|
Het is 16 nov 2024, 22:36
|
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Auteur |
Bericht |
Heinootje
Geregistreerd op: 30 aug 2009, 11:31 Berichten: 9
|
krik
Wat wordt er geadviseert om als krik te gebruiken? potkrik, schaarkrik, Alko-krik of het Ko-jack systeem? Dit gezien de kleime ruimte tussen chassis en grond
|
29 aug 2010, 10:52 |
|
|
chris
Geregistreerd op: 28 maart 2009, 22:49 Berichten: 335 Woonplaats: Haarlem
|
Re: krik
Je gebruikt de pootjes toch als krik?
_________________ Van 1988 tot eind 2014 eigenaar van een Rapido Confort uit 1979. Nu een Elddis Odyssey 321. Maar nog steeds Rapido-enthousiasteling ! https://rapido.buzink.nl
|
30 aug 2010, 20:49 |
|
|
tomruevel
Geregistreerd op: 15 jun 2009, 09:48 Berichten: 138
|
Re: krik
Hoi, pootjes!!!!! Nooit, zijn ze niet voor gemaakt. We hebben een antaal krikken door. Schaarkrik werkt wel, maar is in het begin meoilijk omhoog te draaien, als ie nog bijna plat zit. En krik zoals op werkplaasten, met wieltjes erorder doet het best. Maar meesjouwen. We hebben nu dit: http://www.camperpoint.de/index.php?page=Thread&threadID=4871&highlight=ballonwagenheberDik tevreden.
_________________ Groetjes Thomas&RĂ¼diger
We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)
|
30 aug 2010, 23:10 |
|
|
chris
Geregistreerd op: 28 maart 2009, 22:49 Berichten: 335 Woonplaats: Haarlem
|
Re: krik
Die balonnen ken ik, daar zetten ze gekantelde vrachtwagens mee rechtop. Wat ben je van plan? Ik heb een Confort en doe het altijd (nou ja, alleen als het nodig is) met de pootjes. Maar een Confort is ook een stuk lichter dan een Hefdak. Het gaat prima als je ze een beetje gelijkmatig opdraait op een niet te ruwe ondergrond (plankje b.v.). Het staat zelfs zo in mijn handleiding uit 1979 (zie mijn website onder Techniek - Chassis).
_________________ Van 1988 tot eind 2014 eigenaar van een Rapido Confort uit 1979. Nu een Elddis Odyssey 321. Maar nog steeds Rapido-enthousiasteling ! https://rapido.buzink.nl
Laatst bijgewerkt door chris op 31 aug 2010, 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt
|
30 aug 2010, 23:31 |
|
|
tomruevel
Geregistreerd op: 15 jun 2009, 09:48 Berichten: 138
|
Re: krik
Hoi je weet maar nooit. Op die ballon kwam ik omdat de schaarkrik toch een relativ onstabile oplossing is. Ik moest bijna onder de caravan gaan liggen om de slinger te kunnen draaien. Op de ballon wiebelt de caravan ook ietsje. Maar dat ie afschiet......ik denk van niet.
_________________ Groetjes Thomas&RĂ¼diger
We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)
|
31 aug 2010, 09:39 |
|
|
Rappifan
Geregistreerd op: 02 sep 2010, 13:17 Berichten: 17 Woonplaats: Breda
|
Re: krik
Beste Heinootje en alle andere Rapidolovers,
Ik ben ook nieuwsgierig. Op dit moment heb ik een potkrik en een opzetstuk zodat het chassis er niet af kan glijden. Ik overweeg ALKO-steunbeugels te (laten) plaatsen en een ALKO-krik aan te schaffen.
Graag meer reacties op dit thema!
groet
Manuel
_________________ Rappifans weten wat het is om uit hun dak te gaan.
|
02 sep 2010, 15:00 |
|
|
okapi
Geregistreerd op: 23 apr 2009, 20:27 Berichten: 54 Woonplaats: Veenendaal
|
Re: krik
Toen ik 10 jaar geleden mijn hef gekocht heb, heb ik direct de AL-KO steunen en dito krik gekocht en geplaatst. Als je de caravan aangekoppeld laat, is ie zeer stabiel en makkelijk te krikken.
Omdat ik een torsieas heb, moet ik deze ook ieder jaar doorsmeren. Dus met de AL-KO krik opkrikken, dan houten blok onder de as voor mijn veiligheid en 3 slagen van de vetpomp per nippel. 2 nippels per zijde. Zo komt het vet waar die hoort. Als je de caravan niet opkrikt, komt het vet niet waar die hoort.
_________________ Okapi Hef CP42T http://www.rohr-benelux.com http://www.lequeuxgenea.eu
|
30 sep 2010, 09:28 |
|
|
rapipro
Geregistreerd op: 14 apr 2009, 07:26 Berichten: 6
|
Re: krik
Even een korte reactie,
wij gebruiken een alko krik plus aanpassingen ( zin steuntjes) op het chassis.
past prima, geeft (gevoel van) degelijkheid, verhindert mogelijk weggijden van krik onder chassis,
groeten,
Pieter.
|
24 aug 2011, 11:49 |
|
|
huubenmaria
Geregistreerd op: 24 maart 2009, 22:03 Berichten: 30
|
Re: krik
Hoi, Wij gebruiken al 10 jaar z'on garagekrik. Is inderdaad wat groot/zwaar. Deze hebben we in de auto liggen . Hebben 1 keer deze nodig gehad vanwege een klapband . Kan hem zo onder de caravan schuiven geen probleem . Tevens op plekken waar de caravan op een schuine plaats staat voor het wiel op te vullen.
|
24 aug 2011, 22:02 |
|
|
Christiaan
|
Re: krik
De uitdraaipoten van een hefdak zullen van een zwaardere kwaliteit zijn als van een Confort. Deze zijn echter nooit bedoeld om als krik te gebruiken. Je zult niet de eerste zijn die op die manier zijn uitdraaisteun naar de kloten helpt. Ik gebruik daarvoor gewoon de krik van mijn auto (schaarkrik) en hoef zodoende niets extra's mee te slepen wat je waarschijnlijk nooit nodig zult hebben. Zolang ik met een Esterel onderweg ben (meer dan 10 jaar) of met een aanhangwagen (meer dan 30 jaar) heb ik nog nooit een wiel hoefen te vervangen. Zolang je de banden in een goede konditie houdt (regelmatig vervangen en de juiste spanning) zullen de meesten van ons waarschijnlijk nooit een lekke band krijgen. Voor diegene die geen schaarkrik bij hun auto hebben maar een speciaal voor die auto gemaakte krik adviseer ik om gewoon voor de goedkoopste en makkelijk mee te nemen oplossing te kiezen. Hier zijn al enige voorbeelden genoemd waaruit een ieder zijn keuze zou kunnen maken.
Christiaan
|
25 aug 2011, 23:04 |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|