Het is 23 nov 2024, 18:12

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
lamp boven de tafel. 
Auteur Bericht

Bericht lamp boven de tafel.
Dag iedereen,
Kan iemand mij vertellen of de originele lamp om boven de tafel te draaien een 12 of 220 volt lamp is. Ik heb zopas gelezen dat het een 12 volt is en volgens de aansluiting op mijn oude comfort van 1975 lijkt dit te kloppen. Lijkt me vrij nutteloos terwijl er een 220 volt aansluiting is voor het stopcontakt.

Groetjes, Pascal.

03 mei 2009, 20:25
Profiel E-mail

Bericht Re: lamp boven de tafel.
Hallo,

De originele lamp is gewoon 220 volt.
Wanneer je het zekeringetje naast de schakelaar op de bank controleert, kun je dat ook zien.
Vaak is de lamp omgebouwd, maar ik heb hier nog een originele bajonetlamp met fitting liggen, waar ook 230v op staat.
220 kan dus gewoon, al lijkt het geheel wat ielig.

Groet,

Harry Schellevis

05 mei 2009, 07:42
Profiel E-mail

bedankt voor je antwoord Harry.
Ik had het geheel nog eens nagekeken en inderdaad 230v op het zekeringetje gevonden. Ik twijfelde echter omdat er ook 2 draden van aan de verdeelblok van de aanhanger aangesloten waren. Ik heb die ondertussen verwijderd. Ik wil echter de lamphouder vervangen door een gewone fitting met behoud van het originele oranje lampenkapje.

Vriendelijke groet, Pascal.

05 mei 2009, 08:06
Profiel E-mail

In mijn Rapido (Export-matic 1994) waren de lampjes 12 Volt, schroeffitting. En dat terwijl er niet eens een 12V-transformator of rechtstreekse aansluiting op de constante stroomdraad van de auto in de Rapido zat.
In de Export zit er een zwenklamp boven de keuken en een boven de tafel.
Ik heb de hele santenkraam vervangen: nieuwe schroeffitingen, nieuwe snoeren (1,5 meter met eurostekker). Daarbij heb ik de hele stroomvoorziening aangepast, door nieuwe wandcontactdozen te maken. In het keukentje heb ik drie ronde gaten gezaagd en daarin nieuw schakelmateriaal gezet en dit aan de achterkant vastgemaakt met inbouwdozen. In het drievoudige raam zitten respectievelijk een dubbele wisselschakelaar en twee geaarde wandcontactdozen. Datzelfde heb ik ook gedaan in de achterste bank van de treinzit. De ene wisselschakelaar is verbonden met een opbouwwandcontactdoos achter de keuken, respectievelijk in de achterste bank. Daarin zitten, als de caravan is opgezet, de eurostekkers die met de lamp verbonden zijn.
Zodoende kan ik zowel voor als achter beide lampen bedienen. De bedrading tussen de elektrische unit in de keuken en die bij de achterste bank loopt (met een zevenaderige kabel) onder de caravan door.
Hieronder zie je hoe de schakeling er schematisch uitziet. Wie dit wil met zijn Confort of Record (en dus maar een lamp heeft) kan een wisselschakelaar links weglaten (de rest van de unit komt dan in de voorste bank) en hetzelfde achterin doen (de unit komt dan in de achterste bank of in de opbouwkast van de Record). Ook zijn er dan twee schakeldraden minder nodig.

Groet,
Leendert Plug

Afbeelding

05 mei 2009, 15:11
Profiel E-mail

bij mij werkt al de elektriciteit maar ik vraag af hoe het komt dat de lamp niet werkt al vanalles geprobeerd en het lampjei s ook niet gesprongen ik wou is proberen met een ander lampje maar moet ik er dan een van 12 volt kopen en is dit te vinden?

08 apr 2010, 22:09
Profiel E-mail

De fitting van deze lamp heb ik vervangen door een 12 volt fitting waar een halogeen of, nog moderner, een ledlamp in kan.
De ledlamp heeft als voordeel dat er nauwelijks stroom gebruikt wordt wanneer je voor 1 nacht alleen aan de auto of accu bent gekoppeld.

09 apr 2010, 12:01
Profiel E-mail

Hallo iedereen,
het fameuze lampje dat op het servies kastje is voorzien, is normaal 12V, maar......voor dat iedereen gaat zeggen bij mij dit en dat, Frankrijk heeft namelijk lang deze fitting ook gebruikt in hun dagelijkse behoefte aan licht, dus kan er ook een lampje in op 220v nu inderdaad zit er in de nieuwere modelen zo vanaf 1982 ongeveer kan een jaartje schelen een schakelaar in de caravan met twee zekeringen van 230V , klopt als een bus, maar..... het lampje bestond al veel langer zelfs van de tijd dat er nog geen 220V aansluiting voorzien was in onze rapido's, deze lamp werd dus inderdaad gewoon gebruikt door aansluiting aan de wagen zoals 1 iemand hier nog origineel gevonden heeft aan zijn rapido, en de zekering schakelaar was gewoon voor een stopcontact. Verder is het zo dat de wet op veiligheid verbied, 220 v te gebruiken in beweegbare delen, nou verbieden ze mogen alvast niet zo geproduceerd worden en worden verkocht. Trouwens kijk eens even naar de draad welke door het buisje loopt naar de lamp, niet erg gebruikelijk voor 220 v en zeker niet voor 10 of 16 ampere zoals het zekerinkje aangeeft.
Nou beste groeten
Gilbert

14 sep 2010, 07:46
Profiel E-mail

Voor de volledigheid, en als (late) reactie op de oorspronkelijke vraag van Pascal:
- tot ca. 1980 was het armatuur 220 Vac
- na ca. 1980 was het armatuur 12 Vac via een transformator en/of autoaansluiting.
De beide schema's staan op mijn website onder 'Techniek' en dan 'Elektra'.
De eisen betreffende veiligheid waren voor ca. 1980 in Frankrijk (?) duidelijk lager dan in Nederland.

Bijlagen:
Rapido electra tot ca. 1980-klein.jpg
Rapido electra tot ca. 1980-klein.jpg [ 18.37 KiB | 9483 keer bekeken ]

14 sep 2010, 19:49
Profiel E-mail WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ]