Het is 21 nov 2024, 23:31

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Rapido 31T editie JEDERI (grondig aangepast) 
Auteur Bericht

Bericht Rapido 31T editie JEDERI (grondig aangepast)
Ik heb mijn kasteel (= hier caravan) de afgelopen jaren behoorlijk verbeterd.
Misschien zitten er ook tips bij voor jou.
Zo is de vrij te belopen oppervlakte als het bed opgesteld staat (bij ons ongeveer altijd), met ongeveer de helft toegenomen!Een van de passagiers van het bed heeft een comfortabele zijuitstap.
De tafel is gewoon een klaptafeltje (met verkorte pootjes), dat onder het bed opgeborgen wordt. Indien nodig kan de korte nieuwe bedplank als groter tafelblad dienen. Met een extra rugleuning en eventueel stoeltjes kan er tot 4 man zitten. Een lange matras wordt dan gewoon wat achteruit geschoven.
De deur van het toilet (die altijd in de weg staat) en een stuk van de toiletwand zijn gesneuveld. Ze werden vervangen door een douchegordijn dat in alle nodige standen gedraaid kan worden. Véél handiger.
Het kastje aan de inkom is ook grondig gewijzigd. Het is wat opgeschoven en minder diep gemaakt (=betere ingang). Het is ook verhoogd en bovenop de wielkast geplaatst. De indeling is verbeterd en door de 2 deurtjes is alles veel beter toegankelijk.
Ook de hangkast moest er aan geloven. De foto's daarvan zijn inmiddels al achterhaald: door bakjes met rechtere wanden en een lichter tussenschot te gebruiken, is het hanggedeelte nog 4cm breder geworden. De hangrail is dwars geplaatst en uitschuifbaar gemaakt. De bodem van dit hanggedeelte is ook grotendeels verwijderd. Zo kunnen ook de iets langere jassen hangen.
Voor ons zijn deze wijzigingen alvast een groot succes.
Je vindt 35 foto's op deze link https://plus.google.com/photos/11673363 ... q6rv4mH6gE . Mogelijk eerst een google account aanmaken.

Jef

13 sep 2012, 15:16
Profiel E-mail

Bericht Re: Rapido 31T editie JEDERI (grondig aangepast)
Ben heel benieuwd, maar de link werkt niet.
gr. Dorja

08 okt 2012, 14:37
Profiel E-mail

Link openen in een nieuw tabblad.

08 okt 2012, 15:49
Profiel E-mail

dag Jef,

Ik heb de foto's gezien en je hebt je best gedaan dat moet ik wel zeggen, het is een hele verandering van binnen met meer loopruimte.
De kast ziet er van binnen ook goed uit met toch nog een hanggedeelte ( ik heb er zelf alleen leg planken in gemaakt)
Maar ik heb een vraagje hoe zit je met de gewichtsverdeling tussen het linker en rechtwiel ik zie veel bergruimte aan de linkerkant en maar weinig aan de rechterkant, want je mag maar 850 kg as last hebben dat is dus 425 kg per wiel en daar kom ik al heel snel aan met mijn rapido 31.
Nog veel plezier met de rapido.
Met vriendelijke groet.
Arthur .

15 okt 2012, 09:20
Profiel E-mail

Arthur,

Wij steken in de grote bank, het enige meubel dat nog origineel is(!), nooit zware gewichten. Het geheel lijkt mij vrij goed in evenwicht, maar ik heb het eerlijk gezegd nog niet per wiel gewogen. Het is mij ook nooit opgevallen dat de caravan naar een kant zou overhellen.

* De kledij is egaal verdeeld over de bovenkasten (en een beetje in de hangkast)
* Schoeisel gaat in de smalle zitbank aan de andere kant.
* Voedsel zit deels in de koelkast, deels in de aangepaste hangkast.
* Toiletgerief in de 'badkamer'
* Keukengerief boven het kookvuur en onder de gootsteen.

De gewichtsverdeling L - R lijkt mij niet zo'n groot probleem; de verdeling voor-achter is een ander paar mouwen.
Dat is dan ook de reden waarom bij ons de zware spullen in de wagen gaan: voortent + palen + reservewiel.
Dan nog heb ik moeite om een redelijke kogeldruk te bekomen.
Om die reden zoek ik nu uit of de watertank en (dan toch) het reservewiel niet achteraan gemonteerd kan worden.
Maar ik ben er nog niet uit hoe ik dat op een behoorlijke manier kan fiksen.
Ik vind het inderdaad jammer dat er in de bakken onder de banken bijna niets kan geladen worden. Dat is volgens mij een conceptprobleem waar niet veel aan te verhelpen is. (Zie ook elders in dit forum)

Jef

15 okt 2012, 22:41
Profiel E-mail

dag Jef

De kogeldruk is in een probleem, dat heb ik ook ik kan alleen geen gewicht meer in de auto doen ben met 4 of 5 personen dus dat is geen optie.
Ik heb wel van de voortent de staanders en de schuine dakdragers vervangen door aluminium en dat scheelt de helft in gewicht.
Ik heb ook gedacht om het reservewiel achter onder de wagen te maken maar er is daar niet veel plaats.

gr. arthur

16 okt 2012, 14:41
Profiel E-mail
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]