Er vanuit gaande dat je inderdaad een torsieas vering heb.
Op de terugweg over de alpen stond mijn 42CP eens plotseling scheef.
Thuisgekomen heb ik er naar laten kijken en repareren.
Bleek dat een van de twee torsieveren VERBOGEN was.
Ik heb werkelijk geen idee hoe dat gekomen is.
Met moeite hebben ze de verbogen veer uit kunnen krijgen.
Uiteraard zijn ze meteen BEIDE vervangen.
De torsieveren kunnen niet slijten, wel verbuigen door overbelasting (?)
Mijn advies: de tosieveren laten controleren. Om dit te kunnen doen moeten ze gedementeerd worden. Als ze niet verbogen zijn duurt het hele karwei niet meer daan een uurtje.
De torsieveren hebben de vorm van een staaf met een rechthoekige doorsnede. Deze staaf MOET in onbelaste toestand kaarsrecht zijn, d.w.z. niet getordeerd.
Uiteraard, aan het begin van elke seizoen, niet vergeten de askokers door te smeren waarbij het wiel vrij moet hangen om het vet op de goede plek te krijgen. Twee vetnippels per zijde (totaal 4). Drie slagen met de vetpomp is genoeg. Bij vele kilometers per jaar, om de 5.000 km.
Succes,
Francis