Het is 23 nov 2024, 18:27




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
meer stopcontacten 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 28 maart 2009, 20:34
Berichten: 72
Woonplaats: Eindhoven
Bericht meer stopcontacten
Omdat het vorige forum verloren is gegaan, post ik mijn aanpassingen nog maar een keer opnieuw. Wie weet doet een andere Rapido eigenaar er inspiratie mee op.


Een "antieke" caravan is leuk. Zeker de klapcaravan van Rapido.
(Het past ook wel bij mijn andere stuk techniek)

Ik moet dan ook eerlijk zeggen dat ik tevreden was over alles wat er aanwezig was.
Alleen een stopcontact voor 230 volt vond ik toch wel wat weinig.
En als iemand een opleiding in de elektrotechniek heb toen maar wat aanpassing gemaakt.

Afbeelding
2 aardlekschakelaars met achter iedere aardlekschakelaar 4 wand contact dozen
(waarvan er twee met een schakelaar aan en uit gezet kunnen worden).

Afbeelding
De "keukenkant"met ook 4 wand contact dozen
(waarvan er twee met een schakelaar aan en uit gezet kunnen worden).


Afbeelding
Het complete overzicht.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet ontevreden ben over het eindresultaat.
Misschien is het een beetje overdreven.
Echter tijdens het uitproberen van de caravan in de herfstvakantie hebben we er al heel wat tegelijk in gebruik gehad. Je wilt niet weten wat je tegenwoordig mee sleep aan elektrische apparatuur.

Groetjes Gerrit Preuter.

_________________
Gerrit Preuter

In bezit van van een Rapido Confort
Bezoek ook eens mijn website over mijn tractor


06 apr 2009, 21:49
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 14 mei 2009, 23:24
Berichten: 30
Woonplaats: Oterleek
Bericht Re: meer stopcontacten
Ik vind het ook wel wat veel, voor mij dan.
Maar je hebt gelijk, de behoefte groeit. Ik heb mijn Rapido Confort nog maar pas en ik zit te denken aan een lampje boven de keuken :)
Feit is dat je zo'n lampje in een vaste caravan 'direct' zou aansluiten maar omdat het bij ons in te klappen moet zijn kom je al gauw op een stekkerverbinding.

Die draden die links en rechts uit de bankkast komen en de vloer in gaan, waar dienen die voor?

_________________
Rapido Confort 1979
Citroën 2CV4 SPOT 1976


17 mei 2009, 23:51
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 24 maart 2009, 07:42
Berichten: 300
Woonplaats: Zutphen
Bericht Re: meer stopcontacten
Zo heb ik dat gedaan met het lampje in de keuken:
Afbeelding

Afbeelding

Geen ge-emmer met stekkers, gewoon net zo als de zwaailamp boven de tafel

_________________
Groetjes,

Niek Warmoltz (en natuurlijk Karin, Anika en Madelon)
Rapido export-matic uit 1981 met veel snufjes, dorema voortent en luifel


18 mei 2009, 08:33
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 03 apr 2009, 14:06
Berichten: 22
Bericht Re: meer stopcontacten
Eendrijder schreef:
Ik vind het ook wel wat veel, voor mij dan.
Maar je hebt gelijk, de behoefte groeit. Ik heb mijn Rapido Confort nog maar pas en ik zit te denken aan een lampje boven de keuken :)
Feit is dat je zo'n lampje in een vaste caravan 'direct' zou aansluiten maar omdat het bij ons in te klappen moet zijn kom je al gauw op een stekkerverbinding.

In een ander topic vertel ik over mijn 'manier van aansluiten'. Om het hier compleet te maken post ik het nog een keer. Ik geloof best dat Nieks oplossing werkt, maar is het wel een veilige verbinding, lasblokje op lasblokje. Ik heb ze alleen onder de caravan zitten, maar dan is het de 12V-aansluiting voor de achterlichten. De fasedraad van de 230V~ aanraken lijkt me iets gevaarlijker...

Eendrijder schreef:
Die draden die links en rechts uit de bankkast komen en de vloer in gaan, waar dienen die voor?

Blijkbaar heb jij geen Confort-Matic, want dan zou je ze herkend hebben. Het zijn de torsieveren (of eigenlijk: in/aan die buizen zitten ze) die het uitklappen vergemakkelijken.

Leendert Plug


18 mei 2009, 18:39
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 03 apr 2009, 14:06
Berichten: 22
Bericht Re: meer stopcontacten
Leendert Plug schreef:
In een ander topic vertel ik over mijn 'manier van aansluiten'. Om het hier compleet te maken post ik het nog een keer.

In mijn Rapido (Export-matic 1994) waren de lampjes 12 Volt, schroeffitting. En dat terwijl er niet eens een 12V-transformator of rechtstreekse aansluiting op de constante stroomdraad van de auto in de Rapido zat.
In de Export zit er een zwenklamp boven de keuken en een boven de tafel.
Ik heb de hele santenkraam vervangen: nieuwe schroeffitingen, nieuwe snoeren (1,5 meter met eurostekker). Daarbij heb ik de hele stroomvoorziening aangepast, door nieuwe wandcontactdozen te maken. In het keukentje heb ik drie ronde gaten gezaagd en daarin nieuw schakelmateriaal gezet en dit aan de achterkant vastgemaakt met inbouwdozen. In het drievoudige raam zitten respectievelijk een dubbele wisselschakelaar en twee geaarde wandcontactdozen. Datzelfde heb ik ook gedaan in de achterste bank van de treinzit. De ene wisselschakelaar is verbonden met een opbouwwandcontactdoos achter de keuken, respectievelijk in de achterste bank. Daarin zitten, als de caravan is opgezet, de eurostekkers die met de lamp verbonden zijn.
Zodoende kan ik zowel voor als achter beide lampen bedienen. De bedrading tussen de elektrische unit in de keuken en die bij de achterste bank loopt (met een zevenaderige kabel) onder de caravan door.
Hieronder zie je hoe de schakeling er schematisch uitziet. Wie dit wil met zijn Confort of Record (en dus maar een lamp heeft) kan een wisselschakelaar links weglaten (de rest van de unit komt dan in de voorste bank) en hetzelfde achterin doen (de unit komt dan in de achterste bank of in de opbouwkast van de Record). Ook zijn er dan twee schakeldraden minder nodig.


Afbeelding[/quote]


18 mei 2009, 18:45
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 14 mei 2009, 23:24
Berichten: 30
Woonplaats: Oterleek
Bericht Re: meer stopcontacten
niek warmoltz schreef:
Geen ge-emmer met stekkers, gewoon net zo als de zwaailamp boven de tafel

Bij mij zit de zwaailamp boven tafel ook via een stekker (in een geschakeld stopcontact). Zit die normaal zonder stekker dan?
Leendert Plug schreef:
Eendrijder schreef:
Die draden die links en rechts uit de bankkast komen en de vloer in gaan, waar dienen die voor?

Blijkbaar heb jij geen Confort-Matic, want dan zou je ze herkend hebben. Het zijn de torsieveren (of eigenlijk: in/aan die buizen zitten ze) die het uitklappen vergemakkelijken.
Leendert Plug

Nee bij mij zitten die er niet. Is dát het verschil tussen een Confort en een Confort-Matic?

_________________
Rapido Confort 1979
Citroën 2CV4 SPOT 1976


18 mei 2009, 22:21
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling