Het is 21 nov 2024, 23:20

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
reservewiel onder de caravan 
Auteur Bericht

Bericht reservewiel onder de caravan
Beste mensen,
om de kogeldruk wat te verminderen (ik vind de kogeldruk nogal fors bij mijn club 31 caravan)
zou ik het reservewiel wel onder de caravan kwijt willen.
Aangezien de gehele caravan nogal laag op zijn pootjes staat zou er toch een manier kunnen zijn?
Een alko reservewieldrager zou passen? Anders een reservewielkooi van een peugeot oid?
Heeft er iemand ervaring of een ander idee?

gr marcel Rapido 31tdl 1998

14 sep 2015, 13:55
Profiel E-mail

Bericht Re: reservewiel onder de caravan
Beste marcel,

Ik ben ook in het bezit van een club 31 tdl, ik vind ook dat de kogeldruk hoog is, het reservewiel onder de caravan is volgends mij niet mogelijk hij is veel te laag aan de achterkant.
En daar bij komt dat je ook het asgewicht in de gaten moet houden maxi 850 kg en daar kom je heel snel aan jammer genoeg.
Je kan wel denken aan een fietsendrager achterop, daar kan je wel je reservewiel op zetten is wel zonde van de plaats ik heb daar mijn stoelen op gezet zodat we onderweg gewoon in de caravan kunnen zitten zonder dat we wat weg moeten halen.
Mocht je toch een goede oplossing hebben hoor ik dat ook graag van jullie.
met vriendelijke groet
Arthur

13 feb 2016, 16:41
Profiel E-mail

Als contragewicht kan je al het toilet vullen. Ook het slim inpakken van bv de voortent helpt al. Zware spullen ook in de toiletruimte plaatsen.
De gasfles gaat al bij ons in de auto en dus ook al niet in de disselbak. Het gevaar bestaat dat mensen de caravan zwaar beladen en de auto zélf vergeten. Dan raakt de balans weg.
Laadvermogen is 230 kg dus daar zit het probleem niet.
Het achterdeel van de onderkant loopt iets schuin naar boven dus ik zat te denken om daar iets te maken, net zoals bv een VW Caddy of Peugeot reservewielkooi/houder. Desnoods een (hele)grote vleugelmoer met een steun onderin de keukenkast?
In mijn vorige caravan had ik het reservewiel gewoon los op de grond bij de deur van de caravan. Een resevewielhouder die je aan de linkerzijde moet loshaken is levensgevaarlijk langs de snelweg! Dit soort Alko zie ik wel eens en het verbaasd mij.
Als de caravan weer uit de stalling is ga ik weer eens brainstormen en wellicht krijgen we nog wat reacties?
Ik ga dan ook kijken of de krik van de auto (ook) bruikbaar is voor de caravan..........
gr marcel

14 feb 2016, 21:41
Profiel E-mail

Beste,

Ik worstel ook al lang met hetzelfde probleem.

Bij mij gaat voorlopig ook nog alles wat zwaar is in de auto (reservewiel, voortent, palen, skottelbraai en gastankje).
De toegelaten 850 kg zijn snel bereikt! Niet uitgaan van het theoretisch opgegeven gewicht en daarbij optellen wat je er allemaal inzwiert. Gewoon eens op een weegschaal staan geeft een heel ander resultaat (en tegenvallend). Ik begrijp trouwens niet waarom met bij de technische keuring niet het huidige gewicht afleest en ter informatie meedeelt aan de eigenaar. Men rijdt daar over de weegapparatuur!

Wat m.i. zeker niet kan is het reservewiel onder de caravan. Het Alko-geval kan niet vanwege te weinig plaats en de vermelde kooien à la Peugeot zouden te laag komen. Je moet eens bekijken wat de achterkant van je caravan doet, als de wielen juist een flinke snelheidsdrempel gepasseerd zijn. Of als je een veerboot op- of afrijdt. Dan wordt het probleem snel duidelijk.

Mijn laatste hersenspinsels gaan nog altijd in de richting van een licht fietsenrek dat tegen de achterkant van de toiletruimte komt. Het reservewiel daarop monteren, maar in de ruimte tussen het fietsenrek en de achterwand. De campingstoelen en tafel zou ik dan gewoon op het fietsenrek plaatsen.
Wat mij nog tegenhoudt is dat:
1° de gewichtsverhouding L - R niet zo best meer zal zijn. Ik heb links het toiletgedoe, daar heb ik dan ook nog de watertank bijgebouwd en tenslotte is daar die hoge kast die flink vol zit.
2° het achterraampje bij ons liefst vrij blijft. Tijdens de pauzes bij lange ritten gooien wij dat open. Dat is dan onze uitvalsbasis voor een staand buffet! Heerlijk toch, eens flink de benen strekken. Ik heb datzelfde raampje nu zo gemaakt dat we het niet alleen kunnen open klappen, we kunnen het nu ook gewoon opzij schuiven. Dit heeft het grote voordeel dat ik er niet meer met mijn kop tegenaan kan stoten. Het reservewiel en de stoelen zouden deze mogelijkheid dwarsbomen.

Groetjes,

Jef

19 feb 2016, 15:07
Profiel E-mail

Dat is helemaal geen verkeerd idee. Het reservewiel op of tussen het fietsenrek.
Extra ballast achter de as van de caravan hou ik niet zo van. Dan gaat de caravan "wiebelen" en dat lijkt mij niet wenselijk.
Ook hoor ik wel dat 60kg op de trekhaak zelfs prettig kan zijn. Ondertussen heb ik wel al hulpveren geplaatst.....
Onze Suzuki hing toch al ver door met mensen achterin.
Houden we elkaar op de hoogte?
gr marcel

20 feb 2016, 00:24
Profiel E-mail
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]