Het is 25 jun 2024, 08:11




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Speling op Alko onderstel van Esterel top-volume 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 10 apr 2009, 20:13
Berichten: 14
Woonplaats: Omg Eindhoven
Bericht Speling op Alko onderstel van Esterel top-volume
Hallo.

Op het vorige forum was er ook een apart gedeelte voor de Esterel's onder ons, maar die is er niet meer.
Ik zet mijn vraag dus hier maar neer onder technisch algemeen.

Ik heb een in zeer goede staat verkerende Esterel top-volume 39 van 1996, nadat ik eerst een Orline 39 heb gehad van 1992 die ik verkocht heb.

Het volgende is met de Esterel aan de hand.. Op een zijde van de as ( Alko onderstel) zit er speling op de ingang van het draaigedeelte dat de koker ingaat die onder de caravan zit.
Het is niet het lager oid maar echt het gedeelte waar hij op schaniert en dus veert.
Ik heb gelezen op het caravan handboek dat dit op zich geen kwaad kan, mits het niet te veel is.
Dat is ook het geval hier. Het is niet zo dat het wiel er scheef onder staat maar er zit wel speling op. Aan de andere zijde is er niks aan de hand.
Er stond ook bij dat dit te repareren is. De rubber strengen moeten vervangen worden schijnbaar. Heeft daar hier iemand ervaring mee en weet of dit evt zelf te doen is. Ik ben aardig handig maar heb geen brug of zo.


Gr Fred

_________________
Helemaal geweldig zo'n rappe klapper!!!!!!!!!


10 apr 2009, 20:23
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 23 apr 2009, 20:27
Berichten: 54
Woonplaats: Veenendaal
Bericht Re: Speling op Alko onderstel van Esterel top-volume
Hoi Fred,
jouw bericht verontrust me :!:
Het is vast niet een rubber ophanging want als het wel zo is, dan kun je zeker je wiel met as en al verliezen .... onderweg.
Een beetje speling is niet erg voor een torsieveer ophanging.
Hoe groot is de speling ? Minder dan één millimeter radiaal mag geen probleem zijn. As is dan zeker niet regelmatig gesmeerd geweest. Moet eens per jaar - drie slagen per nippels is genoeg. Zitten er wel smeernippels op?
Axiaal speling is niet toegestaan want dat zou betekenen dat de bout die de torsieveer met de draagarm verbindt los zit. Op een gegeven moment schiet ie los en zakt de caravan naar beneden en je wielkast kapot is het deel van de schade waar je je geen zorgen over zult maken. :o
Al met al, reden genoeg om even iemand er naar laten kijken die verstand van onderstellen heeft.
Dat hoeft niet bij de caravan dealer te zijn. Een goede aanhangerswerkplaats kan het net zo goed. En anders de "buurman" als die weet waar het over gaat.
Succes - kom je ook naar het hemelvaart weekend?
okapi

_________________
Okapi
Hef CP42T
http://www.rohr-benelux.com
http://www.lequeuxgenea.eu


23 apr 2009, 20:42
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 10 apr 2009, 20:13
Berichten: 14
Woonplaats: Omg Eindhoven
Bericht Re: Speling op Alko onderstel van Esterel top-volume
Hoi okapi.

De speling is niet van dien aart dat het wiel er scheef onder staat, maar het is meer als aan de andere kant. Daar zit eigenlijk niks geen speling op.

Ik heb hier even een stuk uit het caravanhandboek gepakt en daar staat het volgende:

As en vering

De as en het veersysteem vergen weinig onderhoud.
Aan rubbergeveerde assen is helemaal niets te doen. Wel dient jaarlijks gecontroleerd te worden of de rubberstrengen niet zijn versleten. Zichtbare afwijkingen zijn bijvoorbeeld het scheef staan van de wielen, het overhellen van de caravan naar één zijde, ongelijkmatig afslijten van de band of een te kleine afstand tussen band en wielkast bij beladen caravan. Vernieuwen van de rubberveerstrengen is mogelijk, mits de slijtage tijdig wordt ontdekt en niet wordt gewacht tot er schade is ontstaan aan de asdelen.
Bij staalgeveerde assen zijn smeernippels aanwezig. Periodiek (tenminste elke 2 jaar) dienen de bewegende delen te worden doorgesmeerd ter voorkoming van slijtage aan de geleidingsbussen. Repareren van de as is mogelijk. Bij breuk of vervorming kan het veerelement worden vervangen.
Schroefvering komt niet zoveel meer voor. Bij deze systemen kan 'doorsmeren' nodig zijn"

Hier uit kan ik op maken dat het niet meteen verontrustend is, (de wielen staan nog gewoon recht) maar ik ga er voor de vakantie zeker nog even mee langs de caravanboer. Die zit hier namelijk maar 10 min vandaan. Ik laat hem even kijken wat er scheelt en of het een probleem is.

Ik laat hier wel horen hoe het af loopt.
Zal nog wel een week of 3 a 4 duren voor ik er mee langs ga.

Gr Fred

_________________
Helemaal geweldig zo'n rappe klapper!!!!!!!!!


24 apr 2009, 20:48
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 23 apr 2009, 20:27
Berichten: 54
Woonplaats: Veenendaal
Bericht Re: Speling op Alko onderstel van Esterel top-volume
Hallo Rappe-Klapper (Fred),

Ben benieuwd hoe het afgelopen is met je Esterel as?

Groetjes,
Francis. :?:

_________________
Okapi
Hef CP42T
http://www.rohr-benelux.com
http://www.lequeuxgenea.eu


20 feb 2010, 11:02
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 10 apr 2009, 20:13
Berichten: 14
Woonplaats: Omg Eindhoven
Bericht Re: Speling op Alko onderstel van Esterel top-volume
Hallo.

Sorry voor mijn wat late reactie. Ben langere tijd niet in Nederland geweest voor mijn werk.
Ik heb hem ondertussen ff bij de caravanboer laten nakijken en die zei dat er niks aan de hand was.
Na goed kijken bleek er wat speling op de wiellager te zitten. Na die afgesteld te hebben was alles weer ok.

Gr Fred

_________________
Helemaal geweldig zo'n rappe klapper!!!!!!!!!


23 feb 2010, 15:34
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 14 mei 2009, 23:24
Berichten: 30
Woonplaats: Oterleek
Bericht Re: Speling op Alko onderstel van Esterel top-volume
rappe_klapper schreef:
Er stond ook bij dat dit te repareren is. De rubber strengen moeten vervangen worden schijnbaar. Heeft daar hier iemand ervaring mee en weet of dit evt zelf te doen is. Ik ben aardig handig maar heb geen brug of zo.

Ik lees dat het probleem inmiddels is opgelost maar ik wil toch nog even deze vraag beantwoorden voor het geval iemand een dergelijk probleem heeft.
De rubbers van de rubbervering kunnen door ouderdom en de voortdurende druk erop zo samengeperst raken, dat ze niet meer terugveren. Het resultaat is dat de wagen laag hangt en niet meer veert.
Het beste is als je de caravan in de winterstalling onder het chassis op bokken zet zodat de wielen vrij hangen, maar niet alle stallingbazen staan dat toe. Pas op met bokken of een krik onder de as: Sommige assen kunnen daar niet tegen.

De rubber strengen van een as kunnen in principe wel vervangen worden, maar dit is absoluut niet zelf te doen.
De as moet er onder uit en dan moeten de rubber strengen met behulp van een zware pers eruit en de nieuwe er weer in geperst worden.
Ik weet niet wat een bedrijf hiervoor rekent maar echt een koopje zal het niet zijn.
De prijs zal wellicht gedrukt worden als je de as er zelf onderuit schroeft en los bij het bedrijf aanleverd.

_________________
Rapido Confort 1979
Citroën 2CV4 SPOT 1976


26 feb 2010, 02:04
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling