug 2010, 14:14 Berichten: 2
|
esterel top volume OF rapido orline 34 ???
Hallo, na enkele jaren gereisd te hebben met de rapido confort ( staat te koop ) willen we iets anders.. we zijn gaan kijken naar een esterel top volume van 1989 en een rapido orline 34 van ongeveer zelfde jaartal. wat zijn de verschillen tussen die 2? kwaliteit? de prijzen verschillen wel enorm * esterel in goede staat met keuken, frigo, tent, geen verwarming 2750€ * rapido orline 34, goede staat 1650€
welke zouden jullie nemen en waarom? tips op wat we moeten letten zijn welkom
alvast bedankt
|
09 aug 2010, 14:29 |
|
|
Mubo
Geregistreerd op: 29 maart 2009, 17:27 Berichten: 28 Woonplaats: Middelburg
|
Re: esterel top volume OF rapido orline 34 ???
Hallo Jim,
Via een medeclublid een mail ontvangen van dit bericht. We zitten momenteel in Zuid-Frankrijk, dus het topic had ik nog niet gezien. Wij hebben een Orline 34S gehad uit 1990 (de witte uitvoering) en reizen nu rond met een Esterel 39U Top Volume. De Orline waar je overschrijft is duidelijk; dit is een 34-er, het type komt niet naar voren (letter aanduiding). Van de Esterel is het vager, hier is geen nummer en letter vermeld. Ook wij hebben geen verwarming, dit geeft in ieder geval extra bergruimte. Die keren dat je een verwarming nodig hebt, is de inzet van een eenvoudig hallogeen kacheltje of i.d. voldoende. Kwaliteits verschil kan ik niet echt aangeven. Het prijsverschil? Het is ook een beetje wat de "gek" ervoor geeft. wij kochten onze Orline 34S uit 1990 op een veilingsite voor €200,-. Later bleek deze toch wat lekkage te hebben gehad. Toen wij overstapten naar de ruimere 39 hebben we dat ook eerlijk vermeld. Dat hij korte tijd na verkoop te koop stond voor meer dan € 1000,- zonder vermelding van het probleem, vond ik dat niet erg prettig. Onze huidige Esterel kochten we in 2006 voor € 4250 euries, incl v/d Horn voortent. Mischien kun je er wat mee. Let bij aanschaf wel even op de binnen wanden. Als deze rondom de vouwnaden en ramen zacht zijn is er sprake (geweest?) van lekkage. Bekijk ook de slijtage van het railsysteem in hetdak waar voor en achterwand doorheen lopen bij het heffen van het dak. Bekijk ook schades aan het achterraam. schaafplekken van boven naar beneden kunnen erop duiden dat het dak een keer naar beneden is gevallen indien dit netjes is behandeld is het geen probleem. Het is ons op de eerste dag van de vakantie ook overkomen. Overleg met een specialist in Nederland leerde ons dat de torsie- of gasveren versleten kunnen zijn. Een streep in de breedte is afkomstig van de bovenkastjes en niet direct ernstig. De kastjes in het dak zijn erg handig, maar stop er geen zware spullen in, het dak zal dan erg moeilijk open gaan. Tja....wat wil je nog meer weten of horen??
Succes met het besluit.
Gr. Jan
_________________ [color=#BF0000]Ervaring met een Rapido Orline 34S (1990) en een Esterel 39U (1997) en een Rapido Club 42CP uit 1994 en vanaf 2017 onderweg met een Bedford CF280 97560TU Pioneer uit 1979.[i][b][b][i][color=#BF0040]
|
12 aug 2010, 15:23 |
|
|
jim
Geregistreerd op: 09 aug 2010, 14:14 Berichten: 2
|
Re: esterel top volume OF rapido orline 34 ???
hoihoi, Bedankt voor de reactie! van de esterel top volume 34 ging het openen van het dak niet voor niets, dat kwam omdat die niet recht stond vertelde de verkoper. na 'pas' te zetten ging het stukker beter. de slijtage aan wanden heb ik niet gezien maar ook niet echt op gelet, mss nog eens gaan bekijken. wat denkt u van de prijzen? esterel van 1989 voor 2500euro rapido van 1986 voor 1500euro en nu pas een esterel 31T gezien bouwjaar 2000 ( zeer mooi ) 4000euro vraagprijs. naar deze is het wel ver rijden om te bezichtigen want het is 330km rijden, maar je weet nooit wat een 'gek' allemaal doet hoe zit het met de indeling van die 31T? heeft die maar 1 groot bed of ook 1 groot en 1 klein bed? alvast bedankt!! Gr Jim
|
12 aug 2010, 15:43 |
|
|
Mubo
Geregistreerd op: 29 maart 2009, 17:27 Berichten: 28 Woonplaats: Middelburg
|
Re: esterel top volume OF rapido orline 34 ???
Hallo Jim, Het pas stellen, dat klopt. Maar bij het heffen van het dak, moet dan zeker de wanden met "geweld" naar boven komen. Je moet ze dan als het ware tegen houden, doen ze dat niet is er duidelijk ouderdom of slijtage aanwezig in het veer systeem. Stop je nog iets in de kastjes, dan kun je het heffen vergeten zeg maar.... De caramatic systemen hebben de bovenkastjes niet en het dak is dan ook een stuk lichter. Ons dak met kastjes van de 39 heeft een gewicht van ca. 150kg. De 31T kan ik zo snel niet in beeld brengen en de folder heb ik helaas thuis liggen. Het lijkt me wel dat de 31 kleiner is dan de eerder genoemde types. De genoemde bedragen vind ik aardig "aan de prijs" zeg maar, misschien is er best nog wat te onderhandelen. En een stukje rijden om iets te bekijken? Ik deed dat ook hoor, ben wel eens voor nop van Middelburg naar Leeuwarden gereden maar als je daarmee iets kunt kopen wat prima bij je past of bovenaan op het verlanglijstje staat...... Ik weet niet met hoeveel personen jullie erop uit trekken, maar wij vinden het erg prettig om de rondzit als vast bed te gebruiken met daaronder i.p.v. de tafel een lade voor kleding en de treinzit voor als eethoek. Met 2 volwassenen en 2 kinderen gaat dat prima en heb je ook meer opberg mogelijkheden. Vandaar het iets grotere type. Succes! Gr. Jan
_________________ [color=#BF0000]Ervaring met een Rapido Orline 34S (1990) en een Esterel 39U (1997) en een Rapido Club 42CP uit 1994 en vanaf 2017 onderweg met een Bedford CF280 97560TU Pioneer uit 1979.[i][b][b][i][color=#BF0040]
|
12 aug 2010, 16:15 |
|
|
paul en marga
Geregistreerd op: 15 mei 2009, 09:11 Berichten: 233
|
Re: esterel top volume OF rapido orline 34 ???
Hoi Jim ik vind de prijzen die je noemt erg hoog als je bij vraag en aanbod kijkt op deze site zie je reeds een orline39 voor 800 euro Wij hebben zelf 2 jaar geleden een orline 39 van 1992 gekocht in belgie en via de rdw op nederlands kenteken gezet(was iets van 125 euro) daar moesten wij toen 2900 euros voor bij onze belgische vrienden laten. De verschillen tussen de orline en de Esterel zijn idd zoals jan al zegt erg klein, en de kwaliteit is volgens mij van beiden ongeveer hetzelfde. ook de zwakke plekken heeft jan keurig genoemd. enigste wat ik nog mis in het verhaal is het geringe laadvemogen van de orline leeg 710 kg max 800 kg dus veel gewicht in de auto laden om iets te kunnen meenemen. verder zijn het erg makkelijke caravans om mee te rijden omdat ze ingeklapt niet hoger zijn dan 1,40 vangen ze weinig wind. ik hoop dat je aan mijn verhaal nog iets hebt gehad .
m vr grt
Paul
_________________ Eerst 3 jaar geoefend met een Rapido orline 39 S van 1992 en sinds 3 juli 2011 met een Rapido Club 42 CP uit 1995, nu sinds 11-06-2018 in het bezit van een nieuwe Elddis Avante 482
|
22 aug 2010, 15:31 |
|
|
Christiaan
|
Re: esterel top volume OF rapido orline 34 ???
Een beetje laat ik weet het. Maar misschien toch nog informatie voor een volgende keer of voor een ander lid. Ik was voor de Esterel gegaan. De Orline heeft als grote nadeel dat hij is uitgerust met veren in plaats van met gasveren om te helpen het dak omhoog te krijgen. De veren zul je niet zo gemakkelijk krijgen en of vervangen terwijl de gasveren van de Esterel voor ongeveer 25 Euro nog nieuw te krijgen zijn en een voudig zijn te vervangen, ook bij de nieuwere modellen waarbij de gasveren in de wanden zitten. (vanaf bouwjaar 1984) Bovendien zijn er meer Esterels verkocht zodat er ook meer tweedehands onderdelen voor de Esterel op de markt te verkrijgen zijn.
Christiaan Esterelclub Europa
|
16 jan 2011, 10:51 |
|
|
Mubo
Geregistreerd op: 29 maart 2009, 17:27 Berichten: 28 Woonplaats: Middelburg
|
Re: esterel top volume OF rapido orline 34 ???
Hallo Christiaan, De 34 heeft bij de zijwanden idd geen gasveren als extra ondersteuning. Alleen de voor- en de achterwand zijn hier voorzien van torsieveren. Zelf met groot plezier deze wagen (34S) gebruikt overigens. Nu hebben we al weer een aantal jaren een Esterel 39U uit 1997 (is overigens te koop). De zijwanden zijn hier voorzien van gasveren, dat klopt, maar bovenstaande moet ik helaas tegenspreken. Ondanks het recente bouwjaar zijn de voor- en achterwand ook hier uitgevoerd met torsieveren en niet met gasveren.... Voor zover ik weet zijn er in de jaren 80 wel uitvoeringen geweest met gasveren rondom, maar deze details ken ik onvoldoende om een goed anwoordt te kunnen geven. Gr. Jan
_________________ [color=#BF0000]Ervaring met een Rapido Orline 34S (1990) en een Esterel 39U (1997) en een Rapido Club 42CP uit 1994 en vanaf 2017 onderweg met een Bedford CF280 97560TU Pioneer uit 1979.[i][b][b][i][color=#BF0040]
|
16 jan 2011, 11:19 |
|
|
Christiaan
|
Re: esterel top volume OF rapido orline 34 ???
Ja helaas heeft Esterel aan het eind van zijn produktie weer deze torsieveren gebruikt. Begin 90er jaren hadden ze echter (gelukkig) nog de Gasveren. Esterel is in de 80er jaren overgenomen door Rapido en hebben naast de Orline ook de Esterels langzaam maar zeker de mist in geholpen. Er is nog steeds een markt voor dit soort caravans wat blijkt uit het feit dat ze in Engeland nog steeds worden gemaakt onder de naam Gobur Caroussel. De kwaliteit van de jongere Esterels en waarschijnlijk ook van de jongere Orlines laat ook vaak te wensen over. Deze nieuwer modellen zullen waarschijnlijk geen 30 jaar meegaan zoals de modellen tot 1992. Vanwege de hoge produktiekosten moest men bezuinigen op kwaliteit. Op dit moment zijn er modellen uit begin 80 op de markt die nog steeds in goede staat zijn. Een kennis van mij had een Esterel 34TV uit 1992 die stokverrot was, ondanks dat deze bij hem altijd binnen heeft gestaan en elk jaar een BOVAG Keuring (wat eigenlijk geen keuring is zoals velen denken) heeft gehad. Een Esterel uit bv 1988 durf ik blindelings te kopen, een model uit 1994 zou ik eerst van top tot teen onderzoeken op vocht.
Kip heeft in 2010 ook een prototype klapcaravan gemaakt maar heeft dit concept wat overigens een dom concept was niet doorgezet. Deze klapte alleen aan de voorkant omhoog wat natuurlijk de stahoogte achterin niet ten goede kwam.
Christiaan
|
16 jan 2011, 11:49 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|