Het is 22 nov 2024, 00:17




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Probleem gewichtsverdeling 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 21 jul 2011, 17:22
Berichten: 15
Bericht Re: Probleem gewichtsverdeling
Hallo,

Er is ergens een probleem om op een normale manier een goede gewichtsverdeling van deze caravan te bekomen.
Het reservewiel zit tegenwoordig bij veel caravans in de disselbak. Toch geeft dit geen probleem om de caravan een goed disselgewicht te geven. (hebben we in het verleden nooit problemen mee gehad)
Het reservewiel onder de SILVER plaatsen is een idee maar niet uitvoerbaar daar de caravan inderdaad lager staat dan een normale caravan. Het is nu al opletten als men over een verkeersdrempel moet rijden.
Wat ik ook nog niet begrijp is waarom ze de batterijbak zo dicht bij de dissel hebben geplaatst. Dit geeft nog eens extra gewicht dat men moet compenseren.
Het is niet zozeer dat men het gewicht niet kan compenseren, maar het is eerder het ongemak dat men er van heeft. (de indeling laat niet toe te compenseren zonder dat de caravan binnen vrij blijft)
Ik ga proberen dit probleem aan te brengen bij de fabrikant en hoor welke uitleg zij hiervoor hebben.

MVG
Peter


31 okt 2011, 09:15
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 15 jun 2009, 09:48
Berichten: 138
Bericht Re: Probleem gewichtsverdeling
Christiaan schreef:
Hoe dom kan men zijn om een caravan zo te bouwen.


Hoi,

pardon???

Alle franse hefdakcaravans van deze maak zijn zo laag, behalve de eerste uitgave van de Rubis 420..
Omdat ze anders hooger zijn dan 2m.
En dan op de autoroute Cl. 2 ipv. Cl. 1 zijn. Wat 30% meer tol betekend.

Verder is de instap zo laag, dat er geen opstapje meer nodig ist.
Je kunnt nog op veel parkerterreinen met deze wat hogere slagbomen terecht enz.enz.
Caravan past in een gewone garage.
Er mag nu iedereen voor zich zelf over nadenken of of dat stom is of even goed nagedacht.

Wat ons betreft, we hebben er exakt om die reden voor dat soort caravan gekozen.
Tegenover de Eribas die we voor de Rapidoen Trigano hadden zijn er geen nadelen. En het reservewiel was bij de Eribas het eerste deel wat regelmatig de grond raakte.

_________________
Groetjes
Thomas&Rüdiger

We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)


31 okt 2011, 10:17
Profiel E-mail
Bericht Re: Probleem gewichtsverdeling
Das mit die höhe war mir schon klar aber für jedes problem kann mann ein lösung finden. Ein Reifen ist nicht viel höher als das Gestell unter den Wagen. Wenn mann also den Ersatzreifen so weit wie möglich nach vorne unterbaut gibt es da bestimmt ne möglichkeit um zu mindestens was zu machen. Es sei mann möchtte ein Reifen in ein 205er breite drunter haben.


01 nov 2011, 23:27

Geregistreerd op: 15 jun 2009, 09:48
Berichten: 138
Bericht Re: Probleem gewichtsverdeling
Hoi,

tussen de bodem van de caravan en de grond zijn er rond 30cm.
Het reservewiel ist maar liefst 20cm (er zitten 185/70 onder) breed.
Past er wel oner maar of er dan genoeg ruimte overblivt om over een drempel heen te rijden.

En als men met een lekke band ergens staat is het wiel er niet uit te halen.
Dat werkt soms al bij gewone caravanms niet als ze een ALKO reservewieldarger hebben.
Daar dien je dan eerst keggen op te rijden........

_________________
Groetjes
Thomas&Rüdiger

We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)


01 nov 2011, 23:33
Profiel E-mail
Bericht Re: Probleem gewichtsverdeling
OK bij zo'n iet wat overdreven brede band (in mijn ogen) gaat het begrijpelijkerwijze niet.


03 nov 2011, 20:53

Geregistreerd op: 15 jun 2009, 09:48
Berichten: 138
Bericht Re: Probleem gewichtsverdeling
Hoi,

de band is net voldoende (draggvermogen) om het gewicht van de caravan te dragen.
Het is een reinforced band, anders zal ie nog groter geweest zijn.

De Silver heeft een totaalgewicht van 1200kg......

_________________
Groetjes
Thomas&Rüdiger

We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)


03 nov 2011, 23:04
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 15 mei 2009, 09:11
Berichten: 233
Bericht Re: Probleem gewichtsverdeling
Citaat:
Wat ik ook nog niet begrijp is waarom ze de batterijbak zo dicht bij de dissel hebben geplaatst. Dit geeft nog eens extra gewicht dat men moet compenseren.


een mogelijke oplossing zou zijn om de batterijbak achterin te plaatsen ik heb dit bij een 42 cp al eens gezien dit kost je natuurlijk kastruimte in je aanrecht maar levert gelijk een grote drukverlaging van je kogel op. Misschien is dit een mogelijke oplossing die je aan je dealer kan voorleggen.

mvg

Paul

_________________
Eerst 3 jaar geoefend met een Rapido orline 39 S van 1992 en sinds 3 juli 2011 met een Rapido Club 42 CP uit 1995, nu sinds 11-06-2018 in het bezit van een nieuwe Elddis Avante 482


04 nov 2011, 13:00
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 15 jun 2009, 09:48
Berichten: 138
Bericht Re: Probleem gewichtsverdeling
Hoi,

hier maar een foto waar de akkubak zit.

Afbeelding

Aan de binnenkant zit er nog dem omvormer en de waterpomp.

_________________
Groetjes
Thomas&Rüdiger

We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)


04 nov 2011, 15:07
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 23 apr 2009, 20:27
Berichten: 54
Woonplaats: Veenendaal
Bericht Re: Probleem gewichtsverdeling
Hallo Boesch (Peter),

Ik heb een 42T uit 1994. Zelfde probleem maar dan zonder een mover.
Eerst een hint: ik ben overgegaan op de kunstof gasfles van BP (heb 31 jaren bij de Shell gewerkt Ah Ah). Deze fles weegt leeg 3,8 kg. De inhoud is 12,6 liters gas. Daar doe ik ruim drie jaren mee. Kwa gewicht scheelt het dus aanzienlijk vergeleken met een stalen fles.
Tweede hint: toen ik mijn caravan kocht, heb ik meteen kriksteunen ondergezet van AL-KO en de originele AL-KO krik gekocht. Zie bijlage. Van die krik heb ik veel plezier.

Toen ik de caravan kocht, zat er een accubak in de bank vlak achter de as. Dat is de enige juiste plaats voor een accu.
Een accu voorin beinvloed de koersstabiliteit in negatieve zin want, ook zou het kogelgewicht goed zijn, door de massatraagheidsmoment krijg je in elke bocht een behoorlijk extra kracht in zijdelingse richting op de achteras van de auto. En deze as heeft het al zwaar genoeg om de neus van de caravan in de juiste richting te krijgen.
Om deze rede moet je ook de achterbanden van de auto op "volbeladen" spanning zetten ook al heb je helemaal geen bagage in de auto.

Groetjes,
Francis

_________________
Okapi
Hef CP42T
http://www.rohr-benelux.com
http://www.lequeuxgenea.eu


25 jan 2012, 13:24
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 23 apr 2009, 20:27
Berichten: 54
Woonplaats: Veenendaal
Bericht Re: Probleem gewichtsverdeling
Sorry, de bijlage werd niet geaccepteerd. Maar als je naar de site van AL-KO gaat dan vindt je wat ik bedoel.
En anders moet elke aanhanwagenboer jou kunnen helpen metde AL-KO krik en kriksteunen.

Francis

_________________
Okapi
Hef CP42T
http://www.rohr-benelux.com
http://www.lequeuxgenea.eu


25 jan 2012, 13:36
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling