|
Het is 23 nov 2024, 18:13
|
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
|
Pagina 1 van 1
|
[ 4 berichten ] |
|
Auteur |
Bericht |
Agnes
|
aardlekschakelaar
Ik heb een Rapido Club 31 van 2001 en ik hoorde van het bedrijf die mijn caravan na heeft gekeken dan er geen aardlekschakelaar in zit. Nou vraag ik me af..... is dat zo en als die er niet in zit heb ik die dan echt nodig??????? Zo'n aardlekschakelaar aanbrengen kost me plm. € 65,00. Voor de rest is m'n caravan (op wat kleinigheden na als nieuwe handvaten etc.) goedgekeurd en ie weer jaren mee!!!
|
12 nov 2010, 09:29 |
|
|
gilbert
|
Re: aardlekschakelaar
De aarlekschakelaar, komt meer en meer voor in de nieuwe caravans, het is wel veilig, want niet alle campings hebben een veilig electra net, zie vooral dan oudere instalaties, komt nog redelijk veel voor in Spanje bv. Ik persoonlijk heb er ook geen, het is trouwens ook niet verplicht op een caravan, het is zo als je het zelf aan voelt, veilig is het in ieder geval zeker wel. Bedenk even dat je een verlies zou hebben door een draad die niet meer goed geisoleerd is, zo kan de caravan onder stroom komen te staan, als dan ook het net waar je op aansluit niet beveiligd is, en je staat met de voeten in het natte gras, kan je de rest wel zelf bedenken. Maar nogmaals is niet verplicht, in Belgie altans niet.
|
12 nov 2010, 18:55 |
|
|
okapi
Geregistreerd op: 23 apr 2009, 20:27 Berichten: 54 Woonplaats: Veenendaal
|
Wat minstens even belangrijk is, is te zorgen dat de metalen delen (chassis, opbouw, metalen wastafel) verbonden zijn met de aard draad van de voedingskabel. Ben vorig jaar een (jonge) kamper in Frankrijk tegengekomen waar dat niet het geval was. Elke keer bij het instappen een lichte schok ondanks de aardpen die meneer uit nood geslagen had. Ik heb voor hem de verbinding goed gemaakt. Prompt sloeg de aardlek van de camping voedingskast uit. Meneer had inderdaad slechte doorvoeren (draden door een wand) en de draad isolatie was doorgesleten - je kunt dan lang zoeken naar de fout. En inderdaad, een echt ongeluk (electrocutie) ligt op de loer. Dit is geen geintje !!! Dus tenminste je metalen delen verbinden met de aarddraad van de voedingskabel (is trouwens zeker verplicht bij 230 Volt installaties). Een aardlek schakelaar moet je dan zien als een verzekeringspremie. succes Francis van der Linden
_________________ Okapi Hef CP42T http://www.rohr-benelux.com http://www.lequeuxgenea.eu
|
20 maart 2011, 17:37 |
|
|
Christiaan
|
Moderne camping hebben meestal een aansluiting die beveiligd is met een aardlekschakelaar. In de landen rond de Middelandse Zee lopen vooral de ouder campings wat dit betreft achter. De meeste caravans van voor 2000 hebben geen aardlekschakelaar. Een aardlekschakelaar koop je op marktplaats al voor 20 euro en inbouw is eenvoudig. Zelf heb ik ook geen aardlekschakelaar in mijn caravan zoals zovele met mij. De meeste ongelukken gebeuren echter met de gasinstallatie welke vooral bij Nederlandse caravans zeer gebrekkig is vanwege het ontbreken van een verplichte gaskeuring bij ons. (helaas) Wanneer worden ze hier een wakker en wordt dit verplicht?
|
22 apr 2011, 12:39 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 4 berichten ] |
|