Het is 23 nov 2024, 15:11

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Rapido licht doet het niet in combi met Renault Espace 
Auteur Bericht

Bericht Rapido licht doet het niet in combi met Renault Espace
Goedenavond,

Vanavond heb ik een Rapido Confort Matic uit 1987 aangeschaft.

Lampen, mistlampen zijn nagekeken door vorige eigenaar, zouden het moeten doen, maar na aansluiting op mijn Renault Espace uit 1996 gebeurde er niets. Zou het kunnen dat de stekker van mijn Renault verouderd is, iemand hier ervaring mee? Ik heb de stekker voordat de Rapido kwam overigens nog nooit gebruikt.

Met vriendelijke groet,

Maaike

29 mei 2011, 22:09
Profiel E-mail

Bericht Re: Rapido licht doet het niet in combi met Renault Espace
Als ik jou was, zou ik hem eerst even achter een andere auto proberen.
Als hij het dan wel doet, weet je dat het aan de aansluiting van je auto ligt, doet hij het niet, dan ligt het aan de aansluiting van je confort.
Scheelt al een hoop gezoek!
Succes ermee.

Niek Warmoltz (en natuurlijk Karin, Anika en Madelon)
Rapido export-matic uit 1981 met veel snufjes, dorema voortent en luifel

30 mei 2011, 09:55
Profiel E-mail WWW

Maaike schreef:
Lampen, mistlampen zijn nagekeken door vorige eigenaar, zouden het moeten doen, maar na aansluiting op mijn Renault Espace uit 1996 gebeurde er niets. Zou het kunnen dat de stekker van mijn Renault verouderd is, iemand hier ervaring mee? Ik heb de stekker voordat de Rapido kwam overigens nog nooit gebruikt.

Hallo Maaike,

Gefeliciteerd met de aanschaf! Als de contactdoos van de auto nog nooit is gebruikt kan dat heel goed de verstoorder zijn. Kun je simpel meten aan de hand van een schema is te vinden op internet o.a. bij caravantrekker.nl en als jullie Renault toevallig ook nog een diesel is blaast hij hem regelmatig voel met roet, zodat je ook met regelmatig gebruik ook wel eens een verstoring zult merken. Bij ons wel tenminste, uitlaat zit bij ons naast de contactdoos, Tja...Fransen he... ;).
Even uitblazen met een compressor en met (een beetje!) contactspray, wil de boel meestal wel weer tot leven komen.

Succes!

Gr. Jan

[color=#BF0000]Ervaring met een Rapido Orline 34S (1990) en een Esterel 39U (1997) en een Rapido Club 42CP uit 1994 en vanaf 2017 onderweg met een Bedford CF280 97560TU Pioneer uit 1979.[i][b][b][i][color=#BF0040]

30 mei 2011, 16:01
Profiel E-mail

Best Nick en Jan,

Hartelijk dank voor de tips. Ik ga ze maar eens uitproberen, misschien is het euvel zo eenvoudig te verhelpen en is het niet zo ingewikkeld als ik vreesde.

Groetjes,
Maaike

30 mei 2011, 20:34
Profiel E-mail

Graag gedaan, maar toch even een update;

Ik vermelde caravantrekker.nl, maar bedoelde eigenlijk: caracvanhandboek.nl en dan het kopje "Elektriciteit".

Gr. Jan

[color=#BF0000]Ervaring met een Rapido Orline 34S (1990) en een Esterel 39U (1997) en een Rapido Club 42CP uit 1994 en vanaf 2017 onderweg met een Bedford CF280 97560TU Pioneer uit 1979.[i][b][b][i][color=#BF0040]

30 mei 2011, 21:55
Profiel E-mail

Hoi Maaike, kleine aanvulling op de vorige schrijvers:
- Als sommige lampjes het NIET doen, is het meestal vervuiling van de stekkers of een stuk lampje.
- als het Mistachterlicht het niet doet ontbreekt er een draad aanpassing in de auto (ik ga er vanuit dat de Rapido wel aangepast is door de vorige eigenaar).
Speel ze !

30 mei 2011, 22:16
Profiel E-mail WWW
Ik gok ook op een door roest aangetaste stekker of stekkerdoos. Wat ook kan zijn is dat de verdeeldoos onder de rapido is aangetast door vocht.
Je hebt wel veel kleine probleempjes met je nieuwe aanwinst Maaike. Welkom in de club van Oldtimers :)

30 mei 2011, 22:45

Dank je Chris. Ik hoop dat alle kleine probleempjes makkelijk op te lossen zijn, maar gelukkig is er in elk geval dit forum! Ik ga vol goede moed en aan de slag en hoop er een mooie Rapido aan over te houden waarmee ik mijn kinderen blij kan maken!

Groetjes,
Maaike

31 mei 2011, 15:15
Profiel E-mail

Ik had een soortgelijk probleem. De verlichting van mijn Rapido werkte uitstekend achter mijn Volvo 240. Achter de Volvo V70 had ik telkens andere problemen. Eerst met de fietsdrager en vervolgens met de caravan. Volgens de garage lag het niet aan de auto. Mijn caravanstalling die ook een Focwa reparatieafdeling heeft had een nauwkeuriger testapparaat, waar ook de contacten voor de mistachterlichten en de constante stroom op gecontroleerd werden. Er bleken we degelijk slechte contacten in de stekker op de auto te zitten. De caravanstalling adviseerde mij daarom mijn 7-polige Multicon stekker door een degelijker 13-polige Jeager stekker vervangen. Kost ongeveer €60 voor de caravan. Bij de garage laat ik een Jeager stekker onder de auto monteren. Voor een te overzien bedrag heb ik dan een degelijker contact, bediening van de mistachterlichten en constante stroom om de koelkast tijdens het rijden aan het werk te houden. In het laatste geval niet vergeten een relais te laten monteren die de stroom van de accu onderbreekt als de motor niet draait. Want anders sta je na een lange pause misschien met een lege accu.
Groeten Rolhuisje

20 jun 2011, 20:07
Profiel E-mail
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]