|
Het is 22 nov 2024, 00:09
|
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Probleem gewichtsverdeling
Auteur |
Bericht |
BOESCH
Geregistreerd op: 21 jul 2011, 17:22 Berichten: 15
|
Probleem gewichtsverdeling
Hallo, Bij mijn Trigano Silver 420CP heb ik een probleem met het gewicht vooraan. De caravan is van de fabriek uit voorzien van een batterijbak die vooraan werd geplaatst. (Mijn inziens een verkeerde plaats) Daar ik een mover heb en een batterij nodig heb, plaats ik daar maar even 25 kg. In de dissel komt dan nog de gasfles 13,70kg en is er ook het reservewiel 13,00kg voorzien. Dit samen geeft dus al 51,70 kg extra disselgewicht. Om dit te compenseren moet ik het reservewiel en de gas naar achter brengen.De batterij laat ik staan. Daar wij met de caravan trekken is het vervelend dat alles iedere keer moet verplaatst worden. Ook bij tussenstops is de caravan dan niet toegankelijk. Ik overweeg om de batterij te vervangen door een lichtere zoals de Sencell of de Reich Peak Power Pac. Dit scheelt hem al vlug een 20,00kg. Ook op de gasfles zou ik nog 5,00kg kunnen besparen. Zijn er nog mensen die ook met dit probleem te kampen hebben? Hoe compenseren jullie het teveel aan disselgewicht? MVG Peter
Laatst bijgewerkt door BOESCH op 30 okt 2011, 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt
|
28 okt 2011, 19:05 |
|
|
paul en marga
Geregistreerd op: 15 mei 2009, 09:11 Berichten: 233
|
Re: Probleem gewichtsverdeling
Hoi de eigenaren van een 42 kennen dit probleem bij allemaal is de kogeldruk leeg al 50kg dus wat je ook gaat laden je kogeldruk wordt steeds hoger. Ik heb dat opgelost door een fiets achter op een fietsenrek mee te nemen (die had ik toch al nodig) en met verder een beetje schuiven en passen en meten met de gewichtsverdeling kom ik op een keurige 75 kg kogeldruk. Dit is in ons geval natuurlijk niet zo moeilijk want wat niet past of te zwaar is gooi ik gewoon in mijn Vivarobus hahaha. Maar ook achter mijn golf variant waar echt bijna alles in de caravan moest kon ik met 2 volle gasflessen en een reservewiel in de disselbak mijn kogeldruk van 86 kg mbv mijn fiets op het fietsenrek keurig op 70 kg krijgen. Ik weet dat het niet slim is om veel gewicht achterin te laden maar anders krijg ook ik mijn kogeldruk niet op een acceptabel gewicht.
s6 ermee en weeg ze
Paul en Marga
_________________ Eerst 3 jaar geoefend met een Rapido orline 39 S van 1992 en sinds 3 juli 2011 met een Rapido Club 42 CP uit 1995, nu sinds 11-06-2018 in het bezit van een nieuwe Elddis Avante 482
|
28 okt 2011, 22:09 |
|
|
tomruevel
Geregistreerd op: 15 jun 2009, 09:48 Berichten: 138
|
Re: Probleem gewichtsverdeling
Hoi,
we zijn heel wat gewend wat de kogeldruk betreft. Van onze Eriba Tourings (achter autos die maar 50kg op de kogel mochten), de Rapido Club 42 en nu de Silver 420.
In de Disselbak zijn een groote (11kg Alu) en kleine gasfles (5kg staal), Reservewiel, 5L Water en nog wat lichte spul (keggen, emmer, ed.). De akku zit tussen bed en zithoek. Beddengoed op bed, kleding (shirts, ondergoed) boven het voorraam Kogeldruk rond de 90kg.
We hebben dann zo veel mogelijk van de spullen die in de keuken nodig zijn ook achter in de keuken geplaast. Ook de wat zwaardere dingen, wat we in de Rapido niet deden. Ook nog wat spullen in een doos naast het toilet. Hielp al ietsje verder.
Onderweg zit de koelkast meestal vol. Wat goederen in de schuiflade van de zithoek En er ist wat spoelwater in het toilet. Al met al helpt het net om de kogeldruk zo rond de 75kg te krijgen.
