Het is 29 sep 2024, 00:30




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
7 of 13-polig? 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 29 maart 2012, 13:12
Berichten: 2
Bericht 7 of 13-polig?
Sinds jaar en dag staat de Rapido comfort matic uit mijn jeugd ver weg in een opslagplaats. Inmiddels ben ik van plan er weer gebruik van te maken, maar eerst moet er een trekhaak achter mijn auto. Bij het maken van de afspraak hiervoor wordt mij gevraagd of er een 7-polig aansluiting of 13-polig op zit. Mijn vouwwagen staat zo ver weg, dat ik niet op korte termijn langs kan rijden om dit te checken. Zou iemand met een Rapido comfort matic hier antwoord op kunnen geven? Alvast bedankt.
Emese


29 maart 2012, 13:20
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 18 nov 2011, 20:36
Berichten: 229
Bericht Re: 7 of 13-polig?
Ik vermoed dat je Rapido dan dateert uit de tijd dat er nog geen 13-polige stekkers gebruikt werden.

_________________
- Rapido Golf 380 van 1993:
- Pedal Power Deep Detachable:
- Lowa bottinnen.


29 maart 2012, 19:50
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 24 maart 2009, 07:42
Berichten: 300
Woonplaats: Zutphen
Bericht Re: 7 of 13-polig?
Ik denk dat je er wel van uit kan gaan dat er een 7 polige stekker aan je rapido zit.
Ik weet niet of er al een mistachterlamp op je rapido zit, dat is tegenwoordig verplicht, maar toch even een tip:
Je kan twee dingen doen:
1. De mistachterlamp op de rapido aansluiten op de constante pool van de 7 polige stekker en vragen aan de garagehouder of hij bij de auto dit ook wil doen (zo heb ik het opgelost)
2. 13 polig laten installeren op de auto en de 7 polige op de rapido vervangen door een 13 polige. Hier zit het mistachterlicht al standaard op een pool.

Het "nadeel" van de eerste optie is wel dat je dan tijdens het rijden geen stroom meer hebt op bv je koelkast.
Ik heb dit opgelost door koelelementen in de koelkast te doen, zodat alles redelijk gekoeld blijft zolang we onderweg zijn.
Zodra we op de camping zijn sluit ik de caravan aan op 220V en heeft de koelkast weer stroom.

Succes met je keuze.

_________________
Groetjes,

Niek Warmoltz (en natuurlijk Karin, Anika en Madelon)
Rapido export-matic uit 1981 met veel snufjes, dorema voortent en luifel


30 maart 2012, 06:42
Profiel E-mail WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 15 mei 2009, 09:11
Berichten: 233
Bericht Re: 7 of 13-polig?
hoi ik wil even reageren op het verhaal van Niek
Citaat:
Ik denk dat je er wel van uit kan gaan dat er een 7 polige stekker aan je rapido zit.
Ik weet niet of er al een mistachterlamp op je rapido zit, dat is tegenwoordig verplicht, maar toch even een tip:
Je kan twee dingen doen:
1. De mistachterlamp op de rapido aansluiten op de constante pool van de 7 polige stekker en vragen aan de garagehouder of hij bij de auto dit ook wil doen (zo heb ik het opgelost)
2. 13 polig laten installeren op de auto en de 7 polige op de rapido vervangen door een 13 polige. Hier zit het mistachterlicht al standaard op een pool.


als er inderdaad een 7polige stekker op je rapido zit en die kans is enorm groot of je moet hem zelf de laatste paar jaren hebben laten vervangen, kun je er ook voor kiezen om een multicon-west 13 polige stekker op je auto te laten monteren (daar past je 7 polige ook in en als je mistlamp er nu op zit en werkt werkt het dan ook) een andere optie is om een 13 polige jaegeraansluiting te laten monteren en een verloopstekker voor je rapido te gebruiken. er zijn op http://www.caravantrekker.nl diverse voorbeelden te vinden en ook als je inlogt op het ledengedeelte van onze site staan onder de knop techniek diverse mogelijkheden .


s6 met je trekhaak

paul en marga

_________________
Eerst 3 jaar geoefend met een Rapido orline 39 S van 1992 en sinds 3 juli 2011 met een Rapido Club 42 CP uit 1995, nu sinds 11-06-2018 in het bezit van een nieuwe Elddis Avante 482


30 maart 2012, 18:23
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 18 nov 2011, 20:36
Berichten: 229
Bericht Re: 7 of 13-polig?
Zijn dan alleen de (oude) Engelse Rapido's voorzien van TWEE 7polige stekkers?
De mijne van 1993 heeft dat en heeft zelfs origineel ook 2 mistlampen.

