|
Het is 13 nov 2024, 07:30
|
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|
remmen tijdens achteruit rijden?
Auteur |
Bericht |
Wolf
|
remmen tijdens achteruit rijden?
Mijn Golf heeft volgens het boekje een voorziening waardoor bij het achteruit rijden de remmen niet aanslaan. In de praktijk heb ik ondervonden dat dit niet werkt bij achteruit rijden op (zelfs een zachte) helling. Hebben jullie dit ook en zoja hoe lossen jullie dit op?
Vroeger stak men een U-ijzer achter de koppeling zodat deze niet ingedrukt kon worden en dus de rem niet kon aanslaan. Nu gaat dit niet meer omdat de rubberen hoes dan telkens zou beschadigd worden.
_________________ - Rapido Golf 380 van 1993: - Pedal Power Deep Detachable: - Lowa bottinnen.
|
16 okt 2013, 20:19 |
|
|
Marc Klein
|
Re: remmen tijdens achteruit rijden?
Dus ik begrijp dat er geen blokkering zit zoals bij de Rapido Confort. Als ik achteruit rij met de rapido confort dan slaat de rem ook niet aan. Dit omdat ik de gasveer die er in de koppeling zat en waarmee de oplooprem geactiveerd wordt bij het remmen voor een stop licht vervangen is. De eerste veer drukte ik veel te makkelijk in. Misschien is bij jou de gasveer ook wel verzwakt waardoor de oplooprem te snel aanslaat. Hier staat de topic over de oplooprem van de rapido confort. viewtopic.php?f=3&t=56
_________________ Rapido Record bezitters doen het na het uitvouwen http://home.planet.nl/~klein032/RapidoKlein/Welkom.html
|
17 okt 2013, 06:19 |
|
|
paul en marga
|
Beste Wolf, natuurlijk valt en staat alles met de juiste veer, maar ook als die ingedrukt wordt tijdens het achteruit rijden zou je terugrijautomaat moeten werken omdat deze in je remtrommel zit zoals dit stukje uitleg uit caravantrekker ook zegt. Ik denk dat het goed is om een vakman eens goed naar je hele remsysteem te laten kijken rij en rem voorzichtig Paul
_________________ Eerst 3 jaar geoefend met een Rapido orline 39 S van 1992 en sinds 3 juli 2011 met een Rapido Club 42 CP uit 1995, nu sinds 11-06-2018 in het bezit van een nieuwe Elddis Avante 482
|
17 okt 2013, 09:25 |
|
|
Wolf
|
Paul, het is inderdaad zoals jij beschrijft. Na aankoop van deze 2de hands caravan zijn de remschoenen vernieuwd en de remmen goed afgeregeld. Daar de remmen van de caravan voor de rest opperbest werken, wil ik eerst wat ervaringen horen van andere Rapido-bezitters die hetzelfde systeem hebben. Misschien heeft er iemand een tip wat de oorzaak kan zijn. Mijn schoonbroer bv. heeft een Rapido Club en heeft juist hetzelfde fenomeen als ik.
_________________ - Rapido Golf 380 van 1993: - Pedal Power Deep Detachable: - Lowa bottinnen.
|
17 okt 2013, 11:59 |
|
|
tomruevel
|
Hallo allemaal,
als de gegevens in de folder van 1991 goed zijn: De Golf 380 heeft een terugrijautomaat. Dus kan een extra blokkering ontbreken.
Herkennen of er een terugrijautomaat in zit: Op de stang die van de oploopinrichting (waar de koppeling aan zit) naar achteren gaat zit een cylindrischvormig deel. Verbonden met de handrem via een beugel. In deze cylinder zit een veer die gespannen wordt als de handrem wordt vastgezet. Die zo gespannen veer spant de rem als de caravan achteruit gaat rollen en de terugrijautomaat gaat werken. Zonder terugrijautomaat ontbreekt deze cylinder.
In der praktijk is aan het begin wat meer duwen nodig daarmee der terugrijautomaat gaat werken. Als dat gebeurd is gaat het makkelijker. Dus, in het begin een extra duwtje.
De werking wordt belemmert als de remmen te "scherp" afgesteld zijn of de mechanik (terugrijautomaat) in de rem zelf niet soepel werkt.
_________________ Groetjes Thomas&Rüdiger
We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)
|
18 okt 2013, 10:35 |
|
|
Wolf
|
Bedankt Thomas, zeer nuttige info voor mij. Er zit inderdaad zo'n cylinder op, ik vroeg me al af waartoe dat diende. Nu ben ik nog op zoek naar gegevens om de demper te testen, nml. welke kracht bij mijn rapido nodig is om de koppeling in te drukken, want dit zou ook een rol kunnen spelen, heb ik vernomen. Enig idee waar ik dat gegeven vind?
EDIT: ondertussen ergen gevonden dat de kracht nodig om de koppeling in te drukken zo'n 8% "zou moeten zijn" van de MTM van de caravan?? In mijn geval zou dit 60kg moeten zijn; morgen eens testen. Geen idee of deze bewering klopt.
|
18 okt 2013, 12:27 |
|
|
okapi
Geregistreerd op: 23 apr 2009, 20:27 Berichten: 54 Woonplaats: Veenendaal
|
Hallo Wolf,
In een eerder bericht meld je dat de remmen van je caravan "opperbest werken". Deze uitspraak baart me enige zorg. Onder het rijden mag je eigenlijk helemaal niets merken van het remmen door de caravan. Of ze werken onvoldoende en moet je zelf harder trappen op de rempedaal (blijkt niet uit jouw verhaal); Of je demper werkt onvoldoende en je voelt een klapje als de caravan oploopt in zijn rem. --> In dit laatste geval, niet nadenken en de demper vervangen !! Het klapje die jij in de auto voelt, klapt dat ook in je remsysteem die dat absoluut niet leuk vindt. En als je achteruit gaat rijden, is die klap er ook en is dan de vraag of het terugrijautomaat zijn werk goed kan doen. Er is trouwens maar één zekere manier om te controleren of je een terugrijautomaat hebt; En dat is een van de trommelremmen demonteren en kijken of het mechaniek er in zit.
Succes. met vriendelijke groet.
_________________ Okapi Hef CP42T http://www.rohr-benelux.com http://www.lequeuxgenea.eu
|
07 mei 2015, 15:24 |
|
|
Wolf
|
okapi, dit item is 1,5j. oud.
|
07 mei 2015, 22:15 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|