Het is 25 nov 2024, 21:50

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
probleem dichtklappen confort-matic 1983 
Auteur Bericht

Bericht probleem dichtklappen confort-matic 1983
het volgende probleem doet zich sinds kort bij onze confort-matic uit 1983 voor:

tijdens het inklappen laat het dekselgedeelte zich niet onder een hoek van 90 graden tot het linker zijwandje klappen. tijdens het inklappen gaat dus een deel van het linker zijwandje mee. volgens enkele filmpjes op bv youtube is dit niet juist. tijdens het uitklappen hebben we geen problemen; functioneert alles naar behoren.

heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn, resp. hoe het probleem te verhelpen is?

hartelijke groet uit oostenrijk en alvast bedankt voor de reacties!

04 jul 2012, 08:24
Profiel E-mail

Bericht Re: probleem dichtklappen confort-matic 1983
nu direct begrijp ik het niet goed, kan je eventueel een foto plaatsen

08 jul 2012, 08:02
Profiel E-mail

hallo gigi,
bedankt voor je reactie-bij het opnieuw doorlezen van mijn vraag kan ik begrijpen dat je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel.

ik heb een fotootje van het internet gehaald, omdat ik mijn confort-matic thuis niet op kan klappen. de foto laat weliswaar een confort zonder matic-systeem zien, maar het gaat mij tijdens het dichtklappen om de positie van het deksel ten opzichte van het gangpad:
tijdens het dichtklappen is de hoek tussen gangpad en deksel bij mijn confort-matic niet 90 graden, maar naar schatting ca. 70 graden. daarna komt het gangpad mee met het deksel mee omhoog. het lijkt daardoor, of het deksel alleen aan het pianoscharnier hangt. als dan het geheel van gangpad en deksel verder doorgeklapt wordt, "verdwijnt" het probleem.
een "oorzaak" die mezelf in de afgelopen dagen nog te binnen is geschoten: heeft het misschien te maken met een soort "vertrager" die het matic-systeem met zich meebrengt?
bij het openklappen doet zich het probleem overigens niet voor.

groeten jurgen

bron foto: http://www.auto-zimmerli.ch/ger_details ... _1975.html

Bijlagen:
confort.jpg
confort.jpg [ 28.74 KiB | 4953 keer bekeken ]
11 jul 2012, 06:38
Profiel E-mail

Hallo Jurgen,
Ja, nu is jou "probleem" duidelijk, ik begrijp nu wat je bedoelt.
Een echt probleem lijkt het me niet en ik denk ook niet dat het kwaad kan, ik heb een export-matic en er eigenlijk nooit zo op gelet bij het inklappen.
Zoals je zelf al zegt, kan dit wel eens komen door de matic veren, die zo het deksel wat tegen houden.
Zolang het vervolg van het dichtklappen goed gaat en het deksel dan netjes op de onderbak komt te liggen en je de klemmen zonder "geweld" kan vast zetten is er denk ik weinig aan de hand.
Ik ga binnenkort met vakantie en zal eens opletten hoe het bij mijn export gaat met inklappen.

Niek Warmoltz (en natuurlijk Karin, Anika en Madelon)
Rapido export-matic uit 1981 met veel snufjes, dorema voortent en luifel

11 jul 2012, 06:51
Profiel E-mail WWW

ik zie op de foto dus wel een probleem, namelijk u zet de wanden niet vast, aan het dichtklappend gedeelte, zitten aan de buitenkant twee klemmen om het zootje samen te houden, maar aan de kant van het middenpad, zitten ook twee elastiekriempjes met haakjes aan, welke je hoeft vast te zetten, misschien zijn ze er niet meer , maar je kan in de houten bakjes dan toch zeker de gaatjes terug vinden waar ze door moeten. Ik denk als je die gaat vastzetten, dat het al een pak beter zal gaan, verder zitten aan de de bovenkant van uw dichtgeklapte rap, ook een paar kleine dwarslatten in alu, daar mag je gerust even aan trekken om de boel recht te trekken hoor.

11 jul 2012, 16:46
Profiel E-mail

Beste Gigi,
Als je even goed kijkt, zul je zien dat de foto niet hun eigen rapido is, maar een foto die ze ergens van internet afgeplukt hebben.
Zie bronvermelding.

Niek Warmoltz (en natuurlijk Karin, Anika en Madelon)
Rapido export-matic uit 1981 met veel snufjes, dorema voortent en luifel

12 jul 2012, 06:36
Profiel E-mail WWW

hallo niek, hallo gigi!
bedankt voor jullie reacties.

niek:
het vervolg van het dichtklappen gaat inderdaad normaal en ook de klem aan de rechterzijde (van achter gezien) van de onderbak kan "onopvallend" dichtgemaakt worden. ben benieuwd of het bij jouw export op eenzelfde manier gaat...

gigi:
je hebt natuurlijk gelijk dat het wand-en dakpaneel aan de binnen- en buitenkant vastgezet moet worden. zoals gezegd, het handelt zich hier om een foto van het internet en dus niet om een plaatje van mijn eigen rapido. ik maak de haakjes bij het dichtklappen altijd keurig vast ;-) ik heb in mijn geval het gevoel, dat het euvel ergens anders ligt.

hartelijke groet en een fijne vakantie
jurgen

12 jul 2012, 06:39
Profiel E-mail
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]