Het is 24 nov 2024, 21:15




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Algemeine betriebs erlaubnis 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 10 sep 2009, 20:33
Berichten: 2
Bericht Algemeine betriebs erlaubnis
Heeft iemand ervaring met een Algemeine betriebs erlaubnis (ABE) die schijnt in duitsland nodig te zjn om een kenteken voor je Rapido klapper te krijgen.


04 jun 2010, 05:41
Profiel E-mail
Bericht Re: Algemeine betriebs erlaubnis
De ABE ist niet meer en niet minder een Type goedkeuring. In Duitsland is het zo dat alle delen van een Auto of Aanhanger (dus ook caravans) een Typegoedkeuring moeten hebben. Dit betekend dat elke onderdeel van het voertuig/caravan een E keurmerk moet hebben. (bijcaravans allen die delen die tot het onderstel en verlichting behoren zoals velgen, as, oplooprem en zelfs de dissel. Waarom jij dit nodig hebt weet ik niet, misschien dat je in Duitsland bent gaan wonen en nu een Duits kenteken op je caravan moet hebben. Indien jou caravan reeds voorzien is van een Nederlands kenteken is dit geen enkel probleem. Europees is geregeld dat alle (in dit geval) caravans die een eigen kenteken met kentekenbewijs in een Europees land hebben zonder problemen in een ander EU land toegelaten moeten worden. Bij caravans tot 750 Kg kan dit dus een probleem worden maar in 90% van deze lichte caravans is dit ook geen probleem.
Alle caraavan die naar Duitsland geexporteerd worden hebben wel een TÜV Prühfung (een soort APK) volgen Paragraf 21 moeten hebben. Deze Paragraf 21 Prühfung noemde men vroeger ook wel de Vollabnahme is is een iets uitgebreidere keuring dan de gewone HU (=Hauptuntersuchung) welke elke 2 jaar moet gebeuren. Heb je eenmall deze Paragraf 21 dann kun je naar de Duitse RDW (Zulassungsstelle) gaan om een kenteken te krijgen.
Problemen die je bij een 21er Prühfung kunt tegenkomen zijn de Remmen en de onderdelen die daartoe behoren. Je hebt hiervoor namenlijk een Bremsberechnung nodig. Vaak kun je deze krijgen bij de fabrikant van de as en oplooprem en kostten ongeveer 35 euro. Voor bepaalde oploopremmen wordt dit een probleem en zul je deze moeten vervangen door bijvoorbeeld een Alko oplooprem (kostten in Duitsland ongeveer 160 Euro, in Nederland ver boven de 200 Euro). Oploopremmen die niet door de keuring komen zijn bijvoorbeeld de oploopremmen van het merk LeRapide die vaak bij Franse caravans van begin 80er jaren zijn gebruikt. Moderne caravans vanaf 1990 zullen echter probleemloos door de keuring komen. Vaak staan de gegevens van deze jongere caravans al in de database van de TÜV.


20 maart 2011, 12:24

Geregistreerd op: 15 jun 2009, 09:48
Berichten: 138
Bericht Re: Algemeine betriebs erlaubnis
Hoi,

het is ook mogelijk, dat de TÜV Mens een verglijkstype caravan gaat opzoeken in de database (van het Kraftfahrtbundesamt = RDW van D).
En met die gegevens de §21 keuring afmaakt.

Kennelijk zijn ze soms gewoon te lui om in de database te gaan zoeken.
En laten gewoon de eigenaar zelf de benodigte dingen bij elkaar rapen, voor veel geld, omdanks dat de gegevens al lang bekend zijn. En al lang in de database opgeslagen zijn.

_________________
Groetjes
Thomas&Rüdiger

We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)


20 maart 2011, 12:36
Profiel E-mail
Bericht Re: Algemeine betriebs erlaubnis
Hallo Thomas,

Natuurlijk heb je helemaal gelijk met wat je zegt, daarom noem ik de TUV ook wel de T(otal(U)berflussige(V)erein.
Het kan ook wel eens helpen naar een ander keuringsstation te gaan als het bij de ene problemen geeft.
Ze meten daar met twee maten.

De LeRapide Oplooprem geeft vaak problemen vooral bij caravans tot 750 Kg, bij caravans met een eigen Kenteken hier wordt een caravan met een LeRapide oplooprem doodeenvoudig goedgekeurd wat bij een lichte caravan niet het geval is.


08 mei 2011, 10:10

Geregistreerd op: 15 jun 2009, 09:48
Berichten: 138
Bericht Re: Algemeine betriebs erlaubnis
Hoi,

naja Totaal Uberflussig....

Het bestaan van deze organisatie heeft toch een achtergond die wel begrijpelijk.
Maar het zijn er ook een soort allemachtsgebaren aanwezig.
Enn vaak zijn de jongens gewoon te lui om even in de datenbestanden te zoeken.
Of ze willen graag, tegen betaling, eenb overbodige keuring maken (in ons geval een nieuwe keuring voor Tempo 100 ondanks dat der oude keuring nog steeds geldig was).
http://www.camperpoint.de/index.php?pag ... erlebnisse

In het westen von Dld. kun je alleen bij de TÜV terecht voor een §21 keuring (volledige keuring).
In de nieuwe landen kun je ook kiezen voor de DEKRA.

_________________
Groetjes
Thomas&Rüdiger

We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)


09 mei 2011, 09:41
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling