Re: in en uitklappen Esterel
Als Esterelexpert en forumeigenaar van de website van de Esterelclub kan ik je geen foefje noemen om een esterelmet minder problemen op te zetten. Ik heb welliswaar al eens een Esterel gezien met een hydraulisch hefsysteem merk eigenbau maar dat is denk ik ook geen optie en waarschijnlijk kost dit ook meer dan dde waarde van de esterel.
Het kan echter zijn dat je gasveren niet al te best meer zijn waardoor het allemaal wat moeilijker gaat dan het zou moeten, normaal gesproken kan een tengere vrouw zelfs een esterel alleen opklappen. Ik weet echter niet hoe oud jouw Esterel is en wat voor type. Een TopVolume gaat wat zwaarder dan een normale Caramatic, logisch ook want een TopVolume heeft een hoger dak met daarin kastjes die vaak ook nog ingeruimd zijn.
Het monteren van zwaardere gasveren is ook een optie. Bij een 34er Caramatic zijn doorgaans 700 Newton veren gemonteerd en bij een 39er Caramatic meestal 900 Newton. Deze gasveren zijn nog steeds nieuw te krijgen met zelfs 1100 Newton.
1100 Newton zou ik bij een 34er echter niet aanraden, dit zou schade kunnen geven aan de wanden omdat er dan veel te veel krcht op komt, maar 200 Newtom meer als wat er nu op zit is geen enkel probleem. Bij interesse geef ik graag een adres waar je deze kunt krijgen. (is weel een Duitse firma, maar zeer goedkoop).
Rijden met een opgeklapte caravan is mogelijk, echter volgens Esterel met een maximale snelheid van 40 Kmh op een verharde weg. Op onverhard niet harder dan stapvoets, dus verplaatsen op een camping in opgeklapte toestand geen probleem.
Maar zoals hierboven ook al is gezegt, op een camping is altijd genoeg hulp te krijgen, we zijn per slot van rekening 1 grote familie.