Overigens helpt het niet zo veel ver achter de koppeling gewicht besparen >> hefboom 10kg lichter akku betekend niet 10kg minder kogeldruk. En waat heb je de kogeldruk gemeten???
_________________ Groetjes Thomas&Rüdiger
We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)
|
29 okt 2011, 11:06 |
|
|
Christiaan
|
Re: Probleem gewichtsverdeling
Om te beginnen geloof ik niet dat de batterij door de fabriek in de disselbak geplaatst is maar door de dealer. In ieder geval ben ik ook van mening dat een accu NIET in de disselbak thuis hoort. Gemakzucht van de dealer, lekker gemakkelijk. Een accu hoort thuis in een bergruimte onder de zitplaatsen en dan zo dicht mogelijk bij de as. Door de indeling van de caravans is dit niet altijd mogelijk. Een ander probleem is dat caravans tegenwoordig een te grote disselbak hebben en deze gebruikt wordt als leuke bijkomstige bergruimte. Een disselbak is geen bergruimte en dient in mijn ogen alleen maar voor: gasfles(sen) 2x5Kg, waterkannister(s), de slinger voor de poten, nivileringsprodukten, een beetje gereedschap enz. Vaak zie ik op een camping dat mensen er hun komplete voortent in hebben.
Om tot een juiste kogeldruk te komen moet men eerst thuis de caravan op verschillende manieren beladen. Ook bij een Silver zal het mogelijk zijn dit op een juiste manier te doen. De fabrikanten zijn echt niet zo dom om een caravan te bouwen die niet zo te beladen is dat de kogeldruk niet onder de 80 Kg is te krijgen. OK, ik vraag mij soms ook wel eens af waarom ze de as niet iets verder naar voren hebben geplaatst, zodat je de kogeldruk wat beter kunt beinvloeden. De plaatsing van de as is echter niet zomaar door de fabrikant gekozen. Heeft alles te maken met een juiste stabiliteit van de caravan, welke in mijn ogen belangrijker is dan de een kogeldruk van precies 75 Kg.
Echter ik ken de Silver alleen van het zien, heb er geen ervaring mee. De Silver staat wel op mijn verlanglijstje voor als ik oud ben en niet meer echt kan klappen.
|
29 okt 2011, 17:05 |
|
|
tomruevel
Geregistreerd op: 15 jun 2009, 09:48 Berichten: 138
|
Re: Probleem gewichtsverdeling
Hoi,
zo makkelig is het niet en sommige fabrikanten zetten verschillende indelingen op het zelfde onderstel zonder de positie van de as de veranderen. Voorbeeld: Dethleffs Camper 395HK en 440 van rond 2000. De 395 heeft een achterkeuken, de 440 een middenkeuken. De 395 hadden we in de familie. Rijklaar had die caravan maar net 10kg op de koppling. Beladen was die caravan was zoals de fabrikant het bedacht had. Keukengerei achter, koelkast staat net achter de as, kleding en ander spul voren. Voren was dan ook het reservewiel, de akku en de mover was voor de as geplaatst. Alleen met een volle verswatertank van 40L was er een fatsoenlijke kogeldruk rond de 40kg te halen. Goed geconstrueerd hoort bij de 395 de as wat naar achteren.
Het tegenovergestelde waren onze Eriba Tourings, altijd leeg boven de 50kg, de Triton M met kopkeuken had al 65kg. Spullen op die plekken waar ze voor gemaakt zijn, dus keukengerei voren. Kogel zo wat van 80kg. De rest dan maar geheel naar achteren, alleen zo was een kogeldruk te halen binnen de toegestane massas, toen nog 50kg. En ook hier alle indelingen op het zelfde onderstel, geen aanpassingen van de aspositie te opsochte van de indeeling.
De Silver heeft de as, ondanks dat er een achterkeuken is, veel meer naar het midden da de Rapido 42. Bij de Rapido had belading in de keuken nauwelijk invlied op het neusgewicht. Bij de Trigano wel, ondanks heeft de Trigano er veel gewicht op de koppeling.
De genoemde accubak is sind 2011 in de linkerzijwand, te hoogte van het hoofdeinde van het bed gesitueerd.
_________________ Groetjes Thomas&Rüdiger
We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)
|
29 okt 2011, 18:35 |
|
|
BOESCH
Geregistreerd op: 21 jul 2011, 17:22 Berichten: 15
|
Re: Probleem gewichtsverdeling
Hallo,
Bedankt voor jullie reacties. Blijkbaar zit er toch ergens een foutje qua gewichtsverdeling in de constructie. De batterijbox is vanuit de fabriek geplaatst onder het bed helemaal vooraan. (Dit is een afzonderlijk serviceluikje. ) Ik vermoed dat hierdoor het gewicht van de batterij wel degelijk invloed heeft op het disselgewicht. Ik zat bij de eerste weging boven de 100kg disselgewicht. Gewogen met een weegstok aan de disselkop. Vooraan dus enkel de gasfles, reservewiel, lege watertank en keggen. De opbergplaats onder het bed 3 crespostoelen. Achteraan vul ik wat spoelwater en zit al het keukengerief. Nog kom ik niet aan het vereiste disselgewicht zonder gastank en reservewiel naar achter te brengen. We kamperen reeds meer dan 20 jaar met de caravan. Dit jaar kochten we de Trigano Silver 420 CP maar nog nooit hebben we zo een problemen gehad met het disselgewicht. Bij de dealer zeggen ze dat het wel mogelijks een probleem kan zijn. Ooit hebben ze nog eens een type caravan gehad die gewichtsproblemen gaf op de dissel. Hun antwoord is dat ik maar alles naar achter moet brengen. Maar dat willen wij juist niet. Als trekkers willen wij onze caravan toegankelijk houden bij tussenstops en bij aankomst op de camping. Als we hier geen degelijke oplossing voor vinden, vrees ik dat we een miskoop hebben gedaan. MVG Peter
|
29 okt 2011, 19:00 |
|
|
tomruevel
Geregistreerd op: 15 jun 2009, 09:48 Berichten: 138
|
Re: Probleem gewichtsverdeling
Hoi, Maar dat is toch bij die indeeling überhaupt niet mogelijk. Omdat er veel te wenig bergruimte ist om er zo veel op te bergen dat het invloed geeft op het gewicht aan de voorkant. En het is zeker geen oplossing eerst een aantaal spullen opziijh te ruimen voordat zon trekcaravan gebriuksklaar is...
_________________ Groetjes Thomas&Rüdiger
We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)
|
29 okt 2011, 19:07 |
|
|
Christiaan
|
Re: Probleem gewichtsverdeling
Je kunt in ieder geval 13 Kg voorin besparen door de reservewiel daar te plaatsen waar hij hoort, in eein reservewielhouder onder de wagen achter de as in plaats van in de disselbak. Probeerde dit al voorzichtig duidelijk te maken met mijn beschrijving van wat er allemaal thuis hoort in een disselbak, maar schijnbaar niet doorgedrongen. Probleem van tegenwoordig is dat we veel te veel mee willen nemen op vakantie. Zelf heb ik gelukkig een klapcaravan waardoor teveel meenemen gelukkig niet mogelijk is, hoewel mijn auto vaak we behoorlijk beladen is. (meestal met onderdelen die ik voor de een of ander mee moet nemen voor zijn klapper )
|
30 okt 2011, 23:17 |
|
|
tomruevel
Geregistreerd op: 15 jun 2009, 09:48 Berichten: 138
|
Re: Probleem gewichtsverdeling
Hoi,
maar goed.
Er zijn dan 13kg in de disselbak bespart. Man dat zijn minder dan 13kg aan de koppeling. Het effekt is minimaal.
En het reservewiel achter onder de caravan is alleen dan een gode oplossing als de caravan voldoende hoog over de weg staat. Maar dat is bij een verlaagt onderstel zoals bij de Silver of de Rapido niet het geval.
_________________ Groetjes Thomas&Rüdiger
We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)
|
30 okt 2011, 23:41 |
|
|
Christiaan
|
Re: Probleem gewichtsverdeling
Als dat werkelijk zo is dat onder een Trigano Silver geen reservewiel past dan denk ik dat ik uit moet kijken naar een andere opvolger voor mijn Esterel. Een reservewiel hoort bij een caravan aanwezig te zijn maar zeker niet in de disselbak. Hoe dom kan men zijn om een caravan zo te bouwen. Maar, eerst moet ik het zien voordat ik het geloof. Dus maar even voor die tijd naar een dealer van Trigano.
|
31 okt 2011, 00:06 |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|