Met de Rapido naar Schloss Dyck- De FOTOS
Tja, het kan raar gaan. In 2007 hadden wij een Rapido Confort gekocht met dien verstande dat we daarmee kon gaan kamperen bij autosportevenementen die op onze verlanglijst staan en andere vakantietrips. De eerste vakantie was een langweekend in Ruinerwold om daar de oltimerdag is te bezoeken.
De Rapido op zich beviel uitstekend, maar zo als gezegd bij de voorsteltopic, we miste een aparte toiletruimte. Daarom werd de Confort verkocht en kwam er een Export. Helaas door omstandigheden kwam het niet van kamperen en was er zelfs een punt waarop wij ons gedwongen zagen de Export in de verkoopt te doen. Gelukkig ging de verkoop niet door .
Voor wie een beetje bekend is in de autowereld, heeft vast we van het concours d'Elegance op 't Loo gehoord. Dat is al leuk om heen te gaan, maar een aantal jaren terug las ik dat bij onze Oosterburen ook een oldtimerevenement. In de loop van de jaren is "de Classic Days Schoss Dyck" uitgegroeid tot één van de toonaangevende oldtimerevenementen van Europa, waar werkelijk het crème de la crème op oldtimer gebied staat.
Een bezoek aan dit evenement stond gelijk in de top van onze verlanglijst. Ik had al rondgeneusd op het net of er in redelijke buurt een camping was, maar die was niet echt te vinden. Echter kwam ik al stuitte op de website van de Classic Days op een page over een historische camping op het evenemententerrein tijdens de Classic Days. Op een kleinschalige camping was ruimte voor een 20-tal historische caravans.
Begin 2010 was ik te laat om in te schrijven en kreeg ook te horen dat de voorkeur lag bij combinatie's van oldtimercaravan met oldtimertrekauto. Op dat moment reed ik nog in een Nissan 100NX en die mocht echt niet op het terrein blijven staan
Vanaf eind vorig jaar heb ik de website nauwlettend in de gaten gehouden om maar op tijd voor inschrijven te kunnen zijn. Ik was al begonnen met mailen om info te vergaren. De 100NX werd in januari ingewisseld voor een BMW 525E uit 1983. Aangezien de BMW in juli 30 jaar wordt en daarmee zijn oldtimerstatus in Duitsland zo halen, werd meteen positief deze wel toegelaten op het terrein.
In februari werd de inschrijving met de combinatie van Rapido Export/ BMW 525e gedaan en daarna werd het duimen draaien. Maar hoe groot is nu de kans om 1 van de 20 staanplaatsen te bemachtigen op één van de mooiste oldtimerevenementen van Europa. Ik verwachte een grote aanvraag en zag onze kans heel klein in. Daarom uit veiligheid schreef ik naar het naastgelegen klooster, dat voor de Classic Days ook kampeerplaatsen heeft. Deze begonnen wilde graag direct dat de boeking werd vastgelegd. In samenspraak met mijn vriendin werd besloten dat niet te doen en te gokken op positieve verloting van de plekken op de historische camping.
Ik mailde mijn kansberekening naar de Classic Days. De medewerker bleek echter onwijs enthousiast te zijn over de Rapido en verzekerde mij in maart al dat ik een goede kans maakte. In mei werd dat al verder verhoogd met "u kunt er van uitgaan dat u deelneemt". Het bleek dat er nog nooit eerder een Rapido vouwcaravan op het evenement had gestaan.
Halverwege juni kwam het officiële antwoord en werd bevestigd dat de Rapido Export een plekje op de historsiche camping verworven heeft. Onze vreugde is met geen pen te beschrijven.
In het eerste weekend van augustus ( 2 t/m 4) zal onze Rapido Export prijken tussen bijna onbetaalbare klassiekers als een Mercedes 500K, Bugatti's , Jaguars, legendarische autosportwagens.
http://www.schloss-dyck-classic-days.de/