|
Het is 15 nov 2024, 05:17
|
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Nieuwe banden, onbekend merk ...
Auteur |
Bericht |
wvdelshout
|
Nieuwe banden, onbekend merk ...
Vorige week naar vrienden in Oost-Duitsland gereden. De bedoeling was om daar onze Rapido op de inrit te parkeren en zo in alle luxe te kunnen slapen. Helaas. Hoewel we veel op weg zijn met onze caravan begaven totaal onverwacht allebei (een half uur na elkaar) onze bandjes het. Flinke rookontwikkeling en totaal kapot. Rubber en canvas zaten als lappen on de velgen heen. Na de tweede klapband konden we dus geen kant meer op. Door de ADAC weg laten slepen naar een garage in de buurt. De opdracht gegeven om er 2 nieuwe banden op te leggen. Omdat het zondag was kon dat alleen maar schriftelijk. Na contact te hebben gehad met onze oosterburen zijn we verder zonder Rapido gereden. Ze zouden bedden in huis opmaken. Na een week de caravan weer opgehaald. Wat ik al verwacht had klopte, er was moeilijk aan banden te komen. Toch was het gelukt zeiden ze. Totaalprijs incl. montage en BTW: € 170,= De banden zien er goed en stevig uit. Thuis aangekomen caravan opengeklapt en gecontroleerd. Gelukkig was er aan de binnenkant niets kapot. Ik heb weleens andere verhalen gelezen. Maar nu mijn vraag: ik had er Michellin bandjes onder zitten die, op het oog, er nog zeer goed uitzagen. Schijn bedriegt dus. De nieuwe banden zijn van Chinese makelij en dat maakt me een beetje wantrouwend. Misschien totaal onterecht ...
Kent iemand deze banden en, nog beter, heeft iemand ervaring hiermee? Hier komen de gegevens:
Merk: Cheng Shin Radial Trailermax 145-R10-74N
Alvast bedankt! Walther van den Elshout Eindhoven
Laatst bijgewerkt door wvdelshout op 10 aug 2009, 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt
|
10 aug 2009, 15:30 |
|
|
chris
Geregistreerd op: 28 maart 2009, 22:49 Berichten: 335 Woonplaats: Haarlem
|
Re: Nieuwe banden, onbekend merk ...
Met nog een X er achter denk ik. Als op internet zoekt, vind je alleen maar Duitse sites van winkels waar het te koop wordt aangeboden. Geen Nederlandse. Een consumenten beoordeling zie ik ook niet zo snel.
Onze Consumentenbond heeft wel andere chinese banden beoordeeld: Kenda en Wanli. citaat uit die test: "Net als in de voorgaande zomerbandentest van 2008 bungelt Wanli samen met de nieuwkomer Kenda Komet onderaan de 185-tabel. Deze Chinese merken schieten zwaar tekort op nat wegdek." Ook bij de winterbanden test staan ze laag in de lijst zie ik. Helaas.
_________________ Van 1988 tot eind 2014 eigenaar van een Rapido Confort uit 1979. Nu een Elddis Odyssey 321. Maar nog steeds Rapido-enthousiasteling ! https://rapido.buzink.nl
Laatst bijgewerkt door chris op 13 aug 2009, 07:31, in het totaal 1 keer bewerkt
|
10 aug 2009, 23:31 |
|
|
rappe_klapper
Geregistreerd op: 10 apr 2009, 20:13 Berichten: 14 Woonplaats: Omg Eindhoven
|
Deze banden zijn goed. Ik heb ze ook onder mijn Esterel. Ze komen uit Thailand als ik het goed heb. Het is zeker geen goedkope chineese meuk. Ze zijn eigenlijk voor lichte trucks en hebben dus een groter draagvermogen.
Kijk maar eens hoeveel play ze zijn.
Ik pomp ze op tot 4 bar. Ze mogen 4.5 bar hebben en liggen erg vast achter mijn auto. Ben er zeer tevreden mee. Ze verkopen ze hier bij ons bij de firma Siba in Uden.
Gr Fred
_________________ Helemaal geweldig zo'n rappe klapper!!!!!!!!!
|
12 aug 2009, 20:28 |
|
|
wvdelshout
|
O gelukkig, dat stelt me weer wat gerust. Dank! Walther.
|
13 aug 2009, 09:54 |
|
|
Fam. Preuter
Geregistreerd op: 28 maart 2009, 20:34 Berichten: 72 Woonplaats: Eindhoven
|
Walther,
Als ik de snelheidsindicatie (140km/h) en loadindex (375 kg) bekijk, zijn deze banden zeer geschikt voor onder de rapido.
Ik mag ook op zoek naar nieuwe banden voor mijn rapido. De banden die er bij mij nu onder zitten gaan maar tot 315 kg. Dat is dus te weinig.
_________________ Gerrit Preuter
In bezit van van een Rapido Confort Bezoek ook eens mijn website over mijn tractor
|
14 aug 2009, 14:22 |
|
|
rappe_klapper
|
Je woont in Eindhoven zie ik. Hier bij ons in Uden zijn ze te koop bij Siba. Ze kosten mij toen ( 2 jaar terug) met opleggen 55 euro per stuk, en ze bevallen me erg goed. Geen probleem met warm worden ( beladen) als je de hele dag in de zon rijd. Zal morgen eens kijken welke loadindex er op staat. Dat meld ik hier wel ff. Gr Fred
|
14 aug 2009, 20:32 |
|
|
rappe_klapper
|
Heb net ff gekeken.
Indicator is 89 tot 91 wat inhoud dat ik 600kg per band mag hebben. Dat is ruim voldoende voor een Esterel Top volume dacht ik zo maar. Snelheidsindicator is ook tot 140.
74 is 375 kg wat voor een rapido denk ik ook wel voldoende is. Gr Fred
|
15 aug 2009, 14:48 |
|
|
Eendrijder
Geregistreerd op: 14 mei 2009, 23:24 Berichten: 30 Woonplaats: Oterleek
|
Ik denk dat deze criteria meer van belang zijn bij auto's, zeker die winterbandentest. Voor onze aanhangerbanden is duurzaamheid en draagvermogen van meer belang. Ik heb goede ervaringen met Cheng Shin en 'Trailermax' onder een autoambulance (andere maat welliswaar). Zo 'onbekend' is dat merk niet, het wordt veel verkocht onder aanhangers.
_________________ Rapido Confort 1979 Citroën 2CV4 SPOT 1976
|
16 aug 2009, 15:47 |
|
|
Marcel
Geregistreerd op: 30 maart 2009, 20:10 Berichten: 39 Woonplaats: gemeente Borsele, Zeeland
|
29 aug 2009, 14:14 |
|
|
rappe_klapper
|
Dit zijn idd ook goede. Die zaten eerst onder mijn bagagewagentje die ik verkocht heb. Nooit geen problemen mee gehad. Onder mijn Esterel zit 13" dus kan ik met die Vredesteins niks. Gr Fred
|
30 aug 2009, 14:36 |
|
|