Het is 18 nov 2024, 17:20

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Esterel Supermatic 
Auteur Bericht

Bericht Esterel Supermatic
Wij zijn binnenkort eigenaar van een Esterel Supermatic uit 1987.
- Wie heeft nog folder materiaal voor ons en/of technische documenten.
- Daarnaast zou ik graag willen weten of er ook een handleiding aanwezig is m.b.t. openklappen en hoe de kastjes tijdens de rit moeten staan.

Wij hadden voorheen een Rapido klapcaravan en nog een paar kastjes over.
- Kunnen deze kastjes in de wanden van een Esterel gemonteerd worden of moet je van de wanden af blijven?
- Heeft iemand ook ervaring met een Omnistore of Fiamma zonneluifel gemonteerd aan de zijkant van het dak?
- In de Supermatic 42 versie zit naast het 2 persoonsbed een een soort L bank met een tafeltje er tussen. Door het maken van een uitschuifplateau kan je er een 2 persoons bed van maken. Foto kan ik mailen is te groot om hier te plaatsen. Heeft daar ook iemand tips voor.

Alle informatie is welkom! Alvast hartelijk dank, veel kampeerplezier en fijne avond!

Ingrid

11 jun 2010, 19:40
Profiel E-mail

Bericht Re: Esterel Supermatic
Ingrid schreef:
Wij zijn binnenkort eigenaar van een Esterel Supermatic uit 1987.
- Wie heeft nog folder materiaal voor ons en/of technische documenten.
- Daarnaast zou ik graag willen weten of er ook een handleiding aanwezig is m.b.t. openklappen en hoe de kastjes tijdens de rit moeten staan.

Wij hadden voorheen een Rapido klapcaravan en nog een paar kastjes over.
- Kunnen deze kastjes in de wanden van een Esterel gemonteerd worden of moet je van de wanden af blijven?
- Heeft iemand ook ervaring met een Omnistore of Fiamma zonneluifel gemonteerd aan de zijkant van het dak?
- In de Supermatic 42 versie zit naast het 2 persoonsbed een een soort L bank met een tafeltje er tussen. Door het maken van een uitschuifplateau kan je er een 2 persoons bed van maken. Foto kan ik mailen is te groot om hier te plaatsen. Heeft daar ook iemand tips voor.

Hallo Ingrid,

Je bericht al een tijdje gezien, maar daar wij een nieuwer type hebben, nog niet gereageerd. Gezien reacties nog even uitblijven hierbij onze ervaringen:
Wij hebben een Esterel topvolume 39U uit '97. In het dak zitten de bovenkastjes, waardoor wij een hoog dak hebben. Wij hebben hier een caravanstore aan gemonteerd. De buitenrails voor de luifel hebben we (net onder de rails van de voor- en achterwand aan de binnenzijde van het dak), aan beide zijden van het dak vast gepopt en gekit in een metalen versterkingsplaat. We hebben dus nu een etuiluifel van 3.60 met 2 losse zijwanden, heerlijk om te trekken, je bent zo ingepakt. Wel wordt het dak een stuk zwaarder om open te klappen. We gaan graag naar campings zonder afgebakende plaatsen, zodat aan de voorzijde de voortent gezet kan worden en aan de achterzijde de luifel. De rails die dan in de voortent valt, gebruiken we dan met de organiser, die je zo in de rails schuift. Kortom wij zijn erg tevreden!

Wat betreft de kastjes. Als ik kijk naar de stevigheid van onze wanden, dan zou ik ze er niet rechtstreeks aan hangen. Misschien is het een idee, om een achterplaat te maken in de grote van de kast en die te verlijmen en te schroeven in de wand. De krachten worden dan verdeeld, al zou ik dan nog steeds geen zware artikelen in het kastje doen. Wel moet er voldoende ruimte zijn om de zaak in te kunnen klappen zonder de wanden te beschadigen door de verdikking van de gemonteerde achterplaten.

Wij hebben een rondzit achterin, welke we hebben omgebouwd tot vast bed met latten bodem en een grote lade eronder (bergruimte....altijd te weinig...).
De latten bodem en de lade kunnen er zo uit en te tafel weer terug, zodat de rondzit zonder moeite kan worden hersteld. Altijd handig als we met meerdere caravans een weekendje weg gaan.

Mocht me nog iets te binnen schieten zal ik het vermelden.

Succes!!

Gr. Jan

[color=#BF0000]Ervaring met een Rapido Orline 34S (1990) en een Esterel 39U (1997) en een Rapido Club 42CP uit 1994 en vanaf 2017 onderweg met een Bedford CF280 97560TU Pioneer uit 1979.[i][b][b][i][color=#BF0040]

21 jun 2010, 17:40
Profiel E-mail
Bericht Re: Esterel Supermatic
Extra kastje ophangen in een Caramatic of een Supermatic is geen probleem.
Let hierbij wel op waar je de schroeven gaat boren. In de wanden zitten verstevigingslatten op bepaalde plaatsen zoals rond de ramen. Ook bovenlangs zit zo'n lat. Hou daarom de hoogte van de schroeven gelijk aan de hoogte van de schroeven van de hangkastje boven het keukenblokje. Dan zit je goed. De kastjes kune je onder het grote bed leggen tijdens transport, daar is ruimte voor maximaal 2 kastjes. Dus je kunt 1 extra kastje meenemen. Onder de kleine bed is geen ruimte genoeg voor een extra kastje of je moet al een kastje maken die kleine dus korter is zodat deze onder het kleine bed past. Verder heb je geen mogelijkheden om extra kastjes te transporteren in de Esterel.

Christiaan
Esterelclub Europa

P.S.
Folders en handleidingen heb ik. Deze komen of staan reeds als download op mijn Esterelforum.

16 jan 2011, 11:41
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]