Het is 17 nov 2024, 11:51

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Caravanspiegels 
Auteur Bericht

Bericht Caravanspiegels
Hallo,

ik heb onlangs een rapido club 31T gekocht en nu vraag ik mij af of ik nu caravanspiegels moet gebruiken of is dat niet echt nodig?

Groetjes piejo.

Pieter.

10 jun 2011, 19:00
Profiel E-mail

Bericht Re: Caravanspiegels
Hallo Piejo,

Volgens mij hoef je bij een rapido hefdak geen caravan spiegels te gebruiken.
Op de weekenden is het mijn nog nooit opgevallen dat men extra spiegels heeft!
Volgens mij is een hefdak even breed als een auto, dus dan is het niet nodig!
Misschien nog een gebruiker hier die dit kan bevestigen?

Niek Warmoltz (en natuurlijk Karin, Anika en Madelon)
Rapido export-matic uit 1981 met veel snufjes, dorema voortent en luifel

11 jun 2011, 10:31
Profiel E-mail WWW

ik heb op m'n peugeot 206sw wel van die spiegels met een elastiek.
Bij m'n rubis 420 kunnen we bij invoegen/halen, net even beter achter/naast de caravan kijken.
Het geeft ons een prettiger gevoel. Hoewel ik me kan voorstellen dat ze bij een iets grotere/bredere auto niet nodig zijn.
Jeroen

11 jun 2011, 10:41
Profiel E-mail

Ik heb zelf een ford focus station, dus misschien is het niet verplicht maar voor een iets beter zicht wel handig.

bedankt voor de reacties.
groetjes.

Pieter.

11 jun 2011, 11:27
Profiel E-mail
Als de caravan een langslaper is (deze zijn vaak smaller) heb je geen speigels nodig. Vanaf een breedte van ongeveer 2 meter zou ik ze wel gebruiken. Bij onze Esterel 34 Caramatic (2,08 meter breed) hadden wij ze altijd. Nu hebben we een Sillage model (1,76 breed) en hebben we ze niet nodig.
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe breed je auto is. Je moet in ieder geval goed zicht naar achter hebben.

Christiaan

11 jun 2011, 18:29

Beste Piejo,
Volgens mij is het formeel zo dat je in je spiegels de achterpunt van je aanhanger / caravan moet kunnen zien. Je moet er dus helemaal langs kunnen kijken.
Dus: als de afstand tussen het midden van je rechter spiegel en het midden van je linker spiegel groter is dan de breedte van je Club 31 (1,8m dacht ik) heb je geen extra spiegels nodig.
Bij een flinke auto heb je dus geen extra spiegels nodig. Bij een smalle auto wel.
Meet ze.
Groetjes, Chris

11 jun 2011, 21:18
Profiel E-mail WWW

De wet* schrijft voor dat een bepaald gezichtsveld te zien moet zijn. Wordt dat (enigszins) belemmerd dan zijn extra spiegels noodzakelijk, waarin je dat gezichtsveld wel kunt overzien. Een handige methode om te controleren of de standaard danwel extra gemonteerde spiegels voldoen aan de wettelijke eisen is het meten van de tussenafstand van de binnenkant van het spiegelglas van de linker- en rechterbuitenspiegel. Deze afstand moet groter of gelijk zijn aan de breedte van de caravan.

Bij veel combinaties waarbij de caravan 2,30 m breed is, is het vaak niet mogelijk om standaard opzetspiegels te gebruiken, omdat deze niet voldoende uitsteken.

Kortom je spiegels moeten buiten de caravan uitsteken zodat je de hele zijkant aan beide zijde van je caravan kunt zien e.e.a. is dus afhankelijk van de breedte van je trekkende vtg en de breedte van je caravan

meer hierover vindt je op http://www.anwb.nl/binaries/pdf/kamperen/zicht.pdf

ik hoop dat je nu alle juiste info hebt

grtz
Paul

13 jun 2011, 12:27
Profiel E-mail

Volgens mij gaat het er in praktijk niet slechts om of iets wel of niet verplicht is. Kijk voor de verplichte hoeveelheid achterwaarts zicht naar deze link. http://www.anwb.nl/binaries/pdf/kamperen/zicht.pdf. Ik heb een Rapido club 380 (breedteslaper). Die is buitenwerks 2.10m en wordet getrokken door een volvo V70 (voorheen een Volvo 240). De hulpspiegels waren misschien net niet nodig, maar de wetenschap dat ik in elk geval een deel achter mij kan kijken, om te voorkomen dat er ineens een of andere idioot mij vanuit het 'niets' zou gaan inhalen, geeft mij een veilig gevoel. Ook vind ik het prettig om via de hulpspiegels te kunnen zien of ik links en rechts goed tussen de belijning van mijn weghelft rij. Vooral handig bij die smalle weggedeeltes tijdens wegwerkzaamheden. Het gemak staat wat mij betreft niet in verhouding tot de geringe kosten. Behalve dan bij het uitrijden van mijn smalle straatje.
Groetjes Rolhuisje

20 jun 2011, 19:52
Profiel E-mail
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ]