|
Het is 14 nov 2024, 18:10
|
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Auteur |
Bericht |
hansgreet
|
torsiveren golf 340
ik heb een golf 340 van 1989 daar mijn caravan iets zakt door de torsiveren dit is nog oud sisteem met smeer nippel en ronde as weet iemand of de torsistang as kan stellen ,daar er een bout aan de arm zit bijvoorbeeld tandje kan verzetten ,bout los draaien as iets naar benenen en bout vast zetten zodat caravan iets hoger komt testaan!!!
|
28 maart 2015, 15:24 |
|
|
Wolf
|
Re: torsiveren golf 340
Hé, dit interesseert me ook. (ik heb nml. hetzelfde systeem) Wel geen antwoord op je vraag maar: hoe weet je dat je caravan iets doorzakt? Wordt er "ergens" een minimum afstand tussen as en chassis vermeld?
_________________ - Rapido Golf 380 van 1993: - Pedal Power Deep Detachable: - Lowa bottinnen.
|
06 apr 2015, 10:51 |
|
|
hansgreet
|
ik heb na gevraag over de torsi maar kan niet bij gesteld worden ,als hij gezakt is kun je merken als je het wiel er af haald en de torsie arm makkelijk op en neer kan halen ,of nieuwe as er onder maar dan met rubber torsie ,maar mischien kan je nieuwe staafjes in zetten als ze nog tekoop zijn ,maar veel vet in doen, als hij droog loopt breken ze af ,als de nippel verstopt is los draaie en met ijzer draadje door prikken want dan is het vet op gedroogd .
|
14 apr 2015, 09:54 |
|
|
Wolf
|
beankt voor je reactie. juist terug van een vakantie en morgen gaat er een wiel af, ik ben curieus. De as wordt hier voldoende voorzien van vet. Ik zie evenwel niet in dat een rubberentorsie beter zou zijn.
_________________ - Rapido Golf 380 van 1993: - Pedal Power Deep Detachable: - Lowa bottinnen.
|
17 apr 2015, 18:56 |
|
|
Wolf
|
Wiel verwijderd en die torsiearm is onmogelijk 1mm op te heffen.
|
18 apr 2015, 15:55 |
|
|
okapi
Geregistreerd op: 23 apr 2009, 20:27 Berichten: 54 Woonplaats: Veenendaal
|
Beste Hansgreet en Wolf,
Het kan best zijn dat je torsieveer wat doorgezakt is. En ze zijn NIET in- of verstelbaar. De torsie veer bestaat uit twee bladen die samen een vierkante doorsnede hebben. Aan elke eind zijn de twee bladen aan elkaar gelast. Wat kan gebeuren is dat een of beide lassen gebroken zijn (de veer wordt dan slapper en de caravan staat wat lager). Of de veer is compleet vervormd.
Ik heb het tweemaal aan de hand gehad met mijn Rapido 42 TC. Toen ik hem kocht, 9 jaar terug, stond ie horizontaal (in dwars richting). Na twee jaren en over de Gothard gegaan te zijn, merkte ik op dat ie scheef stond (in dwars richting). Bij Holtkamp een nieuwe torsieveer in laten zetten - geen AL-KO origineel want, volgens Holtkamp, "die zijn zo duur". De oude veer was flink vervormd. Een paar jaar later stond mijn caravan weer scheef. Nu bij Cluistra in Veenendaal laten repareren. De las aan een zijde was gebroken. Bij Cluistra werken ze alleen met originele onderdelen, dus een echte AL-KO veer ingezet. Zo duur was ie ook weer niet! Sindsdien geen probleem meer.
Jaarlijks, aan het begin van het seizoen, moet elk vetnippel (twee links en twee rechts) met drie slagen van de vetpomp gesmeerd worden. Niet meer en niet minder.
In heb trouwens ook twee nieuwe AL-KO schokdempers gemonteerd. Aan het AL-KO chassis zijn er twee montagegaten aanwezig. Als je het voorste gat gebruikt, dan is de werkingshoek van de schokdemper gunstiger.
Ben benieuwd wat je vind. met vriendelijke groet.
_________________ Okapi Hef CP42T http://www.rohr-benelux.com http://www.lequeuxgenea.eu
|
07 mei 2015, 15:04 |
|
|
tomruevel
|
Hoi allemaal, we hebben een verglijksmogelijkheid. Een antaal jaren met een Rapido Club 42CP rondgreden en nu met een Trigano Silver 420. Rapido met een staaltorsieas en de Trigano met een rubbergveerde as. En nog de caravans van mijn ouders, een Dtehleffs Campr 395HK t.o. Hobby Excellent 410SFe. Dethleffs op rubber, Hobby op staal. De staaltorsieas veert veel soepler, ook houden de banden beter kontakt als er kleine oneffenheden op elkaar volgen. De riibbergeveerde as reagert veel te traag en ongelovelijk stroef. En dat gaat zich natuurlijk ook overdragen in der auto. Dus, als er een keuze zou zijn, liever een staaltorsieas. Het enige wat heel belangrijk ist bij een staaltorsieas in een Rapido zijn goed werkende schokbrekers. Anders veeren der wielen te sterk/te licht in en die wielbak gaat stuk. Bij den rapido is er ongelovelijk weinig ruimte voor het wiel.
_________________ Groetjes Thomas&Rüdiger
We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)
|
11 mei 2015, 21:21 |
|
|
Wolf
|
bedankt voor de info, maar onze Rapido(met staalveren) heeft geen schokbrekers.
|
21 mei 2015, 16:47 |
|
|
hansgreet
|
ik kom even terug op het monteren van schok brekers daar ik vaste torsie as heb ,ronde as met bevestiging links en rechts aan de caravan met daar aan de torsie erm ,mijn vraag waar moet je dan de schok brekers aan vast maken ,mischien de genen die het heeft gedaan even als mogenlijk een foto kan maken zo dat mensen een idee hebben die ook torsie assen hebben en war voor schok brekers je nodig heb???? ben benieuwd naar de reachtie,s
|
08 jul 2015, 11:44 |
|
|
tomruevel
|
Hallo allemaal, bijgevoegt een foto van onze Club 42. Heelaas is de bovenste befestigung niet te zien. Het is gewoon een gat in de langsligger van het onderstel. De schokbrekers zijn de Octagon modellen van ALKO in de passende kleur = afhankelijk van het gewicht van de caravan
_________________ Groetjes Thomas&Rüdiger
We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)
|
08 jul 2015, 17:14 |
|
|