Het is 22 nov 2024, 10:15




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Blokkeren remmen 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 05 apr 2009, 11:56
Berichten: 2
Bericht Blokkeren remmen
Bij het geleidelijk remmen gaat mijn rapido 'vol in de ankers'. De caravandealer is samen met de fabrikant nog druk op zoek naar de oorzaak van het probleem. De lagers zijn vervangen, de remvoeringen zijn vervangen en 'afgeschuind' om het 'happen' tegen te gaan. De demper van de oplooprem is ook vervangen (90S). De koppeling is van ALKO.
Wie herkent dit probleem en weet de oorzaak en/of de oplossing?


24 sep 2010, 16:29
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 24 maart 2009, 07:42
Berichten: 300
Woonplaats: Zutphen
Bericht Re: Blokkeren remmen
Beste Hans,

Hierover is al vaker geschreven, maar blijkbaar niet door jou gevonden....
Het is een bekend probleem bij rapidoklappers, vooral als ze een tijdje stil hebben gestaan, de meesten hebben hier "last" van.
Als je twee of drie keer hebt geremd is het probleem weg.
Waar het vandaan komt? Niemand weet het en er is ook nog door niemand een oplossing voor gevonden.
Verspil er alsjeblieft niet te veel geld aan!
Gewoon even aan wennen.
Ik heb mijn klapper nu 13 jaar en heb elke keer hierbij van "daar gaan we weer", ik kijk zelf vreemd op als hij het niet doet.
Ik rem twee of drie keer rustig (met opzet), dan is het over en kan ik weer vrolijk zonder enige problemen verder rijden.

_________________
Groetjes,

Niek Warmoltz (en natuurlijk Karin, Anika en Madelon)
Rapido export-matic uit 1981 met veel snufjes, dorema voortent en luifel


27 sep 2010, 06:43
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 23 apr 2009, 20:27
Berichten: 54
Woonplaats: Veenendaal
Bericht Re: Blokkeren remmen
Elke tromelrem die een tijdje stil gestaan heeft vertoont vliegroest op zijn remvlak.
Bij de eerste keren remmen hapt de remvoering in deze vliegroest.
Hoe snel het ontstaat hangt van de stilstandomstandigheden, met name de luchtvochtigheid is van belang.
Bij mijn oldtimer vrachtauto die op stalling staat onder een afdak, ontstaat dit effect al na een paar dagen.
Je kunt eens proberen om eerst met LICHT aangetrokken handrem 100 meters te rijden. Dan moet het happen weg zijn.
Conclusie: ik ben het met Niekarmholtz eens.

Als het een langdurige probleem is, dan zou ik eens absoluut zeker stellen dat je het juiste type demper gemonteerd is in de koppeling.
De 90S koppeling is wel de juiste. Die is nl. geschikt voor gewichten van 700 tot 1000 kg.

Ik vond dat mijn caravan te snel op zijn rem liep (niet zo erg als bij jou). Vervanging van de demper deed wonderen.

LET OP: ook zijn de remvoeringen vernieuwd, ze moeten wel goed afgesteld zijn. Bij een te grote speling tussen de remvoering en de trommel zullen de remnokken teveel moeten verdraaien om aan remmen toe te komen. In dat geval heb je gauw te maken met blokkerende remmen.

_________________
Okapi
Hef CP42T
http://www.rohr-benelux.com
http://www.lequeuxgenea.eu


30 sep 2010, 08:59
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 27 jun 2011, 18:32
Berichten: 33
Bericht Re: Blokkeren remmen
Ook de remkabels kunnen stroef gaan en daardoor happen ook de remmen ineens.
Maar meestal trekt de Rapido dan ook scheef bij het remmen omdat beide kabels meestal niet even stroef gaan!
Als de binnenkabel niet is verroest en de buitenmantel niet geknikt of gebroken, dan kunnen de kabels wel weer gangbaar gemaakt worden.
Demontage van de kabels is dan noodzakelijk.
Het beste gaat dit door de Rapido zover omhoog te krikken met behulp van de vier crics en het neuswiel dat de wielen vrij hangen.
LET OP; de crics worden op deze manier zwaar belast, soms scheurt er dan een lasverbinding aan een cric los, dat moet gelast worden!
De kabels demonteren na het afnemen van de wielen en de remtrommeltjes.
Dit gaat beter als de stelmoeren aan de achterkant naar links gedraaid worden
Eerst de binnenkabels zoveel mogelijk schoonmaken van aanklevend zand en andere troep.
Met de buitenmantel verticaal in de bankschroef nu 3x daags dunne olie langs de binnenkabel laten lopen en de binnenkabel op en neer door de buitenmantel bewegen.
Eerst gaat dat zwaar, maar het moet steeds soepeler gaan.
De remkabel is pas goed als de binnenkabel door z'n eigen gewicht door de buitenmantel zakt!
De boel weer netjes monteren en de rem afstellen met de trommels en de wielen gemonteerd.
Eerst de stelmoer aan de remankerplaat zover naar rechts draaien dat de trommel gaat slepen en dan wat terug draaien.
Beide schroefdraaduiteinden van de remkabels evenveel door het dwarsstukje aan de trekstang laten steken.
Testen kan met de Rapido opgekrikt.
Bij het tweede klikje van het handle moeten beide trommels evenveel gaan slepen.
Bij het derde of vierde klikje moeten beide trommels vaststaan en niet met de hand zijn te draaien.
Let hierbij op dat de koppeling niet ingedrukt staat!


29 jun 2011, 13:37
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 28 maart 2009, 22:49
Berichten: 335
Woonplaats: Haarlem
Bericht Re: Blokkeren remmen
sloosblom schreef:
...... Het beste gaat dit door de Rapido zover omhoog te krikken met behulp van de vier crics en het neuswiel dat de wielen vrij hangen.
LET OP; de crics worden op deze manier zwaar belast, soms scheurt er dan een lasverbinding aan een cric los, dat moet gelast worden! .......

Rapido kantelen? :roll:

_________________
Van 1988 tot eind 2014 eigenaar van een Rapido Confort uit 1979. Nu een Elddis Odyssey 321. Maar nog steeds Rapido-enthousiasteling !
https://rapido.buzink.nl


04 jul 2011, 14:36
Profiel E-mail WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 06 jul 2011, 14:27
Berichten: 60
Woonplaats: Arnhem
Bericht Re: Blokkeren remmen
Gisteravond de Export weggebracht want ze gaan de straat openbreken. Na 300 meter te hebben gereden (en hemelsbreed weer 10 meter van huis te zijn...) iets remmen want gaat heuvel-af. Met donder en geweld slaan alle remmen vast. Schrok me helemaal de *****.
En nee, ik had dit draadje nog niet gelezen op het forum.
6 man rent uit huis de straat op want dacht minstens dat er een ongeluk gebeurde vanwege de herrie.
Ik wist er geen raad mee en heb de rem maar geblokkeerd met een ijzerdraadje (de achterruit rij positie) en verder gereden.
Hij heeft bij huis op de rem gestaan (heuvel) en verweet het daar al aan, maar begrijp ik het goed dat dit dus ook kan optreden als hij ZONDER handrem is weggezet??

_________________
Rapido Export-Matic '83 getrokken door Citroën Picasso 1.8 lpg met 260.000 km ervaring ( De Honda NTV is na een flinke klapper verworden tot oud ijzer...)


25 aug 2011, 11:16
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 28 maart 2009, 22:49
Berichten: 335
Woonplaats: Haarlem
Bericht Re: Blokkeren remmen
Dat klopt, als Rappie een tijdje stil heeft gestaan komt er een aanslag op de remtrommel. Als je remt, blokkeert hij gelijk met veel kabaal van de banden en stuiteren van de caravan.
Als je vertrekt moet je even een paar keer rustig remmen om de trommel weer schoon te maken. Zachtjes, maar niet te zacht: de rem moet wel aanslaan.
Daarna heb je er geen last meer van.
Dit is een algemeen Rapido probleem. Niets aan te doen.

_________________
Van 1988 tot eind 2014 eigenaar van een Rapido Confort uit 1979. Nu een Elddis Odyssey 321. Maar nog steeds Rapido-enthousiasteling !
https://rapido.buzink.nl


25 aug 2011, 20:33
Profiel E-mail WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 06 jul 2011, 14:27
Berichten: 60
Woonplaats: Arnhem
Bericht Re: Blokkeren remmen
BLokje rond met 10km/u met de rem fink maar niet helemaal aangetrokken en toen was het probleem inderdaad opgelost.
Is er nog aan de remschoentjes te komen van de Rapido?
En zo'n nieuwe koppeling (700 tot 1000 kg) is dat erg prijzig? Want lijkt mij ideaal als we de bergen in willen gaan. (over 2 jaar ofzo)

_________________
Rapido Export-Matic '83 getrokken door Citroën Picasso 1.8 lpg met 260.000 km ervaring ( De Honda NTV is na een flinke klapper verworden tot oud ijzer...)


29 aug 2011, 07:51
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 23 apr 2009, 20:27
Berichten: 54
Woonplaats: Veenendaal
Bericht Re: Blokkeren remmen
Blij dat jou remblokkeren opgelost is (zie mijn eerdere bericht in deze draad :o .
Waarom denk je dat je een nieuwe koppeling nodig zou hebben? En wat hebben de bergen hier mee te maken?
Of bedoel je dat je een koppeling zou willen hebben met ingebouwde remblokje tegen het slingeren :?:
In dit laatste geval, als je niet tevreden bent met de rechtuit stabiliteit van jouw combinatie, begin maar eerst met het iets harder oppompen van de aanhangerbanden EN het oppompen van de ACHTERBANDEN van de AUTO op tenminste de opgegeven spanning voor volbelasting, ook als jouw auto nauwelijks bagages in de koffer heeft. Is je auto inderdaad ook volbeladen, kijk maar eens op de banden van de auto welke spanning ze maximaal mogen hebben. Dat is tenminste 3 bar, vaak 3,5 bar. Bij volbeladen auto + aanhanger, zet je achterbanden van je auto gerust op 3 bar. Je zult versteld van staan kijken hoe rustig het stuurgedrag wordt van de combinatie. Je banden worden ook gelijk een stuk minder warm en is dus het risico van een klapband te verwaarlozen.
Het zijn nl. de achterbanden van de auto die de rechtuitstabiliteit van de combinatie bepalen. De banden van de aanhanger bepalen alleen de koersvastheid van de aanhanger en hebben GEEN invloed op de rechtuit stabiliteit van de combinatie.
9 van de 10 caravan ongelukken hebben te maken (los van verkeerde belading) met te slappe achterbanden van de auto, zeker wanneer de combinatie achterstevoren op de weg terechtkomt.
Het is onbegrijpelijk dat de ANWB hier niet veel meer werk van maakt.
Als je de bergen in gaat (Alpen), wel zorgen dat de remvoeringen van de aanhanger nog voldoende zijn en vooral ook dat de demper in de koppeling goed is (laten testen bij een aanhangerboer); na thuiskomst, de remmenslijtage laten nakijken.

_________________
Okapi
Hef CP42T
http://www.rohr-benelux.com
http://www.lequeuxgenea.eu


30 aug 2011, 23:09
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 06 jul 2011, 14:27
Berichten: 60
Woonplaats: Arnhem
Bericht Re: Blokkeren remmen
Bandenspanning heb ik altijd goed onder controle (3.5 bar achter 3.0 voor en 3.2 in de Rapido waar 2,7 is voorgeschreven maar er nog veel te zacht uit zag)
Het gaat me ook niet om de rechtuitstabiliteit want met een auto die beladen zo rond
de 1800kg weegt (en afhankelijk van het land tussen de 1600 en 1800kg mag trekken) heeft zo'n klein rapido aanhangertje niet zoveel effect. Het gaat me me om het te snelle en te heftige reageren van de remmen van de Rapido. Bij een sterkere veer in de oploopreminrichting zal dit logischerwijs minder worden. Zeker bij afdalingen waar de zwaartekracht ook nog eens meespeeld. Dan zul je af en toe moeten remmen om te voorkomen dat je steeds sneller gaat, en dan is het vervelend dat de aanhanger meteen zo heftig reageerd. In de omgeving van Luik heb ik er al even aan mogen proeven. met het gewicht van 675 kg zit de Export aan de bovenzijde van het bereik van de standaard oplooprem die geschikt is voor 500 tot 700kg. Zo'n geval (90S?) van 700 tot 1000 kilo zal dus beter passen. Het zal hopelijk ook voorkomen dat bij langere en steilere afdalingen de Export door zijn eigen gewicht blijft remmen met kans op het heetlopen van de remmen.

Mooi stukje: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/bergen.php

_________________
Rapido Export-Matic '83 getrokken door Citroën Picasso 1.8 lpg met 260.000 km ervaring ( De Honda NTV is na een flinke klapper verworden tot oud ijzer...)


08 sep 2011, 16:25
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling