Het is 21 nov 2024, 22:13

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
mamavan2 stelt zich voor! 
Auteur Bericht

Bericht mamavan2 stelt zich voor!
Beste Forumleden,

Ik kwam via google op deze site terecht, wat een geweldige forum! Als leek, die net komt kijken in de wereld van de klap-caravan heb ik vele vragen. Ik hoop dan ook dat ik via deze forum mijn antwoorden kan vinden.

Zal ik me dan eerst even voorstellen? is wel handig....
Ik ben Mamavan2, thuisblijf moeder (33 jaar)met twee schatten van kinderen (3 en 1). Mijn man en ik zijn van plan om een Rapido export te kopen..lijkt ons wel handig met twee kinderen. Vooral de ruimte spreekt ons aan.

Alleen hebben we één probleem en dat is dat we niet zo goed weten waar we op moeten letten. we hebben helemaal geen ervaring met caravans. Ook weten we niet echt wat de prijs ongveer moet zijn voor zo een klapcaravan. De meeste mensen die er één aanbieden (en die zijn schaars) vragen meestal rond de 1000 euro, is dat niet wat veel? Of juist een koopje?

We hebben gelezen dat er twee verschillende types zijn, van voor en ná 1978. Zit hier een groot verschil in qua kwaliteit want ik kan dat nergens vinden? En zijn de caravans van voor 78 goedkoper dan die erna, of is de prijs ongeveer hetzelfde?

Voor iedereen die wil reageren, alvast bedankt voor het delen van de adviezen.

28 mei 2012, 14:01
Profiel E-mail

Bericht Re: mamavan2 stelt zich voor!
Hallo,
de export is inderdaad een schaars te vinden model, ik zelf heb een 1979, het jaar dat ze veranderden is niet 1978 maar 1980, het verschil zit hem in heelwat zaken, maar de voornaamste is de matic veren, dat zijn de hulp veren bij het open klappen, verder is het de samen stelling van de panelen, de oude dus tot 1979 is in triplex hout met alu, de nieuwere versie is een lattenwerk met polystyreen en alu, nu wat ieder er voor zich van denkt , maar is algemeen geweten, dat de nieuwere versie een kleine fout vertoont en dit in alle modellen, de lijm waarmee de polystyreen werd geplakt werkt negatief op het alu, en vormt bij sommige micro gaatjes bijna met de blote oog niet te zien, waarna er aan de binnenkant blazen gaan vormen, opgelet dit kan jaren duren, want als het tijden het verlof niet regent is er niets aan de hand , want opgevouwen staat hij meestal binnen gestald. de oude vertoond dit minder of bijna nooit, maar is dus iets zwaarder om open te klappen.
Bij aankoop moet u vooral op de blazen aan de binnenzijde op de wanden letten, want er is zeer weinig of niets meer aan te doen, eens dit begonnen is vreet het gewoon verder aan het alu, let ook op de scharnieren, bij de export kunnen er scheuren voorkomen aan de uiteinden van deze, zeker als de vorige eigenaar hem alleen openzette. de rest ja, voor je er zelf mee gaat rijden, of hem afhaalt kijk dan goed naar de banden , want als deze te oud zijn, riskeer je een klapband en dat wil je niet, want maakt een ware ravage aan de vloer. Nu de prijs is zeer uiteen lopend, maar rond de 1000 als hij in orde is mag je rekenen bij de koopjes voor een export.

28 mei 2012, 20:03
Profiel E-mail

Bericht Re: mamavan2 stelt zich voor!
mijn export heb ik voor nog geen 700 gekocht, in een redelijke tot best goede staat.

(dwz, compleet en alles werkend enzo).

enkele aanpassingen tov origineel, maar allemaal zaken die ik zelf ook gerust aangepast zou kunnen hebben, prima dus.

je vind goede voor minder, maar een kleine 1000 voor een export is goed te doen (mits in goede staat en compleet). voor een confort betaal je dik minder. (heb er 1 voor iets meer als 200 gekocht..)

aandachtpunten die ik kan bedenken: laat de verkoper je uitleggen hou hij opgezet moet worden en ingeklapt. als hij/zij dat niet wil: niet kopen.
2 redenen: je weet dat alles werkt, en je weet HOE alles werkt (niet geheel onbelangrijk).

ik heb de 1e keer keurig uitleg gehad, op alles behalve dat hij echt waterpas moet staan .. omdat hij al waterpas stond toen ik aankwam .. heeft de 1e keer op thuis voor de deur wat extra tijd gekost :-)

daarnaast: een nieuwe koelkast (goede maat/merk) is vrij prijzig, dus een rapido waar een goed werkende inzit is ook iets meer waard als 1 zonder koelkast..

29 mei 2012, 18:22
Profiel E-mail
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]