Het is 15 nov 2024, 17:51

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Fietsendrager aan/op hefdakker (Golf 340) 
Auteur Bericht

Bericht Fietsendrager aan/op hefdakker (Golf 340)
Wie kan mij informatie verstrekken over het plaatsen/bevestigen/monteren van een fietsendrager voor mijn Rapido Golf 340.
Is de achterwand van de Golf daar op berekend? Bij welk bedrijf kun je daarvoor terecht? Het gaat niet om erg zware fietsen. Zijn er ook rekken te krijgen die je met banden vastmaakt? Je ziet dat wel eens achterop auto's.
Ik zag op het forum dat Paul en Marga een fietsendrager hadden genomen om o.a. de gewichtsverdeling bij te stellen. Kunnen jullie me helpen aan informatie?

23 apr 2012, 12:45
Profiel E-mail

Bericht Re: Fietsendrager aan/op hefdakker (Golf 340)
Je zag idd dat wij een fietsendrager achterop onze 42 CP hebben zitten maar die zat er al op toen ik deze caravan kocht er zijn meerdere leden met een club met een fietsendrager achterop.
Maar ik heb nog nooit een golf gezien die dit had (waarschijnlijk heeft dit te maken met het ZEER beperkte laadvermogen van de Golf. Je zit natuurlijk binnen no time boven die 750 kg)

rij en fiets voorzichtig S6

Marga en Paul

23 apr 2012, 14:08
Profiel E-mail

Dank je wel voor de vlotte reactie. De Golf 340 heeft slechts een toegestaan totaal gewicht in geladen toestand van 650 kg, zie ik op het schema van de algemene eigenschappen. Ik had alleen maar gelet op de kogeldruk die door de vorige eigenaar op 50 kg. was aangeraden. Misschien is het dan toch beter om de reserveband, de gasflessen, de zwaardere voedselvoorraad en eventueel 2 vouwfietsen op de neergeklapte laadvloer van de Suzuki-Wagon R te vervoeren. Kleding, beddegoed enz. vervoerden we altijd in plastic stapelkratjes. Die wegen een stuk minder en kun je onder het rijden als een treintje achter elkaar op de vloer van de Rapido zetten. En later onder het (inmiddels vaste) bed. Dus lijkt een fietsenrek achterop, geen goede oplossing.

23 apr 2012, 14:50
Profiel E-mail

Wij laden ook de zware zaken in onze wagen en niet in onze 380, maar los daarvan vraag ik me toch ook af of de achterwand daartegen bestand is.
Die wand is amper 3cm dik, waarvan een flinterdunne buitenlaag in alu, dan isolatie en de binnenbekleding.
Je zou dan al zeker door de achterwand moeten gaan en heel grote rondellen (ik weet niet hoe jullie dat noemen) moeten gebruiken.

23 apr 2012, 17:18
Profiel E-mail
Elek caravanwand is ongeveer 3 Cm dik en heeft vaak een gelijksoortig opbouw. Buitenwand uit Aluminium of polyester, dan piepschuim (*polystyreen) en een 3 mm triplexplaat met wandbekleding aan de binnenkant. In de wand zit een raamwerk van zeg maar panlatten waartussen het piepschuim zit. Buitenwand (alumium of polyester), piepschuim en de triplexplaat zijn met elkaar verlijmd.
Het is echter mogelijk om hier een fietsendrager aan te hangen. De bevestigingspunten aan de binnenkant zou ik dan wel gaan verstevigen met bijvoorbeeld een ijzeren/RVS plaat van laten we zeggen 10x10 of 15x15 cm dit om de krachten te verdelen.
Vele hebben dit al gedaan en er worden hiervoor niet voor niets speciale fietsdrager voor gemaakt door bijvoorbeeld Fiamma.

Bijvoorbeeld deze: http://www.kampeerperfect.nl/techniek-c ... 10273.html

En hier een foto waar een dergelijke fietsendrager aan een Esterel is gemonteerd.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

23 apr 2012, 22:04
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]