Blij dat jou remblokkeren opgelost is (zie mijn eerdere bericht in deze draad
.
Waarom denk je dat je een nieuwe koppeling nodig zou hebben? En wat hebben de bergen hier mee te maken?
Of bedoel je dat je een koppeling zou willen hebben met ingebouwde remblokje tegen het slingeren
In dit laatste geval, als je niet tevreden bent met de rechtuit stabiliteit van jouw combinatie, begin maar eerst met het iets harder oppompen van de aanhangerbanden
EN het oppompen van de ACHTERBANDEN van de AUTO op tenminste de opgegeven spanning voor volbelasting, ook als jouw auto nauwelijks bagages in de koffer heeft. Is je auto inderdaad ook volbeladen, kijk maar eens op de banden van de auto welke spanning ze maximaal mogen hebben. Dat is tenminste 3 bar, vaak 3,5 bar. Bij volbeladen auto + aanhanger, zet je achterbanden van je auto gerust op 3 bar. Je zult versteld van staan kijken hoe rustig het stuurgedrag wordt van de combinatie. Je banden worden ook gelijk een stuk minder warm en is dus het risico van een klapband te verwaarlozen.
Het zijn nl. de achterbanden van de auto die de rechtuitstabiliteit van de combinatie bepalen. De banden van de aanhanger bepalen alleen de koersvastheid van de aanhanger en hebben GEEN invloed op de rechtuit stabiliteit van de combinatie.
9 van de 10 caravan ongelukken hebben te maken (los van verkeerde belading) met te slappe achterbanden van de auto, zeker wanneer de combinatie achterstevoren op de weg terechtkomt.
Het is onbegrijpelijk dat de ANWB hier niet veel meer werk van maakt.
Als je de bergen in gaat (Alpen), wel zorgen dat de remvoeringen van de aanhanger nog voldoende zijn en vooral ook dat de demper in de koppeling goed is (laten testen bij een aanhangerboer); na thuiskomst, de remmenslijtage laten nakijken.