Het is 16 nov 2024, 01:26




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
wiel vervangen 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 07 maart 2012, 12:46
Berichten: 4
Bericht wiel vervangen
Hallo,
sinds kort zijn wij in het bezit van een Rapido club 31TDL bouwjaar 1994.
enkele vragen i.v.m. het vervangen van een reservewiel:
1.aangezien het wiel deels is bedekt door de carosserie, is het nodig om de afdekplaat te verwijderen?
2.op welk punt kan de krik worden bevestigd?
(er is een klein hydraulisch krikje, bijgeleverd bij onze caravan)
3.wat is de korrekte banddruk?

Alvast dank,
Marc


07 maart 2012, 12:54
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 15 jun 2009, 09:48
Berichten: 138
Bericht Re: wiel vervangen
Hoi Marc,

opkrikken het best aangekoppeld aan de auto met de krik onder de as of de chassisbalk net achter de as.

Wiel kan zonder demontage van de afdekplaat eruit.
Losschroeven en eerst onder wegtillen en dan schuin uit de wielbak halen.

Bandendruck staat op de zijkant van de band.
Dat is het maximum wat erin mag bij maximaal draggvermogen.
In PSI.
1bar is ca. 14,5 PSI.
Bij caravans is de maximaal toegestaane bandenspanning plus 10% van toepasing.
Omdat het draagvermogen meestal volledig gebruikt wordt.

_________________
Groetjes
Thomas&Rüdiger

We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)


07 maart 2012, 19:36
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 07 maart 2012, 12:46
Berichten: 4
Bericht Re: wiel vervangen
Hallo Tom,
dank voor uw reactie


08 maart 2012, 08:08
Profiel E-mail
Bericht Re: wiel vervangen
Ben het niet helemaal eens met onze Duitse vriend. Maar hij wet inmiddels al dat ik een Klugscheisser ben. :)
Bij normale banden dient men een bandenspanning van ongeveer 3 Bar aan te houden.
Bij Re-Inforced banden ongeveer 3,5 bar en bij C Banden maximaal 4,5 bar.
Re-Inforced banden zijn verstevigde banden en C Banden Extra verstevigde banden. Beiden dienen voor een hogere draagkracht.
Bij lichte caravans tot ongeveer 1000 Kg zijn meestal normale banden gemonteerd. Bij zwaarder de Re-Inforces of zelfs C banden.
Bij de C banden is het niet altijd nodig om tot de maximale druk van 4,5 bar te gaan. Vaak hebben deze banden een veel grotere draagkracht dan de caravan mag wegen maar lager als 3,8 bar moet men bij de re-inforced banden biet gaan.
Vaak staat er op de wielkast ook een sticker met daarop de juiste bandenspanning en zo niet staat het in de instruktieboekje van de caravan. Maar ook de fabrieksopgaven zijn soms niet altijd de meest effectieve bandenspanningen. Bij mijn Esterel staat in het instruktieboekje een banden spanning van 2,5 bar wat aan de lage kant is. Bij deze 2,5 bar gaat de esterel die normaal nooit slingert vanaf ongeveer 95 á 100 Km/u iets slingeren wat duidt op een te lage bandenspanning. Daarom heb ik altijd 3 bar in de banden zodat ik ook probleemloos 110 Km/u kan rijden.


11 maart 2012, 23:45
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling