Re: Dak lekt links en rechts
Net aan de slag gegaan met het vervangen van de rubberen dakstrip.
- Eerst met een plamuurmes zoveel mogelijk weg gestoken.,
- Toen met de föhn de boel warm gemaakt en nog meer met het plamuurmes weg gestoken.
- Vervolgens met wasbenzine en het plamuurmes tekeer gegaan.
- Tot slot met wasbenzine alle restjes weg gepoetst.
De nieuwe strip erop was vervolgens een fluitje van nog geen halve cent.
Zat wel te dubben over de lengte:
- over de hele breedte? Zoals de oude strip zat.
- over een lengte van 237 cm ('t is een Record hè
): de lengte van de opstaande rand, waartegen de strip ahw aanzit.
Heb voor de laatste optie gekozen, omdat ik denk dat deze opstaande rand weer precies in een sleuf van de andere dakhelft valt. Die is nl ook 237 cm.
Ik verwacht dat zodoende dat de rubberen strip daar ook netjes binnen zal vallen en mijn dak beter dicht gaat dan voorheen. Niet dat ik daar voorheen echt een klacht over had (al heb ik tot nu toe het dak pas één keer echt dicht gemaakt, vorige jaar wel te verstaan...), maar ik zag wel dat de de randjes waar de beugeltjes/klemmetjes van de paneeltjes die boven de deuren worden geplaatst in vallen, krom getrokken zijn.
Mijn idee: doordat de oude strip over de héle breedte zat, viel hij niet ín de gleuf, waardoor er meer kracht nodig was om het dak te sluiten.
The proof of the pudding moet nog komen: kan de klapper bij mij op de oprit nl niet helemaal opzetten. Oprit is zo krom dat de dak helften ver over elkaar heen steken. En ik kan de pootjes van de steunbalken wel uitdraaien, maar niet verder indraaien. Tijd om 'even' naar elders te rijden om hem op te zetten heb ik niet, dus the proof zal op de camping moeten blijken.
Voor de zekerheid neem ik een reststukje rubber mee. Als ik denk dat het toch over de hele lengte had gemoeten, zal ik er een stukje (of 2 dan feitelijk) bijplakken. Niet ideaal...., maar goed.
Voor zover.