|
Het is 23 nov 2024, 21:14
|
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|
Auteur |
Bericht |
Benno
Geregistreerd op: 06 okt 2010, 20:13 Berichten: 1
|
Wiellagers
Ik heb een Bustner Belcanto van 2007. Elk jaar na de grote vakantie laat ik een onderhoudsbeurt uitvoeren. Dit jaar wederom, nu krijg ik van de dealer te horen dat en één van de banden vervangen moet worden, maar ook dat de wiellagers aan vervanging toe zijn. Nu heb ik binnen de 25 jaar dat ik caravan rijd al diverse caravans gehad maar nog nooit heb ik wiellagers hoeven te vervangen. Heeft iemand hier ook al zoiets bij de hand gehad?
|
06 okt 2010, 20:24 |
|
|
Christiaan
|
Re: Wiellagers
Wiellager gaan normaal heel lang mee, het kann echter gebeuren dat door een onjuiste afstelling de lagers sneller kapot gaan. Een remtrommel wordt met 1 moer vastgezet. Deze moer mag nooit helemaal vastgezet worden. Normaal zet ik deze moer licht handvast en draai hem dann een kwart slag los. Daarna wordt de moer op de gebruikelijk manier met een splitpen geborgt. Ook is het belangrijk dat hij goed in het vet zit natuurlijk.
|
22 apr 2011, 12:32 |
|
|
sloosblom
Geregistreerd op: 27 jun 2011, 18:32 Berichten: 33
|
Re: Wiellagers
Rapido heeft, evenals tal van andere Franse fabrikanten, Russische wiellagers gebruikt gedurende een periode in de jaren 1970-1990. Dit in het kader van de economische samenwerking tussen de USSR en Frankrijk. De kwaliteit van deze lagers is wat minder dan die van SKF of FAG! Deze lagers zijn herkenbaar aan de ingeperste letters C C C P op de loopringen. De kogels zijn wel goed maar deze loopringen slijten in! Als dank voor het gebruik van USSR producten door Frankrijk staat er nu voor hotel COCMOC in Moskou een groot standbeeld van Charles de Gaulle! (weer eens wat anders dan het borstbeeld van Fre Meis in Aole Pekel, Cristiaan!)
|
29 jun 2011, 05:21 |
|
|
Christiaan
|
Re: Wiellagers
Een Burstner is echter geen Franse Caravan maar een Duitse, ga er dus vanuit dat hier kwaliteitslagers zijn gebruikt. Over politiek zullen we het hier maar niet hebben daar zijn andere forums voor.
|
04 jul 2011, 21:28 |
|
|
okapi
Geregistreerd op: 23 apr 2009, 20:27 Berichten: 54 Woonplaats: Veenendaal
|
Re: Wiellagers
Beste Benno, Uitgaande van het bouwjaar 2007, vind ik dat jouw wiellagers een hele korte levensduur gehad hebben. Of ze echt versleten zijn, kun je zelf "meten" door het wiel op te tillen en er een zwiep aan te geven. Hoor je rumble geluid uit de as komen dan zou ik niet wachten en direct vervangen. Hoor je geen geluid maar heeft het wiel speling, dan kun je eenmalig proberen de afstelling te corrigeren (lager iets strakker zetten). Wel na 100 km opnieuw controleren op speling. Heeft ie weer speling dan ook hier direct vervangen. Hoor je niets en is er geen speling dan is vervanging absoluut niet nodig. Echter, na drie tot vijf jaar is het verstandig en voorgeschreven om de lagers van nieuw vet te voorzien. Hierbij worden de lagers (twee per wiel) gedemonteerd, schoongemaakt en eerst geinspecteerd alvorens weer gebruikt te worden. Als de rollen en het loopvlak van de rollen (licht) beschadigd is, dan direct vervangen. zo niet, kunnen ze opnieuw gebruikt worden. Bij de montage van deze konische lagers is de voorspanning van groot belang voor de levensduur. De procedure is: Aandraaien van de centrale moer terwijl de remtrommel in de rijrichting gedraaid wordt. Doorgaan totdat het draaien echt moeilijk gaat. Dan de centrale moer een achtste omwenteling terugdraaien. De remtrommel moet nu makkelijk te draaien zijn maar het wiel mag absoluut geen speling hebben. Staat de centrale wielmoer te strak of heeft het wiel speling (hoe klein dan ook), dan kun je er op wachten dat de lagers in korte tijd kapot gaan. Zijn de lagers goed en worden ze goed gemonteerd, dan kunnen ze makkelijk 25 jaar meegaan. Vanwege het probleem van afstellen van deze conische lagers, worden ze bij auto's tegenwoordig nooit meer gebruikt. Succes Francis
_________________ Okapi Hef CP42T http://www.rohr-benelux.com http://www.lequeuxgenea.eu
|
25 jan 2012, 14:23 |
|
|
hansgreet
Geregistreerd op: 27 maart 2015, 12:08 Berichten: 9
|
Re: Wiellagers
ik heb een rapido golf 340 hefdak 1989, daar ik nieuwe wiel lagers wil plaatsen weet er iemand de maten??? of nummers, de wielen zijn 12 inch en alko onder stel bijvoorbaad bedankt
|
12 jul 2015, 11:23 |
|
|
Wolf
Geregistreerd op: 18 nov 2011, 20:36 Berichten: 229
|
Re: Wiellagers
als je het chassisnummer doorgeeft aan een alko-winkel, levert die je de juiste wiellagers. Ik ben Belg en bestel de mijne in Nederland (zelfs met verzending goedkoper dan hier bij ons) Ik heb hele goede ervaringen met http://www.awa-aanhangwagens.com/ (oa wiellagers, remschoenen, dichtingen, disselslot voor mijn Rapido)
_________________ - Rapido Golf 380 van 1993: - Pedal Power Deep Detachable: - Lowa bottinnen.
|
13 jul 2015, 21:29 |
|
|
Wolf
Geregistreerd op: 18 nov 2011, 20:36 Berichten: 229
|
Re: Wiellagers
En...? Zijn de wiellagers nu al vervangen?
_________________ - Rapido Golf 380 van 1993: - Pedal Power Deep Detachable: - Lowa bottinnen.
|
20 jul 2015, 22:07 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|