Het is 26 nov 2024, 05:41

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Help, onze zijkant is er af gevallen!!! 
Auteur Bericht

Bericht Help, onze zijkant is er af gevallen!!!
Beste rapido-experts.

Wij zijn afgelopen week voor het eerst weg geweest met onze rapido confort. Was een erg leuke vakantie en gelukkig bleek zowel de caravan als de tent waterdicht en hebben we het erg naar ons zin gehad (op de terugweg wel een lekke band van de rapido maar dat mag de pret niet drukken).

Nu wilde wij vandaag de Rapido nog eens openklappen om er wat spullen uit te halen en bij het openklappen van de kant met de banken viel in een keer het hele stuk met dak en zijwand met openslaand raam eraf. Hij was dus uit de vergrendeling geschoten waar ie normaal vastzit maar die je kunt indrukken om de zijwand als luifel open te zetten. Gebeurt dit vaker???????????? Wij schrokken ons rot. gelukkig stond er niemand en is er op een klein omgebogen stukje metaal niets beschadigd. Kunnen we dit voorkomen??? We hebben nu zoiets van, kunnen we het niet permanent vastzetten net zoals de andere kant want dit is levensgevaarlijk. Hebben jullie ervaringen/advies voor ons?????

Verder hebben we nog een vraagje over de lekke band. We hadden gelukkig een reserveband bij ons. Deze kregen we er alleen met geen mogelijkheid zelf meer op!!!! We hebben dus alsnog de wegenwacht moeten bellen en gelukkig kon hij ons wel helpen door met een stang de as wat naar beneden te drukken zodat het wiel wel paste. Is een band niet zelf te vervangen???

Alvast bedankt voor de reactie.

12 sep 2010, 20:18
Profiel E-mail

Bericht Re: Help, onze zijkant is er af gevallen!!!
Jou probleem met de zijwand en dak heb ik nog nooit meegemaakt. Waarschijnlijk zat de vergrendeling niet goed vast.

Een band zonder velg is niet los te vervangen. Dat is meer moeite dan de band met velg vervangen. Veel hangt af van de breedte van de band. De oude banden (met velg) kon ik er alleen afkrijgen door de band leeg te laten lopen. De nieuwe kon ik er op spanning weer in duwen. (Ik had wel de caravan zo hoop opgekrikt dat het wiel hele maal los was van de grond.

In bezit van van een Rapido Confort
Bezoek ook eens mijn website over mijn tractor

12 sep 2010, 20:39
Profiel E-mail WWW

Betreffende het verwisselen van de banden:
Wat Preuter schrijft over leeg laten lopen her ken ik, maar dat geld alleen voor de kant waar de bomen zitten (links dus). Half vol kreeg ik de nieuwe er tussen. Je moet dus ook altijd een pomp bij je hebben.
Rechts ging bij mij normaal.

12 sep 2010, 23:49
Profiel E-mail WWW

Hallo,
het is inderdaad reeds bij meerdere mensen voorgevallen dat na de zijwand te hebben gebruikt er niet goedd op gelet word en de ganse zijwand pardoes de grond op ligt, dus steeds goed kijken of de vergrendeling goed heeft geklikt , soms kan het systeem wat stroef gaan, wij zelf gebruiken het nooit maar dat is persoonlijke keuze. Dus goed vergrendelen. Wat de banden betreft, normaal ik ken natuurlijk niet de juiste leeftijd van uw wagentje, maar veronderstel dat het wel een alu rapido betreft zou de banden maat 480X 10 moeten zijn, nu deze waren wel enig tijd uit de handel, vandaar werd meestal een 145x10 gebrukt, bandenmaat van mini morris deze zijn echter net iets te breed om er onder te zetten, vandaar dat je ze moet half leeg laten lopen en na plaatsing weer hard blazen. Nu er bestaat sinds kort een nieuwe band 500x10, en naar ik vernomen heb zou die er wel net onder kunnen, alleen is het laadgewicht te beperkt, en bij een klapband is de schade niet te overzien. Persoonlijk rijd ik met trailler maxx 145x10 li 74 dus 375kilo per band en is ruimschoots voldoende.

14 sep 2010, 06:21
Profiel E-mail

Hallo,

Hartelijk dank voor de reacties.
Misschien een hele stomme vraag, maar hoe kunnen we zien of de vergrendeling goed zit? Kan deze er ook vanzelf af gaan? Wij hebben de rapido namelijk 1x opengeklapt toen we hem net hadden en daarna zat ie noet goed. Naar ons idee zat ie daarna stevig vast (kon je hem niet van binnen uit zo openduwen) en sindsdien hebben we hem al zeker 6x in en uitgeklapt wat goed ging en nu opeens valt ie er dus af. Wij zij ook eerlijk gezegd niet meer van plan om die wand open te zetten, maar hopen dat ie dan in elk geval voortaan wel gewoon vastgeklikt blijft. Nog tips daarvoor?

Groetjes Leo en Irma

14 sep 2010, 18:10
Profiel E-mail

Hallo,
normaal als de vier klipsen goed in geklikt zijn kan het niet weg ook al zou er 1tje open gaan zouden de drie anderen het houden, denkelijk was de wand niet volledig ingeklikt , blijft hij ook wel hangen tot je eens wat schuine beweging maakt en dan plof.

14 sep 2010, 19:02
Profiel E-mail

heb ik ook eens voorgehad ik had gezeien op het internet dat je het dak kon openflappen en daardoor is gans de wand er af gevallen :) maar ik weet de oorzaak als je pinnetjes goed ingeklikt zate ligt het eraan dat ze niet waterpas stond :)

15 sep 2010, 13:26
Profiel E-mail

Ondertussen bijna 2 jaar verder en zo juist weer problemen gehad met inklappen. We hebben hem wel 6x opnieuw open moeten klappen voordat ie goed zat.
Toen de rapido opstond zat het muurvast naar ons idee en met het laatste stukje inklappen schiet de vergrendeling eraf en verschuift de hele wand een stukje waardoor de helften niet goed meer op elkaar liggen en de haak er dus niet op kan! We zijn al op zoek naar een export, maar met dit gedoe elke x gaat deze in elk geval weg na de zomer, want dit is geen doen. Iemand nog ideeen om het klappen tijdens deze zomer goed te laten verlopen?

Vorig jaar hebben we de rapido een paar weekenden gebruikt en toen ging het wel vaak goed. De rapido stond ook waterpas vandaag. Onder de 4 vergrendelbeugels zit al een blokje zodat je ze niet meer in kunt drukken en de wand van binnenuit dus niet meer kan openen. Maar met inklappen schiet de wand ds wel uit de vergrendeling?

Gelijk een andere vraag: zijn er ook exports waar die wand los kan? Want de willen we dus niet en waar moeten we dan op letten?

Alvast bedankt weer!

29 jul 2012, 20:19
Profiel E-mail

er zijn geen exports waar de wand van open kan, maar denkelijk zit hij niet goed ingeklikt, het profiel heeft een dubbele werking, het kan open maar tergelijkertijd vormt het een scharnier, en bij het terug zetten kan het zijn dat de wand wel vast klikt, maar de scharnier niet juist in elkaar zit, effe afnemen, goed schoonmaken en dan zal het wel lukken.

30 jul 2012, 14:00
Profiel E-mail
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]