Het is 15 nov 2024, 05:44

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Oplooprem 
Auteur Bericht

Bericht Oplooprem
Hallo,
Wij hebben een Rapido Confort uit '78. Hij is nog prima, maar we hebben problemen met de oplooprem. Als we remmen, dan 'stokt' de rem en blijft even vast zitten. Daarna schiet de rem weer los. Heeft iemand hier ervaring mee?

02 jun 2009, 10:51
Profiel E-mail

Bericht Re: Oplooprem
Hoi Caroline (of was het nou Carolien :oops: ),

Ik zie dat je het forum gevonden hebt, mooi zo!

Nu ook een duidelijke omschijving van je probleem!

Helaas is hier weinig tot niets aan te doen, dit is een bekend "klapper-euvel". :evil:
De meeste klappers hebben dit probleem als ze een tijdje stil hebben gestaan.
Over het algemeen houdt dit op als je 1 tot 3 keer geremd hebt en werkt de oplooprem dan weer normaal.

Mocht het bij jouw toch na zo'n 3x remmen blijven "stokken", dan zou ik er toch bij een caravanzaak even naar laten kijken, dan is er waarschijnlijk toch meer aan het handje.....

Mijn advies (als het inderdaad alleen de eerste paar keer is) gewoon de eerste paar keer iets eerder en wat rustiger remmen, het "stokken" zal daarmee niet verdwenen zijn, maar de schrik is dan iets minder. ;)

Ik hoop je zo toch een beetje geholpen te hebben.

Niek Warmoltz (en natuurlijk Karin, Anika en Madelon)
Rapido export-matic uit 1981 met veel snufjes, dorema voortent en luifel

02 jun 2009, 16:14
Profiel E-mail WWW

Hallo medeklappers,

Ik ken ook het probleem van de hotseklotsende oplooprem. ER is wel iets aan te doen, maar dat kost wel wat.
Er moet namelijk een wat sterkere dan de originele gasveerdemper in (deze moet de in-en uit beweging dempen).
Zo,n demper is echter niet echt goedkoop en als je zelf niet de vaardiheid hebt om hem te monteren, wordt het wel een erg dure grap (reken voor de demper incl. montage maar gauw € 200,=)
Ik heb er wel eens één vervangen en dat werkt prima, maar bij de andere wagens (ik heb er nu 3) laat ik het fijn zoals het is. Na verloop van tijd wen je wel aan dat bonken er er gaat verder niets van stuk.
Tipje: als je onderweg moet stoppen, doe dat dan een meter te vroeg, als je daarna heel langzaam nog een stukje oprijdt, lost de rem en heb je met wegrijden in ieder geval geen bonk.

Groet, "Rapido" Harry

06 jun 2009, 18:11
Profiel E-mail

Ik heb de gasveer ook wel eens vervangen, hier op het vlakkke kun je nog wel rijden met een
versleten gasveer maar als je een afdaling moet maken in de bergen duikt ie op de oplooprem.

Denk er nu zelfs over om er een zwaardere te monteren omdat we van de zomer misschien
wel over de Simplon pas gaan met de Rapido. En ik toch al het idee had dat de nieuwe gasveer voor wat wij ermee doen aan de lichte kant is.

De Alko veer die ik gewoon bij de caravanhandel heb gekocht was volgens mij iets van €60,
en ik heb hem zelf gemonteerd.

boven de nieuwe en onder de oude
Afbeelding

Het is een iets ander model, maar de slag is op deze manier goed
Afbeelding

Volgens mij heb ik hier een vulbusje voor gebruikt.
Afbeelding

Afbeelding

07 jun 2009, 10:00
Profiel E-mail WWW

Het schokken kan ook komen door een kapotte schokbreker. Qua reparatie heb ik goede, en minder prijzige, ervaring met een aanhanger bedrijf, deze wisten mij ook te vertellen dat ze voldoende vervangende onderdelen in huis hebben voor de Rapido klapper.
Ik was bij Co Berg in Utrecht maar er zijn er vast meer van die omvang in Nederland.

10 sep 2009, 20:51
Profiel E-mail
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]