Het is 23 nov 2024, 18:32




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Mistachterlicht 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 14 mei 2009, 23:24
Berichten: 30
Woonplaats: Oterleek
Bericht Mistachterlicht
Ik dacht dat op een aanhanger tot 750kg altijd een mistachterlicht verplicht was, (behalve als de trekauto een oldtimer is die hem zelf niet hoeft te hebben).

Tot mijn verbazing lees ik op de website van de RDW dat je bij vragen over de regelgeving de politie moet bellen! http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... rlicht.htm

Ik vindt het eigenlijk een beetje vreemd om de politie over zoiets te bellen.
Is er geen algemene regelgeving hieromtrent?

_________________
Rapido Confort 1979
Citroën 2CV4 SPOT 1976


15 apr 2010, 22:45
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 24 maart 2009, 07:42
Berichten: 300
Woonplaats: Zutphen
Bericht Re: Mistachterlicht
Beste Eendrijder,

Ga naar inloggen leden en log in.
Daar kan je een pdf bekijken/downloaden wat hier over gaat.

_________________
Groetjes,

Niek Warmoltz (en natuurlijk Karin, Anika en Madelon)
Rapido export-matic uit 1981 met veel snufjes, dorema voortent en luifel


16 apr 2010, 06:43
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 27 jun 2011, 18:32
Berichten: 33
Bericht Re: Mistachterlicht
Ik heb op de Export een mistachterlicht dat ik zelf aan en uit moet zetten.
Onder de Rapido is een schakelaar die twee standen heeft: stand 1 is het een mistachterlicht als tenminste de verlichting brandt.
Stand 2 is dezelfde rode lamp een extra remlicht die werkt met de remlichten!
Geen extra draden vanaf de trekauto, gewoon een 7 polige aansluiting.
Tenslotte is een mistachterlicht pas verplicht bij een mist met minder dan 50 meter zicht.
En met zo'n dikke mist ga ik niet op pad met de plooicaravan!


27 jun 2011, 18:50
Profiel E-mail
Bericht Re: Mistachterlicht
En als er plotseling mist optrekt zet je gewoon even je auto aan de kant van de snelweg om de mistachterlicht aan te doen?
Dit soort mitslampen zijn in Duitsland verboden en zo zou het hier ook moeten zijn. Net als de verplicht caravankeurin en de gaskeuring zou hier verplicht moeten worden. Met de bekeringen zijn wij de duurtse van zo ongeveer heel Europa maar wat betreft voertuigveiligheid en dergelijke staan wij onder aan de ladder. Ik heb al caravans gekocht met gasslangen die 20 jaar oud waren. Dus waar blijft de verplichte caravankeuring?
Sommige laten hun caravan zogenaamd "keuren" door de ANWB, je kent ze wel de sticker met de krul.
Dit is ten eerste geen keuring zoals de ANWB ons wil doen geloven maar slecht een inspektiebeurt die gelijktijdig met een onderhoudsbeurt wordt uitgevoerd en stelt twee keer niets voor. Zo had de caravan met de 20 jaar oude gasslangen een sticker van een jaar eerder van deze inspektiebeurt van de ANWB.

Sorry maar soms erger ik me aan dit soort zaken. :)

Wat betreft de originele vraag van deze thread weet ik ook niet beter dat de mistachterlich alleen verplicht is indien het trekkende voertuig met een mist achterlicht is uitgerust wat bij oldtimer dus niet het geval is.
Ook hier is de Nederlandse wetgeving weer een zeer onduidelijk.


27 jun 2011, 20:27
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 20 jun 2011, 22:15
Berichten: 34
Bericht Re: Mistachterlicht
Ik heb me er de laatse week ook in verdiept omdat ik nog een mistlamp op mijn Export moet zetten (vandaag binnen gekomen). Voor zover ik gelezen heb moet de mistlamp op een aanhanger vanuit het trekkende voertuig in te schakelen zijn. Via een knopje op de aanhanger mag dus niet.

Ik las het hier: http://www.autoadviezen.nl/Downloads/Aa ... rlicht.pdf. Weet niet hoe betrouwbaar het is maar het klinkt i.i.g. logisch en veilig.

Gelukkig heeft zowel mijn auto als de Rapido al alle bedrading voor de mistlamp (pool 2 van mijn 7 polige aansluiting). Is dus een kwestie van lampje ophangen en draden aansluiten op de verdeeldoos onder de caravan.

Erik

_________________
Rapido Export Matic 1980

Mijn blog over de Rapido
Mijn andere hobby: FlyingSquirrel.nl


27 jun 2011, 21:02
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 14 mei 2009, 23:24
Berichten: 30
Woonplaats: Oterleek
Bericht Re: Mistachterlicht
Christiaan schreef:
Wat betreft de originele vraag van deze thread weet ik ook niet beter dat de mistachterlich alleen verplicht is indien het trekkende voertuig met een mist achterlicht is uitgerust wat bij oldtimer dus niet het geval is.
Ook hier is de Nederlandse wetgeving weer een zeer onduidelijk.

Mijn originele vraag was weer alweer ruim een jaar oud en de link erin werkt inmiddels niet meer. Ik ga er gewoon van uit dat elke aanhanger ongeacht het gewicht een mistachterlicht moet hebben (behalve achter een auto die hem origineel zelf niet heeft) en ga later nog wel eens specifiekere regels op het web zoeken.

