Het is 29 sep 2024, 00:22




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
voortent opzetten 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 04 apr 2012, 21:40
Berichten: 42
Bericht voortent opzetten
hoe zet je de voortent op?

bouw je eerst een frame en trek je daar de voortent overheen of moet je eerst de voortent vastmaken aan de wagen en bouw je daarna het frame op?
ben al enige tijd op zoek naar een frametekening maar kan hierover niets nuttigs vinden. ook niet bij het ledengedeelte van de rapidoclub.

weet iemand uit hoeveel buizen het voortentframe bestaat?


05 apr 2012, 19:02
Profiel E-mail
Bericht Re: voortent opzetten
Het opzetten van een voortent is eenvoudiger dan het opzetten van een confort.
In principe kun je dit op verschillende manieren doen.

1. De voortent door de pees trekken en deze naar beneden laten hangen waarna je er onderkruipt en de frame opbouwd. Het beste begin je daarbij met de poot in het midden en trekt deze iets uit waarna je hem scheef zet met de punt die in het dak zit naar voren. Probeer een punt te vinden dat hij zo staan blijft. Mocht je een extra paar handen ter beschikking hebben dan kan deze tweede persoon hem ook vasthouden. Ik doe het liever in mijn eentje. Daarna doe je op dezelfde manier de hoeken en schuift daarbij de delen ook gelijk in elkaar. Nu alleen nog de buizen met de haken (kunnen ook zuignappen zijn of gewoon rechte buizen welke in een zakje in de voortent worden gestoken). Eerst de haak in de ogen aan de caravan, daarna de buis in de frame steken. Daarna alles iets op spanning zetten en de poten aande voorzijde op de juiste hoogte zetten. Daarna alles goed afspannen.

2. De voortent door de pees trekken en het geheel op het dak leggen. Daarna op dezelfde manier de frame opzetten. Staat het frame dan de voortent vanaf over het frame trekken. De ogen aan de voorkant ind het frame steken en alles goed afspannen en op hoogte brengen.

Ik doe het normaal op de tweede manier, heb echter ook een tijdje de eerste manier gebruikt maar de tweede bevalt mij beter. Maar dat moet ieder voor zich uitmaken.

Elke frame is in principe gelijk. Zoals onderstaande link naar een afbeelding van een frame.
https://www.campshop.nl/dbdocs/productattachment_47.jpg
(kan het plaatje helaas wegens copyright niet direkt hier in het Forum zetten)

Bij grotere (diepere) voortenten zitten vaak nog wat extra stangen. Zo zitten er bijvoorbeeld extra stangen bij om de extra lengte vanaf de caravan naar voren te overbruggen, een verlengstuk zeg maar. Ook kunnen er nog Stangen bijzitten met een gebogen eindstuk of soms een ronde verend gedeelte. Deze komen in het midden van de voortent vanuit het midden naar de zijkanten en zorgen ervoor dat bij regen geen waterzak ontstaat of dat het doek gaat doorhangen bij erg diepe voortenten.
Bij bredere voortenten komen er nog eens een paar extra poten aan de voorkant bij, maar dat probleem heb je niet bij een klapper.

Als je bij google "voortentframe" ingeeft kom je nog meer tekeningen tegen van voortentframes.

Na enige oefening kan een ieder in mijn ogen een voortent met een diepte van 2 meter tot 2,75 meter en een breedt van zo'n 4 meter in een half uurtje kompleet alleen opzetten.

Veel succes, en niet gelijk opgeven, gewoon oefenen en in het begin met z'n tweetjes.


05 apr 2012, 21:49

Geregistreerd op: 04 apr 2012, 21:40
Berichten: 42
Bericht Re: voortent opzetten
zo duidelijk had ik een reactie niet verwacht :P bedankt, ga zaterdag oefenen op een veldje hier in de buurt


05 apr 2012, 23:46
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 04 apr 2012, 21:40
Berichten: 42
Bericht Re: voortent opzetten
Vandaag heb ik de caravan opgezet en met het nodige gevloek de voortent eraan kynnen krijgen. Inmiddels is het gaan regenen en de caravan en de tent lekken niet.

ik heb een vraag over de tochtflap. Deze ontbreekt. nu wil ik zelf een nieuwe maken van pvc grondzeil maar vraag me af hoe ik deze vastmaak. Er zit alleen een geleider onder de deur.

Heeft iemand tips?
Alvast bedankt!


06 apr 2012, 19:55
Profiel E-mail
Bericht Re: voortent opzetten
Tochtflappen kun je in allerlei lengtes kant en klaar kopen bij elke Campingzaak.
Je kunt twee dingen doen (ja weer 2)

1. monteer een nieuwe peeslijst daar waar hij ontbreekt. Te verkrijgen bij elke goede campingzaak of dealer.

2. Maak ogen in de tochtflap en monteer bijpassende tourniquetdraaiers aan de klapper.
http://www.zeildoekprodukten.nl/index.p ... 66&lang=NL
I.p.v. kun je in plaats van ogen en tourniquetdraaiers ook drukknopen gebruiken.
http://www.esvocampingshop.com/nl/tenta ... kkeld.html
het ene gedeelte kun je eenvoudig aan de flap maken (wordt er gewoon doorheen gedrukt) en het andere deel wordt met 1 schroef aan de klapper gemaakt.

Christiaan


07 apr 2012, 19:28

Geregistreerd op: 04 apr 2012, 21:40
Berichten: 42
Bericht Re: voortent opzetten
christiaan, wederom bedankt voor je antwoord.

ik heb vandaag een tochtflap in mijn handen gehad bij een kampeerzaak maar omdat is twijfelde heb ik hem toch nog even teruggelegd.

ik ga met jouw tips aan de slag, bedankt!

als ik de tochtflap erop heb gekregen dan maak ik een foto.


07 apr 2012, 20:17
Profiel E-mail
Bericht Re: voortent opzetten
Geen probleem, als je nog meer vragen hebt gewoon doen.
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.


07 apr 2012, 23:12
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 28 maart 2009, 22:49
Berichten: 335
Woonplaats: Haarlem
Bericht Re: voortent opzetten
Citaat:
Er zit alleen een geleider onder de deur.

Voor de volledigheid: er zit een rail langs de hele voorkant, in 3 delen. De rail rechts en links van de deur is alleen wat minder goed zichtbaar.
Ter plaatse van de dissel zijn er twee happen uit de tochtstrook.

_________________
Van 1988 tot eind 2014 eigenaar van een Rapido Confort uit 1979. Nu een Elddis Odyssey 321. Maar nog steeds Rapido-enthousiasteling !
https://rapido.buzink.nl


05 mei 2012, 21:11
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 04 apr 2012, 21:40
Berichten: 42
Bericht Re: voortent opzetten
chris, ik ga komend weekend de caravan openklappen want de 16e gaan we een paar dagen kamperen en dan zal ik even goed gaan kijken. als het er zit dan wordt het even een ritje naar van duinkerken in hoevelaken voor een tochtstrip. dank voor je tip!!


06 mei 2012, 23:32
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling