Het is 22 nov 2024, 07:16

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
in en uitklappen Esterel 
Auteur Bericht

Bericht in en uitklappen Esterel
Hallo Ik ben Mar en heb een vraagje over de Esterel klapcaravan. Sinds kort ben ik alleen komen te staan en ik heb wat moeite met het uitklappen van de caravan alleen. is er een foefje voor? of kan ik met uitgeklapte caravan ook rijden? Ik zou het vreselijk vinden om hem weg te doen maar daar ik een stoma heb en de druk van het opzetten toch op mijn buik terechtkomt en een breuk niet onwaarschijnlijk is moet ik wel een oplossing vinden. Of een foefje of uitgezet en wel de weg op of hij moet helaas weg. Dus Help?

Bij voorbaat dank voor jullie antwoord ik ga er trouwens woensdag mee rijden.
thanks Mar
mar_wig_redrebel@hotmail.com

29 mei 2011, 11:10
Profiel E-mail

Bericht Re: in en uitklappen Esterel
Hoi Mar,

Rijden met een uitgeklapte caravan zou ik niet doen, daar is hij niet voor gemaakt en de kans dat hij kapot gaat lijkt me erg groot.

Foefjes om een esterel alleen op te zetten heb ik helaas niet voor je, ik heb absoluut geen ervaring met een esterel, ik heb zelf een rapido export.

Maar misschien is het een idee om als je aankomt op de camping even kennis te maken met je buren en de rest van het veld, ze even uit te leggen hoe het allemaal zit en ze vervolgens te vragen of ze je willen helpen.
Met jou supervisie zou dat toch moeten lukken en er zijn altijd wel mensen op de camping die bereid zijn je te helpen.
Ik zou je in ieder geval helpen, we willen toch allemaal een fijne vakantie.
Je zou ook de mensen van de camping kunnen vragen om je even te helpen.
Kleine moeite, groot plezier en jij ook een fijne vakantie.

Niek Warmoltz (en natuurlijk Karin, Anika en Madelon)
Rapido export-matic uit 1981 met veel snufjes, dorema voortent en luifel

30 mei 2011, 10:01
Profiel E-mail WWW
Als Esterelexpert en forumeigenaar van de website van de Esterelclub kan ik je geen foefje noemen om een esterelmet minder problemen op te zetten. Ik heb welliswaar al eens een Esterel gezien met een hydraulisch hefsysteem merk eigenbau maar dat is denk ik ook geen optie en waarschijnlijk kost dit ook meer dan dde waarde van de esterel. :)
Het kan echter zijn dat je gasveren niet al te best meer zijn waardoor het allemaal wat moeilijker gaat dan het zou moeten, normaal gesproken kan een tengere vrouw zelfs een esterel alleen opklappen. Ik weet echter niet hoe oud jouw Esterel is en wat voor type. Een TopVolume gaat wat zwaarder dan een normale Caramatic, logisch ook want een TopVolume heeft een hoger dak met daarin kastjes die vaak ook nog ingeruimd zijn.
Het monteren van zwaardere gasveren is ook een optie. Bij een 34er Caramatic zijn doorgaans 700 Newton veren gemonteerd en bij een 39er Caramatic meestal 900 Newton. Deze gasveren zijn nog steeds nieuw te krijgen met zelfs 1100 Newton.
1100 Newton zou ik bij een 34er echter niet aanraden, dit zou schade kunnen geven aan de wanden omdat er dan veel te veel krcht op komt, maar 200 Newtom meer als wat er nu op zit is geen enkel probleem. Bij interesse geef ik graag een adres waar je deze kunt krijgen. (is weel een Duitse firma, maar zeer goedkoop).
Rijden met een opgeklapte caravan is mogelijk, echter volgens Esterel met een maximale snelheid van 40 Kmh op een verharde weg. Op onverhard niet harder dan stapvoets, dus verplaatsen op een camping in opgeklapte toestand geen probleem.

Maar zoals hierboven ook al is gezegt, op een camping is altijd genoeg hulp te krijgen, we zijn per slot van rekening 1 grote familie.

30 mei 2011, 22:59

Hallo ;)
Bedankt voor de reacties en ja inderdaad is er altijd wel hulp op een camping zodat hij opgezet kan worden. Het probleem deed zich ook thuis voor had hem net uit de stalling gehaald en wou stoer even opzetten normaal lukte het ook wel maar ik kreeg de voorkant echt niet door het zwaartepunt heen.
Misschien ook een kwestie van smeren? of inderdaad wat aangedragen is andere veren zodat hij soepeler loopt weer een goede optie en kom ik na de vakantie graag op terug want ik zou het wel erg vinden om hem weg te doen eigenlijk. Ook stond hij a 2 jaar in de stalling dus misschien moet ie eff een paar keer heen en weer ..
Deze vakantie ga ik met vrienden dus hulp bij de hand en na de vakantie maar eens gaan kijken hoe en wat. als een tengere vrouw hem op moet kunnen zetten .....

In ieder geval hartelijk dank voor de reacties heb ik zeker wat aan ..
Groet en tot later.
Mar :roll:

30 mei 2011, 23:14
Profiel E-mail

Hoi Mar,

Fijn te zien dat onze tips je geholpen hebben en dat je het nu weer allemaal een beetje positiever inziet.
Ik wens je nog heel veel en heel lang kampeerplezier met je esterel en ik hoop je een keer te mogen ontmoeten op een hemelvaartweekend van de rapidoclub!

Niek Warmoltz (en natuurlijk Karin, Anika en Madelon)
Rapido export-matic uit 1981 met veel snufjes, dorema voortent en luifel

31 mei 2011, 08:42
Profiel E-mail WWW

Aanvulling bij Niek:
Op het Hemelvaart kamp zijn vaak ook Esterel bezitters. Dit jaar ook weer .....

31 mei 2011, 08:48
Profiel E-mail WWW
Als het zo zwaar gaat zoals je aangeeft dan denk ik inderdaad aan de gasveren.
Indien deze aan de buitenkant van de wanden zitten zijn deze zeer eenvoudig te vervangen. Dit is het geval bij Esterel van voor 1984, sommige uit 1983 hebben echter al de Gasveren IN de wanden zitten. Bij de gasveren die IN de wanden zitten gaat het wat lastiger, maar als je weet hoe het moet is dit ook goed te doen.
Desnoods kom je bij mij langs en zet ik ze er in. :) Het lijkt moeilijker dan het is en moet, indien de bovenste pen er een beetje gemakkelijk uitgaat en niet te vast zit, te doen zijn in ongeveer 15 Minuten per veer. De onderste bevestiging lijkt lastiger, maar deze hoeft niet los gemaakt te worden. :)
Voor diegene die graag willen weten hoe het precies moet hier een kleine beschrijving:
De gasveren hebben twee ogen welke op de veren zitten geschroefd!! Dit betekend dat als we 1 kant los hebben we de andere kant gewoon uit de oog kunnen draaien. Door de bovenste oog zit een pen geslagen. Deze ronde pen moet je er uit zien te krijgen door deze met een platte schroevendraaier en/of een klein tangetje naar 1 kant te drukken totdat de gasveer eruit getrokken kann worden. Zorg ervoor dat de pen niet naar beneden valt. Nu kunnen we door de gasveer te draaien de onderste oog uit de gasveer draaien en in deze oog de nieuwe gasveer draaien. De andere oog van de oude gasveer op de nieuwe gasveer draaien en weer vastzetten met de pen die we er uit gehaald hebben.
Omdat er op een gasveer spanning staat, ook op een defekte, kan het noodzakelijk zij de wand waaraan de gasveer bevestigd is iets meer dan 90 graden te zetten zodat alle spanning van de gasveer af is.

Christiaan

31 mei 2011, 22:12
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]