|
Het is 22 nov 2024, 06:21
|
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|
regelgeving rond Tol/Vignetten voor klapcaravan's
Auteur |
Bericht |
roadje36
Geregistreerd op: 15 jul 2011, 07:41 Berichten: 40 Woonplaats: Hof van Twente
|
regelgeving rond Tol/Vignetten voor klapcaravan's
Hallo allemaal! Allereerst een gelukkig en voorspoedig 2012 voor iedereen hier op het forum! Deze zomer willen we met onze Record-matic naar het Gardameer, daar zijn we vaker geweest, maar dan met een "gewone" caravan en in 2011 met een geleende camper. Nu vroegen wij ons af hoe de regels zijn voor klapcaravans met betrekking tot de vignettenplicht en tol voor Zwitserland, en voor Oostenrijk. Met onze oude Chateau caravan zijn we terug door Zwitserland gereden en hadden toen maar één vignet, we wisten niet dat er voor de caravan ook eentje nodig was, (en waren eigenlijk ook per ongeluk via Zwitserland gereden) gelukkig zonder gevolgen want we zijn niet gecontroleerd. De klapper is qua afmetingen natuurlijk meer een vouwwagen dan een caravan, worden we op tolwegen (Brenner en dergelijke) gelijkgesteld met normale caravans of gelden er andere regels? Verder willen we de 1200 km niet in één ruk afleggen, het is tenslotte vakantie en dus onderweg ergens overnachten. Nou vind ik het opbouwen van de klapper een leuk klusje, maar compleet met voortent (de hond mag ook mee) en dergelijke wel wat omslachtig voor een doorreiscamping. Heeft iemand ervaringen met onderweg overnachten in een pension, zimmer frei-achtig iets, een trekkershut of slapen bij de boer of zo? Misschien heeft iemand een wereldtip van dat was toen geweldig om te overnachten een absolute aanrader... In spanning afwachtend, groetjes Harold en Sandra
_________________ * Rapido Record-matic 1981 * Volkswagen Transporter 2.5 TDI 1999
"life's a journey, not a destination"
|
02 jan 2012, 18:58 |
|
|
Christiaan
|
Re: regelgeving rond Tol/Vignetten voor klapcaravan's
In Zwitserland geldt voor ALLE aanhanwagens hoe klein ook een vignetplicht. Alleen voor Oldtimerkombinatie met Zwitser kenteken hebben ze een uitzondering. (dat laatste weet ik ook sinds kort via een kennis van mij uit zwitserland). Dus zul je twee keer een vignet moeten kopen en deze op een duidelijkzichtbare plek op je Rapido moeten plakken. Dus op een dusdanige hoogte dat hij niet onder het dekzeil komt. Ook moet hij dusdanig bevestigd zijn dat je hem er niet eenvoudig af kunt halen en voor een ander aanhanger zou kunnen gebruiken, dus niet op het dekzeiltje. Bij de Auto moet hij op het voorraam zitten in een hoek of achter de achteruitkijkspiegel. Ook hier moet hij permanent geplakt zijn dus niet even met plakband er voor plakken zodat je hem later weer op marktplaats weer kunt verkopen. Dit is strafbaar. Wordt je betrapt op een niet deugdelijk opgeplakte vignet zijn de boetes zeer hoog. Een niet opgeplakte vignet geldt als geen vignet. Boete voor zover ik heb gehoord 300 Eurotjes.
Helaas hebben ze in Zwitserland geen vignetten voor korte periodes zoals dat wel in Oostenrijk een mogelijkheid is. Overwegen om via Oostenrijk te rijden is een goede overweging. De prijzen voor een vignet zijn daar lager en je hebt maar eentje nodig. Je spaart al gauw 50 euro uit, en afhankelijk vanwaar je komt uit Nederland is het slecht een omweggetje van ongeveer 100 Km. Dus slechts een dik uurtje langer rijden en van de uitgespaarde Euro kun je brandstof kopen voor minstens 500 Km, dus nog altijd een besparing van 400 gratis kilometertjes rijden.
Tenzij je haast hebt zou ik via Oostenrijk gaan. Maar wie heeft er haast als hij op vakantie is, je bent per slot van rekening op vakantie en niet op de vlucht.
Aan een overnachting mogelijkheid kan ik je niet helpen. Veel campings in Duitsland en Oostenrijk verhuren echter ook caravans, die staan daar vast en zijn volledig ingericht en je betaald minder dan in een pension of hotel.
|
09 jan 2012, 00:07 |
|
|
hjonker
|
Hallo Harold en Sandra,
Een extra vignet op de aanhanger is inderdaad verplicht in Zwitzerland. Het vignet bestaat uit 'losse' ringen, na het plakken is deze echt niet meer te gebruiken. Dus plak hem maar gerust achter op het dekzeil van je klapper, houd je de wagenbak mooi schoon.
Tip: Kijk eens op marktplaats, daar worden 'ongebruikte' vignetten vaak goedkoper aangeboden.
MVG, Henk Jonker
|
10 jan 2012, 21:31 |
|
|
Christiaan
|
Bij het plakken op de dekzeil ben je strafbaar aangezien hij dan niet (overwijderbaar) op de aanhanger zit maar op en deel van de aanhanger dat eenvoudig is te verwijderen. heb het even nagevraagd bij kennissen van mij uit Zwitserland.
|
19 jan 2012, 23:23 |
|
|
Christiaan
|
Laatste nieuws betreffende de Zwitserse vignetten. Ze kostten nu nog 40 CHF dus voor auto met aanhanger, vouwagen of caravan twee keer 40 CHF is 80 CHF. Vanaf 2014 zullen ze misschien zelfs 100 CHF gaan kostten. Gelukkig voor de vakantiegangers zullen er dan ook vignetten zijn die twee maanden geldig zijn en die 40 CHF per stuk gaan kostten. Op deze manier gaan ze niet alleen de illegale handel op marktplaats aan banden leggen maar ook de diskussie dat buitenlanders gediskrimineerd worden en gewoon voor een heeljaar moeten betalen. Ik schreef misschien. Het is inmiddels door de Zwitserse regering goedgekeurd, maar de wet is nog niet aangepast en of en wanneer dit gaat gebeuren is dus nog niet zeker. Een nieuwe wet kan daar net als hier afgewezen worden. Links met info over de vignetten. http://www.oeamtc.at/?id=2500%2C1075381%2C%2C Waar ook staat beschreven waar ze moeten worden aangebracht, ook in het geval van een aanhanger. http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/w ... 82235.html Artikel met betrekking tot de verhoging van de prijs.
|
20 jan 2012, 20:17 |
|
|
roadje36
Geregistreerd op: 15 jul 2011, 07:41 Berichten: 40 Woonplaats: Hof van Twente
|
Kijk, dat zijn dus al reacties waar je wat mee kunt! vriendelijk dank voor de informatie. Dat de vignetten in Zwitserland deugedelijk en goed bevestigd moeten zitten dat wist ik nog uit de tijd dat ik er met de motor op vakantie ben geweest... Ik wilde hem niet op mijn schermpje plakken omdat het van die rotstickers zijn die lastig te verwijderen zijn, maar ze moesten goed zichtbaar zitten helaas Oostenrijk is voor ons een hele goede optie, we wonen vlak bij de grens in de buurt van Enschede (15 minuten vanaf huis zitten we in Duitsland) en afgelopen jaar zijn we met de camper ook via de Brenner gereden. De eerste keer met onze eigen caravan gingen we heen ook via de Brenner en terug was de bedoeling om dat ook te doen, helaas lette ik bij het vertrek in Italië niet goed genoeg op de borden en keek naar de TomTom (stomstom) waardoor we langs de andere kant van het Gardameer omhoog reden en via de Gotthardtunnel terug gestuurd werden. Wat een drama! Dikke file voor de Gotthard (ondanks een doordeweekse retourdag) en dus de eerste dag maar 300 km gereden, ook nog een Vignet moeten kopen terwijl we er al een voor Oostenrijk hadden en daarbovenop enorm slecht weer en dus was de overnachtingscamping een soort survival Dus Oostenrijk zal het ook dit jaar wel weer worden om in Italië te komen, we zoeken alleen nog een overnachtingsplek voor ons gezin met hond voor onderweg, zoals al opgemerkt is het geen race of vluchtpoging maar vakantie.... greetz
_________________ * Rapido Record-matic 1981 * Volkswagen Transporter 2.5 TDI 1999
"life's a journey, not a destination"
|
22 jan 2012, 12:58 |
|
|
Christiaan
|
De prijsverhoging van de Zwitserse vignetten is echter nog helemaal niet zeker. In Zwitserland is het namelijk zo dat bij dergelijke besluiten van de regering nog helemaal niet zeker is dat het ook doorgevoerd wordt, dit in tegenstelling tot ons bekrompen landje. In Zwitserland heeft de bevolking via een referendum over zoiets ook nog een woordje mee te spreken. In Oostenrijk worden echter zonder referendum de prijzen bijna jaarlijks verhoogd voor de vignetten. Zwitserse vignetten kunnen voor ons Nederlanders ook duurde of goedkoper uitvallen vanwege de koers van de Euro.
Ik zou al ik naar de Gardameer zou gaan in ieder geval over Oostenrijk gaan.
|
22 jan 2012, 13:07 |
|
|
tomruevel
|
Hoi allemaal, naar Italie misschien zo: Via Kempten, Fernpaß, Landeck, Reschenpaß, Meran. Zeker een alternatief om naar het Gardameer te gaan. En helemaal tolvrij, alleen in Landeck is oppassen geblazen om niet op de autoweg te gaan. Of via München, Kufstein (voor de grens in Oberaudorf van de autoweg af en Oostenrijk binnenrijden), Kitzbühel, Felbertauerntunnel, Lienz, Toblach, Bozen. Niet handig voor het Gardameer, maar misschien voor ander bestemmingen. Hier alleen tol (€ 10,00) voor de Felbertauerntunnel http://www.felbertauernstrasse.at/de/tickets-tarife/tarife.html
_________________ Groetjes Thomas&Rüdiger
We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)
|
22 jan 2012, 15:45 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|