Na lang zoeken eindelijk een ontroerend mooie Confort gevond
Al en paar dagen geleden heb ik dit forum gevonden en de zoekfunctie heb ik al sindsdien zowat gemarteld om zoveel als mogelijk info te vergaren over de nostalgische Rapido vouwcaravan. Allerhande 2dehands sites werden wekenlang in de gaten gehouden en dan ... geheel onverwacht ... op enkele kilometers van mijn woning, een vage advertentie van en Rapido vouwcaravan. Onmiddellijk toegehapt, zonder de boel grondig te inspecteren, centen overhandigt en aanpikken die handel. Thuisgekomen razend benieuwd wat ik onder het dekzeil zou vinden. Maar de verkoper garandeerde me dat alles compleet was en werkend. En de verkoper zag er een faire kerel uit, en ik had dat gekende 'goed gevoel'. Nette woning, proper tuintje, strak gazonnetje, dus ik had al zo'n goed vermoeden dat het met de Rapido ook wel snor zou zitten.
Soit.
Thuis aagekomen, voorzichtjes en volgens de youtube filmpjes en de handleiding erbij, de Rapido Confort opengevouwen. Ik stond versteld van de eenvoud én het vernuft van dit knap staaltje puzzelwerk. Alles past netjes, klopt logisch, zit als gehouden en blijkbaar is elk hoekje, elke vierkante centimeter, elk knopje, elk scharniertje, benut voor wel iets ...
Ik heb een app op mijn smarthone die ineens dienst doet als waterpas om de boel lekker vlak te zetten alvorens de panelen open te vouwen. We doen het voorzichtjes en trachten niks te forceren, niks bruut te doen, maar easy ... En na een 20-tal minuten stond de Rapido in al zijn glorie in de voortuin te pronken. Ontroerend mooi ...
De gordijntjes origineel, het zwenklampje origineel, het o zo typische ietwat muffe geurtje, ... ik stel me luidop de vraag: how retro can you get. Ik was op slag verliefd en ben enorm gecharmeerd.
Voorheen sliep ik in een daktent op weekendjes uit. Maar de Rapido is véél comfortabeler dan zo'n daktent en het is niet zo'n lomp ding dat je achter je aan sleurt. Ik ben redelijk gewend van iets te trekken en jaarlijks trekken we naar Italië onze 1,4 ton wegende boot. Loopt soepel, zo'n boottrailer, maar je voelt heus wel dat je een dik ton achter de wagen hebt en dat vergt dus een aangepaste rijstijl. Het is dan 1.200 km tuffen aan zo'n 100 km/uur en heel goed anticiperen op het verkeer. Het viel me op dat ik helemaal niet de indruk had 'iets achter me aan te hebben' toen ik met de Rapido op stap was. Ik voel r echt niks van! Tof!
Thuis aangekomen, waren de kids dol enthousiast en al snel werden de Rapido hun clubhuis. Fun!
Een grondige wasbeurt was niet nodig, maar toch wil ik alles smetloos. De geleiders, de kastjes, de scharniertjes ... alles is er en werkt zoals het zou moeten werken. Opgelucht en reuzeblij! Dus de wanden grondig gepolierd en in de wax gezet, de gordijntjes en bedhoesjes de wasmachine in, de binnenkant met dethol aangepakt en weg is die muffe geur. De scharniertjes ingespoten met teflon spray, de trekhaak en dissel met de verpomp van nieuw vet voorzien en zonet nog een to do lijstje opgesteld:
- lampje inspecteren boven eettafeltje,
- electriciteit eens nalopen, maar daar ken ik geen snars van,
- ijskast onder handen nemen, werking controleren,
- lagers wielen ontvetten en van vers lagervet voorzien (wielen maken geen grommend geluid en hebben geen speling op de as, dus lagers zijn nog in orde),
- frame, chassis in de rustoleum zetten of ander roestwerend product,
- velgjes opschuren en opfrissen met zinkspray,
- slotje deur nakijken ... sleutel heb ik niet,
- slotje van reservewiel halen, nieuw molleslotje eraan ... sleutel heb ik niet ...
- schroefdraad op de draaipootjes van vet voorzien,
- darmen gasleidingenvervangen,
- darmen waterleiding afvoer en naar voetpompje vervangen,
- eventueel trekhaak aanpassen ... achter en Land Rover Defender terreinwagen hangt de Rapido serieus te laag ...
Genoeg geluld, hier wat vlug vlug henomen foto's ... updates van de klusjes volgen met foto's. En tips & trics zijn uiteraard welkom.