Het is 26 jun 2024, 13:36




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
blokkeren sper oplooprem 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 05 apr 2011, 14:39
Berichten: 26
Bericht blokkeren sper oplooprem
op mijn confort heeft de vorige eigenaar met een koord de sper van de oplooprem vastgebonden, zodat je achteruit kunt rijden. Kun je dat ongestraft laten zitten? Heeft iemand een beschrijving van deze truc? het schijnt een ouderwets systeem te zijn. ik heb overigens bij de eerste keer achteruit rijden me vergist in de draaicirkel, en met mijn peugeot partner direct de disselbak geraakt....


19 apr 2011, 09:00
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 22 feb 2010, 10:09
Berichten: 22
Woonplaats: Nieuwdorp (Zeeland)
Bericht Re: blokkeren sper oplooprem
Mja,

met een touwtje je oplooprem (blokkering) vastzetten is natuurlijk best handig, als je even achteruit moet steken.

als je weer (echt) gaat rijden kan je die natuurlijk niet laten zitten, dan werkt je rem niet (want daar was het om begonnen)

wellicht dat een foto helpt als je specifiekere vragen wilt stellen ?

_________________
The path of the least resistance will seldom lead you beyond youre own doorstep.


19 apr 2011, 16:48
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 23 apr 2009, 20:27
Berichten: 54
Woonplaats: Veenendaal
Bericht Re: blokkeren sper oplooprem
Het met een touwtje vastzetten van je oploopremblokkering bij het normaal rijden anders dan maneuvreren is NIET ACCEPTABEL om de volgende redenen:
- je remweg wordt (onverwacht) aanzienlijk langer;
- als je een oudere auto hebt zonder ABS, gaan jouw voorwielen geheid een keer blokkeren waardoor je niet meer kunt sturen;
- de remmen van je auto zullen aanzienlijk sneller slijten;
- bij een noodstop zul een ongeluk meestal niet kunnen voorkomen;
- als de politie het ziet heb je zonder pardon een vette bekeuring (als je pech hebt: voor artikel 5);
- bij een aanrijding (of erger) BEN JE NIET VERZEKERD en draai je op voor ALLE gevolgkosten :!: :!: :!: :!:

_________________
Okapi
Hef CP42T
http://www.rohr-benelux.com
http://www.lequeuxgenea.eu


30 aug 2011, 23:18
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 05 apr 2011, 14:39
Berichten: 26
Bericht Re: blokkeren sper oplooprem
wellicht naïef: je mag toch, zo zegt ook mijn kentekenbewijs, met een ongeremde aanhanger tot 700 kg rijden?


04 sep 2011, 13:47
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 15 mei 2009, 09:11
Berichten: 233
Bericht Re: blokkeren sper oplooprem
janvan schreef:
wellicht naïef: je mag toch, zo zegt ook mijn kentekenbewijs, met een ongeremde aanhanger tot 700 kg rijden?

Ja dat mag je inderdaad MAAR als je een aanrijding krijgt en er zat een Rem op de ahw die jij buiten gebruik hebt gesteld met je touwtje dan zal elke verzekering proberen om jou roekeloosheid en dus eigen schuld ten laste te leggen en weigeren om te betalen.

verder ben ik geen politieagent maar ik zou dit persoonlijk scharen onder artikel 5 van de wegenverkeerswet (het is verboden zich op de weg dusdanig te gedragen dat je gevaar en of hinder voor andere weggebruikers veroorzaakt of had kunnen veroorzaken) en je een hele dikke bekeuring geven. Als je trouwens een art 5 bekeuring krijgt moet je bijna altijd voorkomen en de straffen zijn niet mild ( denk aan tijdelijk intrekken rijbevoegdheid)

grtjes en s6 met het touwtje

Marga en Paul

_________________
Eerst 3 jaar geoefend met een Rapido orline 39 S van 1992 en sinds 3 juli 2011 met een Rapido Club 42 CP uit 1995, nu sinds 11-06-2018 in het bezit van een nieuwe Elddis Avante 482


04 sep 2011, 14:08
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 23 apr 2009, 20:27
Berichten: 54
Woonplaats: Veenendaal
Bericht Re: blokkeren sper oplooprem
Hoi Janvan,
Ja, ik denk dat het voor de RDW geen probleem is als je zeker weet dat jouw aanhanger minder weegt dan wat op de kentekenbewijs staat van de aanhanger.
Echter, bij een aanrijding met dure schade (b.v. meer dan 10.000 EUR), zal de uitbetalende verzekeringsmaatschappij er niet voor schromen om er een zaak van te maken al is het alleen maar op basis van het bewust onklaar maken van een veiligheidssysteem.
De kans dat de rechter het ook zo ziet is zeker aanwezig.
Het kost de verzekeringsmaatschappij weinig om een zaak te beginnen. Doen ze met eigen advocaten tegen kostprijs en aftrekbaar voor de belasting. Dus voor hen, weinig te verliezen, veel te winnen.
Het zal jouw heel wat meer kosten om je gelijk te halen.
Mijn inziens, e.e.a. is het risico niet waard.
Als je toch naar een aanhangerboer gaat voor je wielbouten, vraag dan meteen hoeveel het kost om je remsysteem om te bouwen.
Het zou jouw best eens mee kunnen vallen. Het makkelijkste is om de as compleet te vervangen voor een geremde as. Huidige assen hebben allemaal zo'n achteruitloopautomaat.

_________________
Okapi
Hef CP42T
http://www.rohr-benelux.com
http://www.lequeuxgenea.eu


04 sep 2011, 14:18
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 06 jul 2011, 14:27
Berichten: 60
Woonplaats: Arnhem
Bericht Re: blokkeren sper oplooprem
Ik heb boven in de disselbak een stuk ijzerdraad liggen. Als ik achteruit wil rijden pak ik hem even snel en trek het blokeerklemmetje even tegen de trekboom aan. Klaar met achteruit rijden weer op zijn plekje terug voor de volgende keer. Binnen 10 seconden gepiept, dus ook best een oplossing als je op de openbare weg achteruit moet.

_________________
Rapido Export-Matic '83 getrokken door Citroën Picasso 1.8 lpg met 260.000 km ervaring ( De Honda NTV is na een flinke klapper verworden tot oud ijzer...)


08 sep 2011, 15:28
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 28 maart 2009, 22:49
Berichten: 335
Woonplaats: Haarlem
Bericht Re: blokkeren sper oplooprem
Zo hoort het.

_________________
Van 1988 tot eind 2014 eigenaar van een Rapido Confort uit 1979. Nu een Elddis Odyssey 321. Maar nog steeds Rapido-enthousiasteling !
https://rapido.buzink.nl


08 sep 2011, 21:14
Profiel E-mail WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling