|
Het is 23 nov 2024, 18:19
|
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|
Auteur |
Bericht |
Leendert Plug
|
Elektrisch schema Rapido
Hieronder het originele elektrische schema van een Rapido met 12V-omvormer.
|
06 mei 2009, 19:16 |
|
|
Eendrijder
Geregistreerd op: 14 mei 2009, 23:24 Berichten: 30 Woonplaats: Oterleek
|
Re: Elektrisch schema Rapido
Hier brandt dus de interieurverlichting op 12V via de omvormer.
Bij mijn Confort uit 1979 brandt de binnenverlichting op 220V. Dit ziet er origineel uit. Ook de bajonetlamp boven tafel is 220V. Ik heb dus geen omvormer, ook niet voor het waterpompje.
Weet iemand waar het vanaf hangt, 12V of 220V uitvoering? Bouwjaar, type Confort/Rekord/Export etc? Of misschien uitvoering bestemmingsland (vanwege specifieke eisen/wensen aldaar)?
Overigens vond ik de 220V entree erg curieus: Het lijkt gewoon een aanhangerstekker onder de wagen zoals je die tussen auto en aanhanger gebruikt, maar dan hier gebruikt voor 220V. Een aantal polen zijn weggelaten omdat je voor 220V maar 3 polen nodig hebt. Of heb ik het niet goed gezien en is het zo'n franse stekker waar een franse 'contrastekker' in moet?
Gevoelsmatig vind ik zo'n aanhangerstekker voorbehouden aan zwakstroom, maar het zal best functioneren. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd. Ik moet nog uitzoeken welke pool voor wat is maar in dit schema is juist bij die plek het bij het inscannen een beetje gedrongen overgekomen, wat e.e.a. onduidelijk maakt.
Functioneerd het bij jullie naar behoren? Of inmiddels vervangen door een Eurostekker-inlaatdoos?
_________________ Rapido Confort 1979 Citroën 2CV4 SPOT 1976
|
02 jun 2009, 22:54 |
|
|
Leendert Plug
|
Eerlijk gezegd heb ik deze 'Alimentation exterieure' altijd gezien als deze: Waarbij aan de buitenkant van de caravan zoiets zit: Schematische tekeningetjes zou ik niet zo letterlijk opvatten. Groet, Leendert
|
04 jun 2009, 08:21 |
|
|
chris
Geregistreerd op: 28 maart 2009, 22:49 Berichten: 335 Woonplaats: Haarlem
|
Eendrijder heeft gelijk. Ik heb er geen foto van, maar het lijkt op een CEE-form. Maar hij is iets kleiner van omvang dan de blauwe serie. Ik zal kijken of ik er van de week een foto van kan maken. Ik heb wel een schema, dat staat op mijn website onder "Techniek - Electra"
Naschrift: 2 Foto's van de stekerdoos toegevoegd aan mijn site.
_________________ Van 1988 tot eind 2014 eigenaar van een Rapido Confort uit 1979. Nu een Elddis Odyssey 321. Maar nog steeds Rapido-enthousiasteling ! https://rapido.buzink.nl
|
05 jun 2009, 00:36 |
|
|
Eendrijder
Geregistreerd op: 14 mei 2009, 23:24 Berichten: 30 Woonplaats: Oterleek
|
Ik vat geen 'schematische tekeningetjes' op. Hetgeen ik beschreef en 'curieus' noem, is hetgeen ik onder mijn wagen gezien heb, (en ook op de website van Chris te zien is).
_________________ Rapido Confort 1979 Citroën 2CV4 SPOT 1976
|
10 jun 2009, 00:02 |
|
|
h.schellevis
|
Hallo,
die driepolige stekkerdoos links achter onder de bak is inderdaad een (oude) Franse. Er bestaan verloopsnoeren voor, die herkenbaar zijn aan de oranje driepolige stekker. Binnenin de achterbank zit ook zo'n driepolig stopcontact waar je dus speciale stekkers voor nodog hebt, tenzij je gewone WestEuropese of Japanse platte tweepolige apparatenstekkers hebt, die passen er gewoon in. Overigens is de aansluiting heel simpel. De twee naast elkaar liggende polen zijn fase en nul (+ en -) en kunnen willekeurig aangesloten worden (wisselstroom hé) de derde pool is de aarde. Succes,
Groet, Harry
|
12 jul 2009, 22:07 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|