De 2de stekker bevat:
- een continue stroomdraad.
- een geschakelde voeding (expliciet voor de koelkast-)
- een massa.

_________________
- Rapido Golf 380 van 1993:
- Pedal Power Deep Detachable:
- Lowa bottinnen.


30 maart 2012, 19:16
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 29 maart 2012, 13:12
Berichten: 2
Bericht Re: 7 of 13-polig?
Bedankt allemaal voor jullie reacties. De trekhaak gaat volgende week onder de auto en we hopen in de meivakantie proef te kunnen draaien met mijn oude jeugdliefde ;)

Groetjes,
Emese


09 apr 2012, 20:50
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 04 apr 2012, 21:40
Berichten: 42
Bericht Re: 7 of 13-polig?
op zich maakt het niet veel uit of de garage een 7 op een 13 polige stekker monteert thv je trekhaak.
er bestaan verloopstukjes van degelijke kwaliteit die een 13 polige ombouwen naar 7 polig.
ik had een 13 polige stekker op mijn fordfocus met een 7 polige vouwwagen, werkt prima.


09 apr 2012, 22:29
Profiel E-mail
Bericht Re: 7 of 13-polig?
Ik werk liever niet met verloopstekkers, geeft alleen extra kans op storingen.


14 apr 2012, 10:52

Geregistreerd op: 15 jul 2011, 07:41
Berichten: 40
Woonplaats: Hof van Twente
Bericht Re: 7 of 13-polig?
Ik lees dit met interesse omdat ik ook aan het klussen ben aan onze Record-matic, en de verlichting ook nog op het lijstje staat.
Dat een mistachterlicht inmiddels verplicht is is me wel duidelijk geworden, echter als ik de 7-polige steker aanpas zodat de constante voeding als mistachterlicht aansluiting fungeert zit ik nog wel met het volgende. Volgens de regels moet de schakelaar die het mistachterlicht van de auto bedient ook het mistachterlicht van de aanhanger bedienen, m.a.w. een trekschakelaartje zoals in de tips-sector van de leden-inlog word beschreven mag niet.

Volgens mij is het echter ook nog zo dat als de mistachterlichten van de aanhanger branden dan mogen die van het trekkende voertuig NIET branden...

Dit levert behoorlijk wat extra werk op, ik heb weleens een speciale contactdoos in mijn handen gehad van een collega die een verbreekcontact had als de steker erin zat zodat de mistlampen van de auto dan uit te schakelen zijn.

hier vond ik wat regels voor de verlichting: http://www.anwb.nl/bestemmingen/landeni ... BEST_P_103

Ik ga er nog maar eens voor achter mijn oor krabben, succes

groetjes Harold

_________________
* Rapido Record-matic 1981
* Volkswagen Transporter 2.5 TDI 1999



"life's a journey, not a destination"


06 mei 2012, 10:13
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 18 nov 2011, 20:36
Berichten: 229
Bericht Re: 7 of 13-polig?
Bij een recente auto is dat voorzien.
Ik heb op mijn Berlingo een Multicon West 13 polige stekker en heb nu ook mijn Rapido aangepast en er een 13polige opgezet.
Bij mij wordt bij het aankoppelen van een caravan automatisch:
- mistlichten auto uitgeschakeld;
- nabijheid-sensors bij achteruitrijden uitgeschakeld;
- knipperautomaat aangepast zodat de frequentie dezelfde blijft.

(ik heb nog niet getest of mijn achteruitrijlichten ook uitgeschakeld worden, dat zou ook best kunnen)

_________________
- Rapido Golf 380 van 1993:
- Pedal Power Deep Detachable:
- Lowa bottinnen.


06 mei 2012, 10:35
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling