|
Het is 15 nov 2024, 15:35
|
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Auteur |
Bericht |
Eddy
|
Wieltjes esterel dak
Hallo,
Waar vind ik Esterel dakrailwieltjes om het dak bij het opstellen te begeleiden? Hoe haal ik het dak er eventueel gemakkelijk (????) af? Adres van andere onderdelen is ook welkom, vb een zijvenster etc.
Dank,
Eddy
|
21 apr 2012, 16:20 |
|
|
Christiaan
|
Re: Wieltjes esterel dak
Die vind je nergens meer. Je kunt ze echter na laten maken aan de hand van een oude lager. Hier een foto van nieuw aangemaakte daklagers. Kostten een paar centjes maar dan heb je ook wat. Deze 6 hebben ongeveer 150 Euro gekost. Een tekening vind je hier: http://www.klappcaravanforum.de/gallery ... ge_id=4531Het is een Lager waarvoor je nog de loopvlak voor moet latene draaien en deze passend maken voor de lager die er in verlijmt wordt. Je kunt ook wachtten tot ik weer eens een Esterel ga slopen voor onderdelen, maar dit kan nog wel even duren. Christiaan Duut Beheerder http://www.esterelclub.eu
|
22 apr 2012, 18:27 |
|
|
Christiaan
|
Nog even een foto van een nieuwe dakrol, maar nu gemonteerd.
|
22 apr 2012, 18:45 |
|
|
basencorrie
|
Hallo Edy, Je zou het kunnen proberen bij een zeer goed gesorteerde ijzerwarenzaak. Bij de wat zwaardere laderails, is het zelfde systeem alleen moet je wel het geluk hebben dat de goede maat er bij zit.Succes m.v.grt.Bas
|
23 apr 2012, 08:43 |
|
|
Christiaan
|
Dat heb ik als Esterelgek natuurlijk ook al geprobeerd zonder resultaat. Ook de Loopwielen van een garageroldeur hebben een andere maat, veel groter. Zoek rustig, ik heb ze niet gevonden en andere esterelbezitters ook nog niet.
|
23 apr 2012, 21:47 |
|
|
Eddy
|
@ Christiaan Hebt U misschien ook wat foto's van de bevestiging? De originele vijs zoals bij U foto, krijg ik niet los, kan ook niet zien hoe deze langs achteren bevestigd is. De wieltjes zou ik kunnen laten maken in de school van mijn zoon. De rollementen heb ik van men werk. Wieltjes zijn deze van aluminium?
M.v.g
Eddy
|
23 apr 2012, 22:00 |
|
|
Christiaan
|
Heb geen foto van de bevestiging aan de achterkant, maar hier zit een platte moer. Waarschijnlijk draait deze door bij het draaien van de kruiskopschroef. Goed inspuiten met WD40 kan helpen. Met een steeksleutel kom je er niet achter, maar wellicht kun je de bout blokkeren door er een schroevendraaier achter te steken. Lukt dit niet blijft er maar 1 mogelijkheid over en dat is de dakrol uit de rails laten lopen wat je ook zou moeten doen om het dak er af te halen. Hiervoor moet je eerst de blokkering tussen de rails losdraaien zodat der lager eruit kan lopen. Vaak is dit een vierkant blokje, soms plastic maar soms ook uit aluminium. Soms is het echter ook gewoon een hoekijzertje. Nadat deze blokkering is verwijdert (je zult dit voor de betreffende kant zowel links als recht moeten doen) kun je de wand voorzichtig naar beneden klappen en wel dusdanig dat de lagers uit de rails lopen. Om dit voor elkaar te krijgen zul je het dak iets naar je toe moeten trekken als hij bijna helemaal beneden is. Doe dit met meerdere personen. Twee personen zullen de wand nadat de lager uit de rails zijn gelopen naar beneden moeten houden om te voorkomen dat hij door de kracht van de gasveren weer omhoog klapt. Je kunt daarna de wand op zijn plek houden door er een spanband welke onder de wagen doorgaat. Je kunt voor het inklappen natuurlijk ook de gasveren eerst verwijderen. vergeet dan niet dat je dan het hele gewicht van het dak moet dragen bij het inklappen, dus ook weer voor meerdere personen zorgen die even meehelpen. (voorkomt onnodige beschadigingen indien er iets mis gaat) Nu kun je het dak een stuk omhoog zetten met behulp van een paar steunen die je eronder zet. Daarna kun je gemakkelijk bij de bout aan de achterkant van de lager komen.
Veel succes. Meerder Esterellers hebben het dak al eens verwijderd i.v.m. reparaties. het is dus te doen. Ook ik heb al meerder Esterel gesloopt voor onderdelen en op deze manier het dak verwijderd.
|
23 apr 2012, 22:19 |
|
|
basencorrie
|
Hallo Christiaan, Ik zou toch nog maar eens goed kijken op Google bij geleiderollen,de firma D&M transportwielen levert ze met een paar mm.oplopend van polyurethaan belastbaar tot 220 kg van 25 mm. tot 80 mm. grt.Bas
|
24 apr 2012, 09:20 |
|
|
Christiaan
|
Als je de tekening bekijk en deze vergelijk met deze transportwielen zul je zien dat dit niet gaat werken. Die Dakrollen moeten nl. dezelfde vorm hebben als het profiel waar ze in lopen. is dit niet het geval zullen ze er uit gaan lopen. Meerder leden van de Esterelclub zijn hier al naar op zoek geweest en eentje heeft zelfs al andere wieltje uitgeprobeerd wat niet werkte. Ik zit al meer dan 10 jaar in de Esterels en heb nog van geen enkele Esterel bezitter gehoord dat hij of zij een standaard wieltje heeft gevonden. Dus geloof mij maar dat alleen een exacte kopie van de wieltjes goed gaat werken dus speciaal aanmaak is de enigste oplossing. De wieltjes zullen ook uit RVS moeten zijn. Een lid van de Esterelclub had ze eerst uit aluminium gemaakt wat tot gevolg had dat ze gingen slijten en er aluminium slijpsel in de Rails lag. Hij heeft ze daarna uit RVS gemaakt en dat ging goed.
|
24 apr 2012, 12:19 |
|
|
basencorrie
|
Christiaan, Als je zo goed bent dat je de geleiding van rvs kan maken kan je toch zeker wel een standaard wieltje aanpassen,ik had er alleen maar een boorkolom bij nodig. grt Bas
|
24 apr 2012, 12:43 |
|
|