| | |
| Der Klapper schreef: Uiteindelijk heb ik gisteren een bestelling geplaatst bij trailerplus voor deze kabels: Remkabel, rechthoek - 890 mm (buitenkabel) Artikelnummer: A5110.0890 passend op schlegl/bpw/peitz/alko/knott vandaag heb ik (al!) binnengekregen: een KNOTT remkabel met de volgende afmetingen: Buitenkabel 800 mm Binnenkabel 1100 mm
Aansluiting remtrommel: [b]bus 18mmAansluiting remstang: M12 Aansluiting draadeind: M8 [/b] Tja, nu ik aan het vergelijken ben met mijn opgemeten lengte en de geleverde lengte zou dit geen probleem moeten zijn (ik had immers zelf ook 80 cm gemeten) Echter zie ik op de site van een concurrent dat de Alko kabels een andere bus diameter gebruiken, namelijk 14 mm. Dan zou het dus zeker niet gaan passen wanneer er nu Alko kabels onder zitten. De trailerplus site kan dus niet zomaar stellen dat deze universeel zijn toe te passen. Zie ook deze site met maatvoeringen: Alko: http://webshop.masta.nl/index.php/Remwe ... -UITV.htmlKNOTT: http://webshop.masta.nl/index.php/Remwe ... -UITV.htmlWat hier ook opvalt is dat de Alko remkabels andere (tussen) maat voering gebruiken. Wanneer Alko helemaal geen 80 cm heeft dan zou het kunnen zijn dat ik met mijn KNOTT kabel toch de juiste heb. Maar vooralsnog is dat niet zeker. | |
| | |
Wel, nu een update, klapper is uit de stalling en de kabels zijn inmiddels vervangen. Het waren gelukkig de juiste, qua lengte ook helemaal perfect.
Voor de mensen die het ook willen vervangen heb ik de volgende werklijst, al denk ik niet dat je het nodig zal hebben!)
-koop de juiste kabels (die van mij waren van het Merk Knott, Confort matic 1983 onderstel, de dissel van het merk AlKo en de as van ftf) zie ook bovenstaande post.
-draai de wielmoeren een slag los
-krik de caravan rondom op, doe dit door de achterste pootjes uit te draaien en vervolgens de voorkant in het midden op te krikken of met het neuswiel
-verwijder de asdopjes (voorzichtig, deze moeten recht en heel blijven!)
-verwijder de splitpen
-draai de moer los en laat deze op het laaste stukje schroefdraad vast zitten
-trek de trommel los (het werken aan de remmen kan asbest vrijkomen, neem de nodige veiligheid in acht)
-verwijder nu het wiel
-daarna voorzichtig de moer terwijl je het lager een beetje op z'n plek houdt
-trek nu de trommel er verder af en zorg dat het conische lager niet uit de trommel valt
-maak de kabels los van de remgaffel (sleuteltje 13) en van de as (sleutel 19)
-je kunt de kabel nu losnemen van het onderdeel wat de remschoenen naar buiten drukt, het makkelijkste is om een van de remschoenen iets naar buiten te drukken, dan komt het metalen onderdeel helemaal los en pak je de kabel er zo vanaf.
-nu is de hele kabel los en kun je ze verwijderen het kan zijn dat de busjes in de trommel een beetje vastgeroest zitten, spray dan wat kruipolie op de busjes en draai ze er met een tang uit.
-plaats de nieuwe kabels terug, met een beetje (koper)vet op de pasvlakken van de busjes
-haak de kabel weer aan en zet het metalen remonderdeel weer op z'n plek tussen de remschoenen
-duw de trommel weer op de as terwijl je het lager even goed op z'n plek houdt
-schroef de trommel weer vast. Let op: vast is hier al snel te vast, dus draai de moer op z'n plek en zodra deze weerstand gaat geven zit je eigenlijk al te ver. Voel maar aan de trommel of hij soepel loopt zonder speling, beter iets te los dan iets te vast!
-zet de splitpen terug
-druk het kapje weer netjes op z'n plek (eventueel met een hamertje en een plankje ertussen)
-plaats de wielen weer terug (zonder vet op de wielbouten!)
-monteer de remkabels aan de as en aan de remgaffel
afstellen van de remmen kun je als volgt doen:
-trek de remhevel nu in de eerste 'klik'
-stel de kabels nu gelijkmatig af zodat de beide wielen evenveel aanlopen, ze hoeven maar minimaal aan te lopen
-trek nu de remhevel in de tweede klik, voel nu aan de wielen of ze ongeveer evenveel weerstand geven stel het eventueel een beetje bij
-trek de remhevel nu in de derde klik, voel nu of de wielen beide totaal geblokkeerd zijn.
-zet de remhevel weer helemaal los, en verzeker jezelf ervan dat beide wielen niet meer aanlopen en herhaal bovenstaande stappen nogmaals
-borg de remkabels door de twee moeren tegenelkaar aan te draaien
-zet de klapper weer op z'n wielen en draai de wielmoeren kruislings vast
Klaar ben je!
-Plaatjes:
Asborging:
http://www.2cv6.nl/fotos/upload/Files/R ... orging.jpgTrommel los:
http://www.2cv6.nl/fotos/upload/Files/R ... iet%29.jpgNieuwe en oude kabel:
http://www.2cv6.nl/fotos/upload/Files/R ... 0Knott.jpg