Erik schreef:
Gelukkig heeft zowel mijn auto als de Rapido al alle bedrading voor de mistlamp (pool 2 van mijn 7 polige aansluiting). Is dus een kwestie van lampje ophangen en draden aansluiten op de verdeeldoos onder de caravan.

Hartstikke mooi. Nog mooier is het bij mijn auto: Als ik de stekker bij de trekhaak erin steek, werkt het mistachterlicht van de aanhanger wel, maar die op de auto niet meer! Om verblinding via de voorkant vd caravan te voorkomen.

Is dat bij jouw auto ook zo geschakeld?

_________________
Rapido Confort 1979
Citroën 2CV4 SPOT 1976


28 jun 2011, 00:01
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 20 jun 2011, 22:15
Berichten: 34
Bericht Re: Mistachterlicht
Dan heb jij ws zo'n stekkerdoos met zo'n microschakelaar erin die het mistachterlicht van de auto uitschakelt. Mijn auto heeft dat volgens mij niet (heb het alleen maar doorgemeten, mistlamp zit nog niet op de Rapido) en ik denk dat het ook wel zonder kan. De mistlamp op mijn Doblo zit nl.vrij hoog en schijnt over de ingeklapte Export heen.

_________________
Rapido Export Matic 1980

Mijn blog over de Rapido
Mijn andere hobby: FlyingSquirrel.nl


28 jun 2011, 12:00
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 27 jun 2011, 18:32
Berichten: 33
Bericht Re: Mistachterlicht
En dat alles voor die enkele malen per jaar, hoofdzakelijk in herfst/winter als we toch niet met de Rapido op pad zijn!
Gewoon niet gaan rijden met zicht minder dan 50 meter!
Dat komt echt niet op als poepen maar is met wat ervaring echt wel in te schatten!
Met al die waarschuwingen en weeralarmen ishet net of we alle contact met het buitengebeuren kwijt zijn!


28 jun 2011, 20:36
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 15 mei 2009, 09:11
Berichten: 233
Bericht Re: Mistachterlicht
Hoi als je een 7 polige stekker gebruikt is de microschakelaar verplicht het mistachterlicht van het trekkende voertuig MAG NIET branden als je er een aanhanger achter hebt hangen. verder is het van binnenuit inschakelen verplicht en je moet binnen in het vtg kunnen zien dat het mistlicht is ingeschakeld aan een verklikkerlampje of symbooltje op je dashbord.

vwb de ahw achter een oldtiomer geldt dat als het trekkende vtg geen mistachterlichtplicht heeft de ahw die ook niet hoeft te hebben.

Bron wegenverkeersreglement hoofdstuk inrichtingseisen ( door Vermande )

en Niek heeft gelijk ( zoals zo vaak hahaha) als je als lid inlogt kom je de gegevens allemaal tegen in een overzichtelijk pdf bestand.

met vriendelijke groet



Paul en Marga

_________________
Eerst 3 jaar geoefend met een Rapido orline 39 S van 1992 en sinds 3 juli 2011 met een Rapido Club 42 CP uit 1995, nu sinds 11-06-2018 in het bezit van een nieuwe Elddis Avante 482


28 jun 2011, 22:09
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 14 mei 2009, 23:24
Berichten: 30
Woonplaats: Oterleek
Bericht Re: Mistachterlicht
Erik schreef:
Ik heb me er de laatse week ook in verdiept omdat ik nog een mistlamp op mijn Export moet zetten (vandaag binnen gekomen). Voor zover ik gelezen heb moet de mistlamp op een aanhanger vanuit het trekkende voertuig in te schakelen zijn. Via een knopje op de aanhanger mag dus niet.
Ik las het hier: http://www.autoadviezen.nl/Downloads/Aa ... rlicht.pdf. Weet niet hoe betrouwbaar het is maar het klinkt i.i.g. logisch en veilig.
Erik

paul en marga schreef:
Hoi als je een 7 polige stekker gebruikt is de microschakelaar verplicht het mistachterlicht van het trekkende voertuig MAG NIET branden als je er een aanhanger achter hebt hangen. verder is het van binnenuit inschakelen verplicht en je moet binnen in het vtg kunnen zien dat het mistlicht is ingeschakeld aan een verklikkerlampje of symbooltje op je dashbord.

Bron wegenverkeersreglement hoofdstuk inrichtingseisen ( door Vermande )

en Niek heeft gelijk ( zoals zo vaak hahaha) als je als lid inlogt kom je de gegevens allemaal tegen in een overzichtelijk pdf bestand.

met vriendelijke groet
Paul en Marga
Wat betreft de door mij onderstreepte regels is het pdf-document van Erik het niet eens met het (ANWB)-document in de pdf van Niek.
Jammer dat op geen van beiden een datum is vermeld.
Maar ik vind het allemaal geneuzel: Gewoon een mistachterlicht op je rapido monteren en zorgen dat het vanuit de auto ingeschakeld kan worden. Een verklikkerlampje zit toch altijd al in de auto als er een mistachterlicht op zit.
Ik vind een 3e remlicht eigenlijk veel belangrijker maar dat is wat lastig op een Rapido te monteren vanwege de montagehoogte.

_________________
Rapido Confort 1979
Citroën 2CV4 SPOT 1976


28 jun 2011, 23:03
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling