Het is 30 jun 2024, 20:53




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
bedstangen en planken 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 24 jan 2012, 20:54
Berichten: 8
Bericht bedstangen en planken
Hallo allemaal!

Wij zijn sinds afgelopen weekend trotse eigenaren van een rapido export uit 1979.
Deze hebben we gekocht om achter ons vw t2 busje uit 1978 te hangen.
Helaas missen we wel een paar dingen uit de caravan;

Het keukentje (bovenste kastje met spoelbak en kooktoestel)
het kastje boven de keuken
plankje in het doorgeefluik
lage kastje aan de bankzijde

en zoals de topictitel al aangeeft missen we ook de bedstangen en planken...
Nu denk ik er over om deze zelf te maken, alleen heb ik dus geen idee hoe ze er eigenlijk uitzien.
Heeft of kan iemand me misschien wat detailfotos sturen? en eventueel de maten doorgeven?

Ik zal er enorm mee geholpen zijn!

Hopelijk tot ziens!

Bram


24 jan 2012, 21:00
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 15 mei 2009, 09:11
Berichten: 233
Bericht Re: bedstangen en planken
Hoi Bram en Anouk,

met de bedplanken kan ik je niet verder helpen en met de stangen ook niet maar Chris weet er veel van in een ander forum heeft hij iemand de volgende maten doorgegeven
Citaat:
Beste mensen, bij een klapper horen standaard (?) 5 stangen:
- 3 voor de zitbank / 2-persoonsbed
- 2 voor een hangmat boven het 2-persoons bed. (De hangmat lijkt wel op een soort veldbed door de stangen aan de zijkanten)
LET OP bij de aanschaf van stangen: er zijn 3 maten.
De Confort, Export en Record hebben elk hun eigen lengte. Scheelt niet veel maar is wel essentieel.
Export = 1900 mm
Confort = 1945 mm
Record = 1975 mm


ik heb echter geen idee van de diameter van deze stangen.

ik hoop dat je hier iets aan hebt gehad en misschien kan Niek Warmholtz of Chris jullie verder helpen

S6

Paul en Marga

_________________
Eerst 3 jaar geoefend met een Rapido orline 39 S van 1992 en sinds 3 juli 2011 met een Rapido Club 42 CP uit 1995, nu sinds 11-06-2018 in het bezit van een nieuwe Elddis Avante 482


24 jan 2012, 21:55
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 24 jan 2012, 20:54
Berichten: 8
Bericht Re: bedstangen en planken
Hallo Paul en Marga,

bedankt voor je reactie, je helpt me hier zeker verder mee, ik was namelijk al bezig om een complete set aan te schaffen maar deze stangen zijn dus blijkbaar voor een confort.
Gelukkig ben ik er nu op tijd achter!

Ik heb inmiddels ook al een schets gevonden hoe je zelf stangen kunt maken:

Afbeelding

Helaas is deze niet heel duidelijk, en aangezien ik zelf kan lassen wil ik iets stevigers in elkaar zetten.
Dus toch nog even verder zoeken naar een paar detailfoto's!

Nogmaals bedankt!


24 jan 2012, 22:26
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 28 maart 2009, 22:49
Berichten: 335
Woonplaats: Haarlem
Bericht Re: bedstangen en planken
Beste allemaal,
de diameter van de stang is niet van belang, maar de maat van de muur steun is bepalend. Daar moet de knop van de stang invallen.
Ik heb helaas niet zo's steun binnen bereik om op te meten. Misschien iemand anders?


Bijlagen:
RapHand30b2-klein.jpg
RapHand30b2-klein.jpg [ 33.55 KiB | 7181 keer bekeken ]

_________________
Van 1988 tot eind 2014 eigenaar van een Rapido Confort uit 1979. Nu een Elddis Odyssey 321. Maar nog steeds Rapido-enthousiasteling !
https://rapido.buzink.nl


Laatst bijgewerkt door chris op 26 jan 2012, 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

26 jan 2012, 00:19
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 24 jan 2012, 20:54
Berichten: 8
Bericht Re: bedstangen en planken
Hallo Chris,

Bedankt voor je reactie,

De maat van de muursteun, welke bedoel je dan precies? de diameter van de uitsparing? of de afstand van de muur?

Mvg Bram


26 jan 2012, 18:10
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 28 maart 2009, 22:49
Berichten: 335
Woonplaats: Haarlem
Bericht Re: bedstangen en planken
Aan het uiteinde van de stang zit een knop met een gleuf.
Die gleuf moet in de muursteun (hangplaatje in de schets) vallen.
De knop (rondelle in de schets) moet niet te dik zijn, anders loopt het vast tegen de muur.
Bijgaand een plaatje van een (helaas) defecte (afgebroken) muursteun / stanghouder uit mijn Confort.


Bijlagen:
Stanghouder-klein.jpg
Stanghouder-klein.jpg [ 32.43 KiB | 7087 keer bekeken ]

_________________
Van 1988 tot eind 2014 eigenaar van een Rapido Confort uit 1979. Nu een Elddis Odyssey 321. Maar nog steeds Rapido-enthousiasteling !
https://rapido.buzink.nl


Laatst bijgewerkt door chris op 29 jan 2012, 00:59, in het totaal 1 keer bewerkt

26 jan 2012, 22:01
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 27 jan 2012, 21:53
Berichten: 2
Bericht Re: bedstangen en planken
Dag Bram en Anouk,

Op dit moment staat op Marktplaats een set bedbuizen en bedplanken te koop van een Confort voor een naar mijn idee fors bedrag. De man heeft ook houders als je die nodig hebt.
(Zie Rapido onder 'kamperen').
Je kunt zo’n bedbuis eventueel makkelijk inkorten tot de juiste lengte.
De knop mag daarbij niet beschadigen. Hij haakt in de houder en zit muurvast in de buis om te voorkomen dat hij in de lengterichting uit de houder kan schieten en het bed instort. Het afgezaagde buisje zal dus voorzichtig van de knop moeten worden losgezaagd / gevijld. Als de bedbuis goed past moet de knop weer goed in de buis worden geborgd door bijvoorbeeld 2 kleine parkertjes.

De diameter van de ‘gleuf’ in de knop is gelijk aan de binnendiameter van de houder.
De houder op de foto van Chris komt waarschijnlijk van een ‘Record’. Daar zitten er 2 pal onder de iets uitstekende rand van het aanrechtblad, waardoor de bedbuis er niet van bovenaf kan worden ingehaakt. Deze houder is daarom ‘bewerkt’ om zijwaarts inhaken mogelijk te maken.

Ik heb vanaf 1991 een Record van '78, waaraan de 5e bedstang ontbreekt. Die heb ik echter nooit erg gemist. De jongens sliepen eenvoudig op de grond. Ze vonden dat prima, vooral omdat ze daardoor meer ruimte hadden ten opzichte van het boven bed en het hele spul wat minder wiebelde als ze aan het stoeien waren.

Hopelijk heb je wat aan deze info.
Groeten,
Rob


28 jan 2012, 19:03
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 24 jan 2012, 20:54
Berichten: 8
Bericht Re: bedstangen en planken
Hallo Rob.

Ik was inderdaad met die persoon in onderhandeling over de bedstangen, tot ik er achter kwam dat ze voor een confort zijn.
Nu denk ik er over om zelf iets te maken.
Ik hoop nog steeds dat iemand me een keer een detailfoto kan sturen van een uiteinde van een bedstang (dus van de knop)

Verder vroeg ik me af hoe de bedplanken op de stangen vastzitten, of liggen deze er los op?

Mvg Bram


29 jan 2012, 16:57
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 28 maart 2009, 20:34
Berichten: 72
Woonplaats: Eindhoven
Bericht Re: bedstangen en planken
Bram,

In mijn Rapido is een bedstang bijgemaakt. De vorige eigenaar heeft hiervoor een Aluminium buis op lengte gemaakt. In beide uiteinden heeft hij een stuk rond hout geschroefd. Op de kopse kant van dit rond hout heeft hij een ronde metalen plaat geschroefd. Het past perfect.

De bedplanken zitten met blindklinknagels vast een buis. De ander kant ligt los op een ander buis.

_________________
Gerrit Preuter

In bezit van van een Rapido Confort
Bezoek ook eens mijn website over mijn tractor


29 jan 2012, 21:58
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 24 jan 2012, 20:54
Berichten: 8
Bericht Re: bedstangen en planken
Ik denk dat ik ook maar zoiets ga maken, eerst even wachten tot die witte rommel weg is ;)
dan kunnen we weer aan de slag!

Bedankt voor de info!


31 jan 2012, 17:18
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling